TriHyBus na vodíkové plnící stanici v Neratovicích
TriHyBus na vodíkové plnící stanici v Neratovicích
TriHyBus
TriHyBus
Hyundai Nexo na vodíkové plnící stanici v Neratovicích
Hyundai Nexo na vodíkové plnící stanici v Neratovicích
Plnění vodíku do vozidla s vodíkovým palivovým článkem
Prototyp vodíkové plnící stanice pro malá vozidla v Řeži
Prototyp vodíkové plnící stanice pro malá vozidla v Řeži
Power-box 180W
Schéma propojení fotovoltaických panelů a vodíkového akumulačního systému:

Naše služby a projekty

  • realizace systémů na klíč
  • zpracování případové studie začlenění vodíkových technologií do vašeho objektu či provozu
    • individuální výběr vhodné technologie dle vašich požadavků a vstupních parametrů
  • systémy pro akumulaci energie, které mohou sloužit jako záložní zdroje energie nebo pro stabilizaci výkonu dodávaného do sítě z obnovitelných zdrojů
  • systémy pro akumulaci energie, které vytvoří energeticky soběstačné provozy/budovy

U systémů pro akumulaci energie zajistíme tyto činnosti:

  • poradenství
  • návrh vhodného systému
  • ekonomická stránka systému
  • projekční činnosti
  • realizace systému
  • zpracování návrhu ke spolufinancování projektu z dotačních titulů
Vodíkové technologie a inovace v energetice

Posuzování životního cyklu, zkráceně LCA, je analytická komparativní metoda pro určení potenciálních environmentálních dopadů v rámci celého životního cyklu produktů, služeb a organizací. Díky zaměření na celý životní cyklus (tzv. od kolébky do hrobu) je možné odhalit i environmentální dopady, které nejsou na první pohled zjevné (metoda LCA např. vedla ke změně pohledu na biopaliva v prvním desetiletí 20. století).

Jaký je postup zpracování LCA?

Postup zpracování LCA vychází z technických norem ČSN EN 14 040 a 14 044 a zahrnuje:

  • Stanovení cílů studie, stanovení rozsahu analýzy a komu a pro jaký účel je LCA určena, vymezení hranic analyzovaného systému, vymezení přijatých předpokladů a zjednodušení
  • Sběr dat
  • Tvorba environmentálního modelu (LCIA – Life-Cycle Impact Assesment)
  • Vyhodnocení výsledků, formulace závěrů a doporučení

Co je environmentální prohlášení III. Typu (EPD)?

Environmentální prohlášení (značení) obecně, je deklarace vlastností produktu zákazníkovi. Environmentální prohlášení III. typu (zkráceně EPD z angl. Environmental Product Declaration) je dobrovolný a transparentní certifikační nástroj environmentálního prohlášení, založený na LCA analýze. Jedná se o nejkomplexnější a nejvíce důvěryhodný typ environmentálního prohlášení, protože je založeno na LCA, ověřeno třetí stranou a certifikováno pověřenou certifikační institucí. Environmentální značení III. typu je řízeno normou ČSN EN ISO 14 025.

Postup získání EPD:

  • Zpracování LCA dle požadavků PCR, GPI, ČSN EN ISO 14044 a 14044 (v pořadí dle priority)
  • Kompilace požadovaných informací ve formátu EPD zprávy
  • Ověření nezávislým ověřovatelem
  • Registrace EPD a zveřejnění

Jaké služby nabízí ÚJV Řež

  • Zpracování LCA komplexních technologií v oblasti energetiky, dopravy, průmyslu a inovativních technologií na klíč
  • Tvorba LCA metodologie a PCR pro produkty, kde dostupná metodologie zatím chybí
  • Hloubková analýza výsledků LCA – stanovení kritických procesů a technologických celků (s nejvyššími environmentálními dopady), formulace doporučení na minimalizaci environmentálních dopadů za co nejnižších nákladů

