Autonomní řízení má v Německu zelenou
Deutsche Bahn (DB) uvedly do provozu v Bad Birnbachu v Dolním Bavorsku od 23. května dva nové elektrické autonomní vozy. Přepravují cestující „na zavolání“. Rezervace s určením počáteční a cílové zastávky probíhá přes aplikaci. Kyvadlová doprava má především usnadnit dostupnost zdravotnických zařízení a obchodů. Foto Foto: Viktor Gröll/Bad Birnbach

Německo je první zemí na světě s komplexním právním rámcem pro používání automatizovaných osobních a nákladních automobilů a autobusů.

Německo je první zemí na světě s komplexním právním rámcem pro používání automatizovaných osobních a nákladních automobilů a autobusů.

Německá spolková rada (Bundesrat) přijala 20. května potřebné nařízení k zákonu o autonomní jízdě. Nařízením o schvalování a provozu autonomních vozidel (Autonome-Fahrzeuge-Genehmigungs-und-Betriebs-Verordnung, AFGBV) dokončila federální vláda národní právní rámec pro autonomní řízení pro použití v každodenním silničním provozu. Německo tak zaujímá přední mezinárodní pozici, na světě neexistuje žádný stát nebo region s komplexním právním rámcem pro budoucí automatizované a propojené řízení.

Výkonný ředitel německého svazu automobilového průmyslu VDA Dr Joachim Damasky: "Přijetím vyhlášky dosahujeme milníku v automobilovém průmyslu a průmyslu mobility. Můžeme se hrdě ohlédnout za mnoha lety intenzivní práce všech zúčastněných. S odvahou, odhodláním a předvídavostí jsme dokázali, že v Německu jsme stále světovými lídry, pokud jde o budoucí technologie.“

Z pohledu automobilového průmyslu ještě potřebuje vyhláška doplnění a upřesnění. Soubor pravidel musí jít mimo jiné ruku v ruce s technologickým rozvojem, a proto by měl být pravidelně vyhodnocován a dále rozvíjen. Uživatelé potřebují především spolehlivou digitální infrastrukturu. Zde je zapotřebí masivních investic, aby se odstranily stále velké mezery.

Rozhodnutí Spolkové rady oceňují jako velký krok ministři dopravy jednotlivých zemí. Autonomní řízení například podle ministra dopravy Bádenska-Württemberska hraje hlavní roli v dopravě a ochraně klimatu, například pomocí robotů v nákladní dopravě nebo v rozvoji venkovských oblastí s autonomními taxíky a autobusy.

První autonomní linkový autobus v Německu vyjel v provozu s cestujícími v roce 2017 v Bad Birnbachu. Dosud přepravil více než 65 000 cestujících a ujel kolem 60 tisíc km. Lázeňské středisko Bad Birnbach je známé především jako „venkovské lázně“. Vzniklo zde mnoho inovací, zejména v oblasti lázeňství a rozvoje venkova. Projekt znamenal intenzivní několikaměsíční spolupráci  Deutsche Bahn, Regionalbus Ostbayern a francouzské společností „easy mile“. Bad Birnbach se ukázal jako ideální místo pro zkušební provoz. Od roku 2019 jezdí autobusy ioki na místní vlakové nádraží vzdálené asi jeden a půl kilometru od centra města a zajišťují dopravu ke všem přijíždějícím a odjíždějícím vlakům jako dopravu na „poslední míli". Autobusy ioki pojmou 6 osob a jsou bezbariérové.

Autonomní řízení má v Německu zelenou
Ekologický elektrobus nemá řidiče, volant ani plynový pedál. Na palubě je stevard, který může v případě potřeby zasáhnout. Díky výsuvné rampě je vozidlo přístupné handicapovaným a na palubě nabízí Wi-Fi a USB porty. Uveze až šest cestujících. Foto DB