Další autobusy Solaris do Dortmundu, tentokrát elektrické
Elektrobus od Solarisu v designu StromFahrer. Foto Solaris/DSW21

Sedmé největší německé město je připraveno na elektrifikaci, má své standardy, získalo finanční prostředky, vybralo dodavatele autobusů a připravuje vozovnu a nabíjení.
Sedmé největší německé město je připraveno na elektrifikaci, má své standardy, získalo finanční prostředky, vybralo dodavatele autobusů a připravuje vozovnu a nabíjení.
Solaris Bus & Coach a Dortmunder Stadtwerke AG, provozovatel veřejné dopravy v Dortmundu (DSW21), podepsaly smlouvu na dodávku 30 kloubových Urbino 18 electric. Budou to první elektrické autobusy Solaris ve vozovém parku městského dopravce. Zcela bezemisní autobusy Urbino dorazí do Dortmundu koncem roku, přesně 10 let po posledních dodávkách 13 autobusů Solaris s naftovými motory.

DSW21 v rámci svého projektu „StromFahrer“ dokončila celoevropské výběrové řízení a pověřila Solaris výrobou 30 elektrobusů. Po intenzivním testovacím provozu budou pravděpodobně od března 2023 nasazeny na frekventvané linky 470, 440 a 437, které projíždějí městem z části Mengede v severozápadní části do Sölde na východě města a autobusy za den ujedou 300 kilometrů. Elektromobilitu tak bude moci vyzkoušet velký počet cestujících. Dobíjení a vysokonapěťové systémy zajistí polská Ekoenergetyka a německá společnost Omexom Frankenluk, které byly také vybrány ve výběrovém řízení. Požadavkem DSW21 byly dlouhé dojezdy a rychle nabité baterie bez nutnosti dobíjení během dne. Centrální dobíjení bude probíhat ve vozovně v Brünninghausenu.

"DSW21 několik let velmi pozorně sledovala vývoj v oboru a čekala, až bude k dispozici dostatečný počet sériově vyráběných elektrobusů a budou zaručeny spolehlivé standardy, jako je kompatibilita a nabíjecí infrastruktura. Dopravní podnik šel do výběrového řízení na elektrobusy společně se sousedním dopravním podnikem HCR z Herne s ambiciózními a konkrétními představami: autobusy musí garantovat minimální dojezd v pravidelném provozu 200 kilometrů musí mít rychlonabíjení baterií. Chceme stejné standardy pro nová vozidla jako pro naše dieselové autobusy, abychom mohli i nadále zaručit spolehlivé služby,“ říká Ralf Habbes z DSW21.

DSW21 také stanovil své vlastní standardy pokud jde o udržitelnost. Baterie v dortmundských elektrobusech musí mít nadprůměrnou životnost. Autobus s životností kolem dvanácti let má absolvovat maximálně jednou výměnu baterie.

Financování velkého projektu je předem zajištěno. Na začátku roku 2021 obdržela DSW21 od Spolkového ministerstva životního prostředí finanční prostředky ve výši 13,6 milionů Eur. Další ve výši přibližně 4,2 milionu Eur by měly pocházet od státu Severní Porýní-Vestfálsko. DSW21 sama investuje zhruba 24 milionů Eur.

Elektrické autobusy Solaris budou vybaveny asistenčním systémem MobileEye Shield+ pro eliminaci mrtvého úhlu. Špičkovou výbavu budou mít k dispozici cestující. Baterie Solaris High Energy s celkovou kapacitou přes 600 kWh se budou nabíjet pomocí pantografu i pomocí klasického zásuvného připojení. O tepelnou pohodu se postará účinná a ekologická klimatizace s tepelným čerpadlem CO2, která využívá teplo zvenčí k dosažení správné okolní teploty uvnitř. Toto řešení umožňuje zvýšit energetickou účinnost vozidla, což se promítá do prodlouženého dojezdu.

Německý trh je pro Solaris druhý největší, pokud jde o registrované elektrobusy. A v roce 2021 to bylo Německo, kde vyjelo do ulic nejvíce elektrických autobusů v Evropě. Solaris k tomuto vývoji s více než 250 Urbino electric (více než 20 % trhu) významně přispěl.