Naše kvalifikace = Profesionální LCA tým

  • Více než 6 let zkušeností v provádění LCA v oblastech:
    • energetiky (uhelné, jaderné, plynové elektrárny, teplárenství, akumulace elektřiny a tepla, prvky flexibility a regulace sítě, energetická infrastruktura, zásobování domácnosti elektřinou a teplem, vodíkové a inovativní technologie),
    • dopravy (elektromobilita, vodíková mobilita a příslušná infrastruktura) a
    • průmyslu (chemický průmysl, hutnictví a výroba oceli)
  • Zkušenosti s přípravou inovativních LCA metodik pro nové produkty/odvětví
  • Současná odbornost v oblasti LCA a v oblasti energetických, dopravních a průmyslových systémů zajišťuje správnost provedených analýz a vysokou kvalitu a informační hodnotu závěrů a doporučení
  • Přístup k odbornosti ostatních oddělení ÚJV Řež, a. s. zajišťuje detailní znalostní pokrytí všech technologických aspektů z oblasti energetiky, dopravy a průmyslu

Naše reference:

LCA studie

  • Posouzení environmentálních dopadů životního cyklu výroby elektrické energie a tepla (Výzkumný projekt TAČR TH03020169, 2018 - 2021)
  • Analýza životního cyklu (LCA) variant energetického zásobování modelové české domácnosti (Výzkumný projekt MPO FV40239, 2019 - 2021)
  • LCA metod záchytu CO2 fosilního energetického systému (Výzkumný projekt Horizon 2020 sCO2-Flex, 2018 – 2021)
  • LCA analýza vybraných technologií výroby a dopravy H2 (Výzkumný projekt TAČR CK04000045, 2021 - 2024)
  • Studie porovnání environmentálních dopadů centralizované a decentralizované výroby vodíku (komerční LCA, 2023)

Certifikované metodiky pro zpracování LCA

  • Stanovení hranic systému LCA výroby elektřiny a tepla, certifikováno MŽP ČR 2021
  • Stanovení významných kategorií environmentálních dopadů a charakterizačních faktorů, certifikováno MŽP ČR 2021
  • Stanovení měrných emisí pro různé technologie výroby a přepravy vodíku metodou LCA, certifikováno MD ČR 2023

 

Vodíkové technologie a inovace v energetice

Výpočet uhlíkové stopy je oproti LCA preferován, pokud je pro Vaše účely LCA příliš nákladná a zbytečně podrobná, a pokud Vás z environmentálních dopadů zajímá pouze emise skleníkových plynů.

Například může jít o:

  • Předběžné studie proveditelnosti
  • Studie proveditelnosti
  • ESG

 

Služby ÚJV Řež

  • Výpočet uhlíkové stopy produktu nebo organizace metodikou GGP (Greenhouse Gas Protocol)
  • Výpočet vychází ze znalosti celého životního cyklu a metody LCA, ale je výrazně jednodušší a zaměřen pouze na uhlíkovou stopu
  • Výpočet zahrnuje základní skleníkové plyny obsažené v Kjótském protokolu
  • Výpočet zahrnuje stanovení emisí:
    • Scope 1 – přímé emise skleníkových plynů
    • Scope 2 – nepřímé emise z výroby energie (tedy Scope 1 výroby energie)
    • Scope 3 – ostatní nepřímé emise 

Cirkulární ekonomika je jeden z konceptů udržitelného rozvoje, jehož cílem je náhrada klasického životního cyklu „od kolébky do hrobu“ za udržitelnější verzi „od kolébky ke kolébce“. Toho má být dosaženo propojením logistických řetězců různých průmyslových odvětví, recyklací a využíváním odpadních produktů jako vstupních surovin. Důležitou roli zde hraje také „odpadové hospodářství“ s posíleným separovaným sběrem pro opětovné použití, opravu poškozených výrobků a recyklaci .

 

Služby ÚJV Řež

  • Posouzení cirkularity produktu pro optimalizaci výrobního procesu
  • Hodnocení cirkularity pomocí Material Circularity Indicator (MCI)
  • Hodnocení environmentálních přínosů recyklace produktu metodou LCA
  • Konzultace a poradenství v oblasti cirkularity

Jaké suroviny jsou kritické?

Vzhledem k závislosti světových ekonomik na surovinách je identifikace kritických surovin zásadní. Metodika jejich určení však není stále ustálená a existuje více možných přístupů. V EU byla zřízena pracovní skupina, která jako kritické označila takové suroviny, které mají vysoký ekonomický význam pro EU a vysoké riziko narušení dodávek. Z pohledu podniku však mohou být kritické i jiné suroviny.

