Bateriové kloubové trolejbusy do Prahy dodá SOR
Značka SOR v Praze nekončí. Po nedávno ukončených dodávkách 500 dieselových autobusů získal zakázku na 15 trolejbusů s bateriovým pohonem. Foto SOR

Patnáct trolejbusů SOR TNS 18 s elektrovýzbrojí od Cegelec je určeno pro linku 58 Palmovka - Miškovice. O zakázku měly zájem tři společnosti.
Patnáct trolejbusů SOR TNS 18 s elektrovýzbrojí od Cegelec je určeno pro linku 58 Palmovka - Miškovice. O zakázku měly zájem tři společnosti.
Vítězem veřejné zakázky na nákup 15 nových bateriových kloubových trolejbusů, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v loňském roce, se stala společnost SOR Libchavy s vozidlem SOR TNS 18 a s elektrovýzbrojí od firmy Cegelec. DPP bude trolejbusy nasazovat na linku 58 z Palmovky do Miškovic (stávající autobusová linka 140). DPP v tendru obdržel celkem tři nabídky, kromě vítězné také od společností Carrosserie HESS a Škoda Electric. Celková hodnota zakázky je 220,4 milionů korun, o bezmála 80 milionů korun nižší, než byla její předpokládaná hodnota.

DPP bude prvním provozovatelem bateriových kloubových trolejbusů SOR TNS 18 v konfiguraci s elektrovýzbrojí od společnosti Cegelec a linka 58 Palmovka – Miškovice bude první, na které budou jezdit. SOR TNS 18 je 100% nízkopodlažní bateriový kloubový trolejbus s celovozovou klimatizací a přepravní kapacitou 134 osob – 41 sedících a 95 stojících. Samozřejmostí je vybavení systémem naklápění karoserie (kneeling) pro snížení nástupní hrany a usnadnění nástupu cestujících nebo výklopnou plošinou pro osoby s omezenou schopností pohybu. Je to současně plně bezemisní vozidlo, topení i klimatizace jsou napájeny výlučně elektricky. Trolejbusy splňují také veškeré Standardy kvality Pražské integrované dopravy, budou vybaveny odbavovacím a informačním systémem a dodány v novém jednotném designu PID.

Trolejbusy budou vybaveny také zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou kamerou, boční a couvací kamerou a navíc kamerou snímající trolejbusové sběrače. Součástí dodávky je rovněž systém energetického managementu, který DPP umožní vzdálené sledování, řízení a plánování nabíjení a vyhodnocování provozu z energetického hlediska (stav baterií, průběh nabíjecích cyklů včetně hodnoty nabíjecího proudu, kontrolu dodržení potřebného dojezdu apod.). Dvě vozidla z flotily budou vybavena navíc automatickým zařízením pro preventivní postřik troleje proti námraze. Jejich domovskou garáží bude Klíčov.

Záruční doba každého z nových trolejbusů je 9 let (108 měsíců) vyjma trakčních akumulátorů, jejichž záruční doba je 6 let (72 měsíců). Po dobu této záruky musí být vozidlo schopno dojet na trakční akumulátor min. 12 km s použitím topení nebo klimatizace za jakýchkoliv provozních a klimatických podmínek v podmínkách hl. m. Prahy v souladu se Standardy kvality PID s dosahováním maximální povolené rychlosti, plném obsazení vozidla a zastavování ve všech zastávkách včetně odbavení cestujících, na křižovatkách a ostatních překážkách. Deklarovaná životnost nových trolejbusů je 15 let.

Cena jednoho vozidla s kompletní výbavou je 14,549 milionů korun. Součástí dodávky jsou také 4 nabíječky a 7 sad hardware a software pro diagnostiku závad. V rámci této veřejné zakázky DPP vysoutěžil také možnost dodání náhradních trakčních akumulátorů včetně jejich výměny za cenu 1,44 milionu korun za kus.

