Autobus na vodík v Mostě uspěl
Testy autobusy s palivovými články probíhal ve složitých podmínkách, při teplotách okolo bodu mrazu a ve značně kopcovitém terénu na Mostecku. Foto DPML

Za dva dny najezdil CaetanoBus H2.City Gold na zkušebních jízdách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova více než 150 km, zkušenost z provozu je i přes nepříznivé podmínky pozitivní.

 

Za dva dny najezdil CaetanoBus H2.City Gold na zkušebních jízdách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova více než 150 km, zkušenost z provozu je i přes nepříznivé podmínky pozitivní.

 

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova zveřejnil výsledky z testování autobusu s palivovými články. Autobus CaetanoBus H2.City Gold v Mostě najezdil celkem přes 150 kilometrů v průběhu takřka dvou celých dnů provozu. Partneři projektu získali cenná data o spotřebách, výkonu a dalších aspektech vodíkových autobusů. Testy probíhaly ve složitých podmínkách, tedy v teplotách okolo bodu mrazu a ve značně kopcovitém terénu.

Plnění autobusu bezproblémově zajistila společnost Messer Technogas a vodík zafinancovala místní společnost FOR H2ENERGY. Bohužel v týdnu 5.–11. 12. byla na autobusu odhalena závada spojená s přehříváním elektromotoru, kterou se v průběhu následujících dnů nepodařilo odstranit. Testování autobusu ve městě Most tak bylo ukončeno předčasně a další testování v Ostravě bylo prozatím odloženo a předpokládá se v zimě nebo na jaře 2023.

V rámci testovacích jízd se ukázalo, že systém palivových článků a uskladnění vodíku fungoval po celou dobu bez potíží, a to i přes nižší teploty. Bezproblémové bylo i plnění vodíku, které zajistila společnost Messer Technogas. Zkušenost s provozem vodíkového autobusu je v principu pozitivní. Autobus má vyšší výkon než jeho běžný dieselový ekvivalent, je tichý a lokálně zcela bezemisní. Reálná spotřeba plně naloženého autobusu, který zdolával při nájezdu na lince 17 převýšení až 90 metrů, se v průběhu testování pohybovala mezi 10–12 kilogramy vodíku na 100 kilometrů. Spotřeba odpovídá udávanému dojezdu okolo 350 kilometrů na jedno naplnění, přičemž v letních měsících při vyšších teplotách lze počítat se spotřebou menší přibližně o 2–3 kilogramy.

 

 

 


Autobus na vodík v Mostě uspěl
CaetanoBus H2.City Gold s palivovými články Toyota najezdil přes 150 kilometrů v průběhu téměř dvou celých dnů. Foto DPML