Co nabízíme?

  • Posouzení využívání kritických surovin produktu a podniku
  • Výpočet Potenciálu kritikality (Criticality Potential) s rozlišením následujících rizik:
    • Riziko narušení dodávky suroviny
    • Riziko zvýšení poptávky po surovině
    • Riziko tržní dynamiky (nárůstu ceny suroviny)
  • Konzultace a poradenství v oblasti využívání kritických materiálů a snížení souvisejících rizik

 

ESG report (nefinanční report nebo report o udržitelnosti), je zpráva, kterou firmy popisují svůj příspěvek a aktivity v oblasti udržitelného rozvoje. Povinnost zpracování ESG reportů vychází ze směrnice EU 2022/2464 (tzv. CSRD směrnice) Jednotná metodika postupu zpracování ESG reportů je v přípravě. Od roku 2024 je zpracování ESG reportů povinné velké firmy obchodované na burze, od roku 2025 pro všechny velké firmy, a od roku 2027 i pro malé a střední firmy obchodované na burze.

 

Služby ÚJV Řež

  • Podpora při přípravě ESG reportu
  • ESG report na klíč dle GRI (Global Reporting Initiative) nebo jiného zvoleného standardu
  • Konzultace v oblasti udržitelnosti, stanovení firemních cílů a firemní strategie

Jak probíhá příprava ESG reportu dle GRI?

  • Identifikace environmentálních, sociálních a ekonomických dopadů
  • Kontrola souladu identifikovaných dopadů se sektorovými standardy
  • Hodnocení kontextu a závažnosti dopadů
  • Určení hlavních témat ESG reportu
  • Kontrola souladu hlavních témat se sektorovými standardy
  • Sběr relevantních dat
  • Tvorba reportu dle obecných standardů, tematických standardů a sektorových standardů
  • Vydání a publikace reportu

Systém ukládání přebytků energie z fotovoltaických panelů do vodíku v areálu ÚJV Řež se skládá z fotovoltaické elektrárny, elektrolyzéru PEM (elektrická energie – vodík), zásobníku na stlačený vodík, palivového článku PEM (vodík – elektrická energie) a připojení do distribuční sítě.

Schéma propojení fotovoltaických panelů a vodíkového akumulačního systému:

Schéma propojení fotovoltaických panelů a vodíkového akumulačního systému

Využití:

  • pro malé, střední i velké podniky, které potřebují záložní zdroj elektrické energie
    • vhodné i pro aplikace bez přístupu k elektrické síti a zemního plynu
  • pro všechny, kdo chtějí provozovat budovy, podniky v ostrovním režimu (nezávisle na elektrizační soustavě)
  • pro všechny, kdo chtějí účinněji využívat a stabilizovat energii z obnovitelných zdrojů energie
  • pro všechny, kdo potřebují ekologický zdroj vodíku s vysokou čistotou
  • pro všechny, kdo chtějí vyrábět teplo a elektrickou energii na bázi mikro/kogeneračních jednotek s vysokou účinností (vhodné jak pro domácnosti, bytové objekty či komerční objekty a podniky)

Výhody systému či jednotlivých komponent:

  • flexibilní a účinná výroba tepla a elektrické energie z vodíku/zemního plynu na bázi mikro-kogeneračních/kogeneračních jednotek
  • nízko-emisní zařízení -> lokální zlepšení kvality ovzduší (snížení emisí, prachu a hluku)
  • snížení nákladů na primární zdroj energie
  • dlouhodobější skladování energie
  • záložní systém v případě výpadku elektrického proudu
  • v případě ostrovního systému nezávislost na distribuční síti elektrické energie
  • možnost spolufinancovat projekt z veřejných zdrojů

Uložit

Vodíkové technologie a inovace v energetice
  • poradenství při začleňování vodíkových automobilů a autobusů do vozového parku
  • podpora rozvoje infrastruktury čerpacích stanic v ČR

 V oblasti využití vodíkových technologií v dopravě zajistíme:

  • poradenskou činnost
  • návrh vhodného systému
  • ekonomickou stránku systému
  • projekční činnosti
  • realizace systému na klíč
  • zpracování návrhu ke spolufinancování projektu z dotačních titulů
Vodíkové technologie a inovace v energetice

Městský autobus s trojitě hybridním elektrickým pohonem a vodíkovými palivovými články) + čerpací stanice vodíku v Neratovicích.