Začátek letošního roku je pro nás skutečně ve znamení elektromobility. V pondělí jsme začali stavět infrastrukturu pro první regulérní trolejbusovou linku v Praze z Palmovky do Miškovic a dnes můžeme oznámit, že se nám podařilo pro ni vysoutěžit dodávku 15 kloubových bateriových trolejbusů. První moderní trolejbus začne ve zkušebním provozu jezdit v trase linky 140 nejpozději na konci roku 2022. V prudkém stoupání Prosecké ulice nám autobusy spotřebují zhruba 52 litrů nafty na 100 km. To je obrovská zátěž hluku a emisí. Dieselové autobusy nahradíme bezemisními bateriovými kloubovými trolejbusy. Zlepšujeme životní prostředí a zvyšujeme i komfort cestujících, protože trolejbusy nabízí plynulejší a tišší jízdu,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Nesmírně mě těší, že se nám podařilo vysoutěžit nákup 15 bateriových kloubových trolejbusů pro linku 58 o téměř 80 milionů korun levněji, než byl předpoklad, a to i v době, kdy ceny surovin a energií atakují historické rekordy. Ušetříme tím 80 milionů korun z rozpočtu Prahy a kapes Pražanů,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. „První nový trolejbus určený ke zkušebním jízdám bychom měli obdržet letos na podzim. Pevně věřím, že se to podaří v návaznosti na dokončení stavby infrastruktury pro linku 58. Poslední trolejbus bychom měli dostat do 14 měsíců od podpisu smlouvy. Návrat trolejbusů do Prahy v moderní podobě s bateriemi znamená pro cestující a obyvatele novou a vyšší kvalitu přepravy a životního prostředí.“

Dopravní podnik hl. m. Prahy je náš významný zákazník. Přímá účast na obnovení trolejbusové dopravy v Praze je pro naši společnost nesmírně prestižní záležitostí, vždyť tento projekt sleduje bez nadsázky odborná veřejnost v celé Evropě. Těšíme se, že naše parciální trolejbusy typu SOR TNS 18 budou v české metropoli reprezentovat ryze český výrobek. Zároveň je vítězství v Praze naším prvním samostatným projektem na dodávku nových trolejbusů,“ dodal Filip Murgaš, obchodní ředitel a jeden z jednatelů společnosti SOR Libchavy.

Dodavatelem elektrické výzbroje pro nové trolejbusy SOR TNS 18 pro DPP bude společnost Cegelec, která má v Praze své sídlo a výrobní závod, takže kontrakt má vliv i na lokální zaměstnanost technických profesí v hlavním městě. Půjde tedy o dodávku z Prahy pro Prahu. „Jsme přesvědčeni, že trolejbusy jsou nejlepším řešením městské elektromobility, takže jim věnujeme patřičnou pozornost. Vozidla pro Prahu budou vybavena naší poslední generací elektrických výzbrojí. Zakázka pro hlavní město je obrovský úspěch naší firmy a pro mě osobně i jisté zadostiučinění a splněný sen. Už jako dítě jsem toužil po tom, že v Praze budou zase jezdit trolejbusy, nikdy by mě ale nenapadlo, že budu mít možnost se přímo podílet na dodávkách prvních nových trolejbusů pro Prahu. Teď už si budu muset opravdu udělat i řidičák na trolejbus,“ doplňuje Libor Hinčica, ředitel obchodu a marketingu společnosti Cegelec, jenž také příležitostně řídí autobusy na linkách Pražské integrované dopravy.

Základní technické údaje o trolejbusu SOR TNS 18:

Délka: 18 750 mm
Šířka: 2 550 mm
Rozvor: 5 900 mm přední, 6 750 mm zadní
Celková maximální hmotnost: 29 000 kg
Maximální rychlost: 65 km/h
Počet náprav: 3
Počet poháněných náprav: 1 (zadní)
Počet dveří: 4
Nástupní výška: 330 mm
Celkový počet sedadel: 41 (z toho 2 sklopná)
Celkový počet cestujících: 134
Deklarovaná životnost každého vozidla: 15 let
Garantovaný deklarovaný dojezd na baterie: min. 12 km s použitím topení nebo klimatizace
Výkon trakčního elektromotoru: 240 kW
Kapacita trakční baterie: 106 kWh

DPP