Basilej přechází na elektrické autobusy

Mercedes-Benz vyhrál výběrové řízení na 54 autobusů eCitaro a eCitaro G. HESS dodá dlouhé autobusy lighTram® 25OPP pro linku na letiště.
Mercedes-Benz vyhrál výběrové řízení na 54 autobusů eCitaro a eCitaro G. HESS dodá dlouhé autobusy lighTram® 25OPP pro linku na letiště.
V rámci přeměny celého autobusového parku obstarává společnost Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) 62 elektrických autobusů od EvoBus (Švýcarsko) AG a Carrosserie HESS AG za přibližně 65 milionů CHF (přibližně 1,5 miliardy korun). Do provozu by měly být uvedeny od podzimu 2022 do jara 2023.

Veřejná soutěž byla vypsána v září 2020. Po pečlivém prozkoumání obdržených nabídek se BVB rozhodla pro dva dodavatele pro různé velikosti autobusů: švýcarský výrobce HESS AG se sídlem v kantonu Solothurn získal zakázku na dodávku osmi kloubových autobusů typu lighTram®25 OPP. Dalších 16 sólo e-busů a 38 kloubových autobusů eCitaro získá od dceřiné společnosti Daimler EvoBus (Schweiz) AG.

Jsme opravdu rádi, že od jara 2023 bude téměř polovina našeho vozového parku napájena elektricky. Náš vozový park se tak stane ekologičtějším, tišším a modernějším,“ říká ředitel BVB Bruno Stehrenberger. Frank Scherhag, generální ředitel švýcarské EvoBus (Schweiz) AG, dodává: "Také jsme rádi, jsme zakázku od BVB získali. Je to potvrzení efektivity eCitaro a souvisejících služeb. Jsme hrdí na to, že přispějeme k ještě přívětivějšímu městu pro život."

Městské autobusy Citaro pro Basilej jsou technicky i vizuálně vybaveny na nejvyšší úrovni. Všechny jsou vybaveny po balíčky deseti baterií. Lze je nabíjet buď pomocí konektoru nebo rychle pomocí pantografem s nabíjecím výkonem až 300 kW. Kloubové autobusy jsou vybaveny kromě zadní hnací nápravy i střední. S asistentem pro odbočování Sideguard Assist, Preventive Brake Assist a monitorem tlaku v pneumatikách TPM se BVB také rozhodla pro nejvyšší úroveň bezpečnosti.

Interiér vozidel je vybaven madly z nerezové oceli, boční stěny jsou z plsti a sedla potažená koženkou. Kromě běžného prostoru naproti druhým dveřím pro invalidní vozíky a kočárky mají kloubové autobusy další prostor v zadní části vozidla. Bude k dispozici WiFi, USB konektory a množství informačních panelů.

Kabina řidiče bude oddělena od prostoru pro cestující zasklenou přepážkou. S pohodlí příspěje otočné, vyhřívané a klimatizované sedadlo s několika možnostmi nastavení, včetně elektricky nastavitelné bederní opěrky. Kamerový systém bude monitorovat prostor pro cestující a couvací kamera pomůže při manévrování.

Elektrické velkokapacitní autobusy od HESS jsou určeny pro linku na letiště. Autobusová linka číslo 50 jezdí z hlavní stanice SBB na EuroAirport v Basileji. S nárůstem počtu cestujících v posledních letech a zvýšením frekvence dosáhla hranice své kapacity. HESS lighTram® 25OPP s délkou 25 metrů je přibližně o šest metrů delší než současné dieselové autobusy. Poskytují více prostoru pro cestující a zavazadla i velkorysé plochy pro kočárky nebo cestující se sníženou pohyblivostí. Flotila osmi vozidel objednaných pro letištní službu se může později rozšířit i na jiné linky BVB se zvýšenou poptávkou.

Alex Naef, generální ředitel společnosti Carosserie HESS AG uvedl: „Jsme rádi a hrdí na to, že HESS byla se svými autobusy a službami vybrána a umožní přispět k úspěchu autobusového systému v Basileji v roce 2027. S našimi zkušenostmi a blízkou vzdáleností budeme schopni optimálně podporovat BVB po celou dobu životnosti autobusů a v jejím dalším vývoji atraktivního a udržitelného podniku veřejné dopravy.“

LighTram® od HESS s atraktivním designem, prostornými plochami na stání u všech dveří a ergonomickými sedadly řidiče přepraví velký počet cestujících. V případě potřeby lze vozidla dobíjet na terminálu příležitostným nabíjením.

Díky husté síti tras a častým taktům usnadňuje Basler Verkehrs-Betriebe mobilitu nejen obyvatelům města, ale také těm, kteří žijí v oblasti Basileje - spojuje dokonce Basilej se sousedním Německem a Francií. Celkem 115 autobusů (z nichž Citaro v současné době tvoří páteř) obsluhuje 14 linek a 135 tramvají 14 linek. Celkově autobusy ujedou ročně více než šest milionů kilometrů.

V loňském roce Basler Verkehrs-Betriebe oslavila 125 let své existence. Přechod celého svého autobusového parku na elektrická vozidla hodlá v souladu s basilejskými právními předpisy o veřejné dopravě učinit do roku 2027. V průběhu příštího roku bude uvedeno do provozu prvních 62 elektrických autobusů. V roce 2027 bude následovat dalších 64 e-busů. V rámci přechodu bude kompletně zrekonstruováno depo, garáže a jejich infrastruktura. K dobití vozidel bude použita pouze elektřina z obnovitelných zdrojů. A co víc, na konečných autobusových zastávkách pěti delších tras budou postaveny stanice pro meziměstské nabíjení.

V souladu s výpočty provedenými BVB bude roční úspora CO2 vyplývající z této přeměny autobusového parku ekvivalentní přibližně 3 500 osobních vozů se spalovacími motory.


Basilej přechází na elektrické autobusy
Basilej přechází na elektrické autobusy
LighTram® od HESS