Do roku 2026 682 e-busů v provozu v Rakousku
Sedmimetrová vozidla vyrobená ve spolupráci firem Rampini a Siemens nabíjená na konečné zastávce z výsuvného horního sběrače v rakouské metropoli. Foto Wiener Linien

70 elektrických autobusů pro Vídeň, 16 dvoukloubových trolejbusů do Lince ... Rakouská vláda financuje v prvním kole 289 elektrických autobusů částkou 122 milionů eur. Vyhlášena je druhá výzva.

Reklama
70 elektrických autobusů pro Vídeň, 16 dvoukloubových trolejbusů do Lince ... Rakouská vláda financuje v prvním kole 289 elektrických autobusů částkou 122 milionů eur. Vyhlášena je druhá výzva.

Federální vláda poprvé investuje do regioální dopravy na ochranu klimatu. První výzva byla dokončena, druhá je již zahájena. Mezi financovanými projekty je 16 dvoukloubových 24metrových trolejbusů pro Linec, kde se provoz rozšířil o dvě linky, nákup 70 elektrobusů pro Vídeň, dekarbonizace flotily v Grazu, Vorarlbergeru, 7 elektrických autobusů pro Salzburg, bezemisní doprava v Innnsbrucku, 7 ebusů v Salzburku nebo elektrické autobusy do oblasti přírodního parku v Zillertalských Alpách a turistické oblasti v regionu Landeck.

Prostřednictvím programu financování „Bezemisní autobusy a infrastruktura" (EBIN) podporuje rakouské ministerstvo pro ochranu klimatu dopravní společnosti při přechodu jejich vozového parku na bezemisní autobusy a při zřizování potřebné infrastruktury pro nabíjení a doplňování paliva.

"Cílem je zvýšit podíl bezemisních autobusů v Rakousku a zpřístupnit tak bezemisní služby lidem, kteří chtějí přesednout z soukromé dopravy na veřejnou dopravu," uvedla Rakouská agentura pro podporu výzkumu FFG, která má na starosti administraci výzev a projektů.

V současné době je v Rakousku registrováno 184 čistě elektrických autobusů. Tento podíl se má do roku 2026 téměř zčtyřnásobit – na 682. Důležitým stavebním kamenem je program financování EBIN. V první výzvě bylo kladně hodnoceno celkem deset z předložených projektů ze sedmi spolkových zemí na nákup 289 ebusů a dotace z Fondu obnovy a odolnosti EU cca 122 milionů eur. Všechny projekty předložené FFG byly hodnoceny nezávislou odbornou porotou.

Leonore Gewessler, ministryně pro ochranu klimatu, říká „Propagace bezemisních regionálních autobusů je dalším důležitým milníkem na naší cestě k nezávislosti na fosilních palivech. Jsme rádi, že tímto programem financování můžeme podpořit širokou škálu projektů v celém Rakousku. Investujeme do místní mobility bez emisí. Ze Zillertalu do Mürztalu, z východu Lince do centra Klagenfurtu budou v budoucnu jezdit nové autobusy šetrné ke klimatu. Ve druhé výzvě je nyní možné podávat další projekty - odborná porota se těší na projekty z celého Rakouska.“

Klaus Pseiner, výkonný ředitel Rakouské agentury na podporu výzkumu (FFG): „Rychlou realizací výzvy mohla FFG přispět k obratu k ekologické mobilitě. Díky transparentnímu zpracování a našim osvědčeným procesům posuzování a rozhodování zajišťujeme rychlou realizaci důležitých milníků pro rozvoj mobility v Rakousku. Toto rozhodnutí výrazně urychlí změnu vozového parku na autobusy bez fosilních pohonů a vytvoření infrastruktury pro nabíjení a doplňování paliva pro tyto autobusy."