Brusel představil novou soupravu metra M7
Nová souprava metra M7 v Bruselu. Foto STIB

V létě vyjedou v Bruselu s cestujícími první nové vozy metra od CAF. Proměnou prochází i interiér stávajících souprav, v metru jako v centru města.
V létě vyjedou v Bruselu s cestujícími první nové vozy metra od CAF. Proměnou prochází i interiér stávajících souprav, v metru jako v centru města.
Metro v hlavním městě Evropské unie prochází modernizací. První nová souprava M7 dorazila do Bruselu v létě 2020 a absolvovala řadu testů. Přestavbou prošlo také depo. Nové vozy metra oficiálně přestavil STIB 8. června.

Na základě dvanáctileté rámcové smlouvy, která byla podepsána mezi
La Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles (STIB) a CAF v roce 2016, dodá španělský výrobce až 43 vlaků. Průchozí 94 m dlouhá souprava M7 vychází z konstrukce dřívější M6, které v Bruselu už jezdí. V letech 2007-2009 dodal CAF 21 šestivozových souprav M6.

Prvních 22 nových souprav má přijet do konce roku 2022 a mají přispět ke zvýšení kapacity a komfortu na linkách 1 a 5, kde doplní původní jednotky M6. Ještě starší vozy od Bombardier a Alstom (dodané v letech 1976 a 1999) se přesunou na linky 2 a 6, kde podle předpokladů posílí provoz a přepraví o 5 000 cestujících více. 

Mezi vlakovými soupravami M6 a M7 je řada rozdílů. Nové soupravy jsou vyrobeny jako jediný šestivozový vlak a není možné ho rozdělit na dvě části. Odstraněny byly kabiny pro obsluhu a kapacita každého vlaku se tak zvýšila z 728 na 742 cestujících, 200 z nich může sedět.

Nový model M7 byl navržen slavným designérem Axelem Enthovenem ze studia Yellow Design. Sedadla mají koženkové potahy, které se pozitivně osvědčily proti vandalismu. Nové uspořádání sedadel umožňuje cestujícím zvolit mezi příčnými nebo podélnými sedačkami. Kromě toho, že nové soupravy nabízejí více sedadel, mají proti současným širší dveře (1,6 m) a sníženou podlahu (1,03 m nad kolejnicí proti 1,05) mají tak přímý přístup z nástupiště. Větší prostory mají i lidé se sníženou pohyblivostí nebo cestující s kolem nebo kočárkem. Vylepšena byla také ventilace a klimatizace. Cestující v nových vlakových soupravách najdou také velké informační obrazovky ve vlysech stropu.

M7 mají čtyři motorové jednotky s asynchronními trakčními motory dodávanými švédskou společností ABB, a dva přívěsné vozy. Vlaky budou dovybaveny novým Hitachi Rail CBTC, který umožní provoz bez řidiče. Testování by mělo začít v roce 2023.

Proměnou procházejí i starší vozy na linkách 2 a 6, které získávají interiér v podobě typických bruselských míst.

Foto STIB

Brusel představil novou soupravu metra M7
Interiér nových souprav metra. Foto STIB
Brusel představil novou soupravu metra M7
Brusel představil novou soupravu metra M7
Starší vozy dostávají nový design. Foto STIB
Brusel představil novou soupravu metra M7
Brusel představil novou soupravu metra M7
Brusel představil novou soupravu metra M7
Brusel představil novou soupravu metra M7
Brusel představil novou soupravu metra M7
Brusel představil novou soupravu metra M7
Brusel představil novou soupravu metra M7
Brusel představil novou soupravu metra M7
Brusel představil novou soupravu metra M7