  • Oceněno Zlatou medailí na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně
  • Autobus je 5 let úspěšně provozován na městské lince v Neratovicích
  • Pokračování projektu je pláno­váno s důrazem na udržitelnou lokální produkci vodíku v návaznosti na obnovitelné zdroje energie. Znamená to posílení celkového bezemisního aspektu provozu autobusu.

Parametry:

  • 12m dvounápravový autobus
  • Elektromotor
  • 120kW
  • Palivový článek
  • 48kW
  • Akumulátory
  • Li-ion 28kWh
  • Max. rychlost
  • 65km/h (omezena)
  • Dojezd
  • 300km
  • Max. špičkový výkon  200kW

Přínosy:

  • Vysoká efektivita provozu
    • palivový článek u vozidel se používá jako zdroj energie pro elektromotor, který umí s energií hospodařit mnohem lépe než spalovací motor, palivočlánkový pohon je energeticky významně efektivnější než pohon na dieselový motor nebo na stlačený zemní plyn.
  • Ekologie
    • Vedle emisí skleníkových plynů šetří palivočlánkové pohony vozidel či palivočlánkové energetické jednotky oproti tepelným strojům další škodlivé emise, které vznikají bez ohledu na druh pohonu. Patří sem zejména pevné částice nebo oxidy dusíku, které vznikají například i při spalování takového "zeleného" paliva, jako je zemní plyn.

 

Vodíkové technologie a inovace v energetice
Vývoj nákladního vozidla s vodíkovým palivovým článkem. Projekt FW03010014

Projektového konsorcia se pod vedením ÚJV Řež účastní Centrum výzkumu Řež, s.r.o., CZECHOSLOVAK GROUP a. s., DEVINN s.r.o. a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze.

Kromě vývoje elektrifikovaného pohonu je do projektu zahrnuto také řešení problémů, které ovlivňují užitné vlastnosti bezemisního nákladního automobilu. Jsou způsobeny zejména externími podmínkami prostředí, v němž jsou tato vozidla provozována – jedná se o většinou těžce přístupná místa (lesy), lokality s vysokou prašností (staveniště, doly) nebo extrémní klimatické podmínky (armáda, hasičské sbory, záchranáři). Tyto podmínky mohou mít negativní vliv na životnost palivového článku a tím i spolehlivost vozidel. Projekt se proto také zaměří například na eliminace vibrací, vývoj pokročilých vzduchových filtrů, optimalizaci startu za nízkých teplot a další užitné vlastnosti tak, aby nákladní auta s vodíkovým pohonem obstály všude tam, kde se dnes používají vozidla s konvenčním spalovacím motorem na fosilní paliva.

 

Logotyp TAČR    Logotyp programu TREND  

Projekt FW03010014 Vývoj nákladního vozidla s vodíkovým palivovým článkem.
je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury
ČR v rámci Programu TREND.

Pokročilé materiály pro nízkoemisní víceúčelové stroje - nosiče výměnných nástaveb s vodíkovým prodlužovačem dojezdu. Projekt FV40096

Dojezd elektromobilů je limitován velikostí kapacity baterií, která je vzhledem k hmotnosti a velikosti omezená, což vede ke zkrácení jejich dojezdu. Výzkum a vývoj vodíkového prodlužovače dojezdu pro užitková vozidla umožní kombinovat výhody bezemisního provozu s požadovanou operační dobou a porovnatelnou dobou plnění nádrží se stávajícími vozidly se spalovacími motory.

Dílčí cíle projektu jsou následující:

  • Dimenzování vodíkového systému dle užitkových vlastností vozidla a využitelného prostoru vozidla.
  • Návrh jednotlivých komponent, včetně doporučení jejich materiálového složení a ochrany (např. výkon palivového článku, systém chlazení, velikost tlakových lahví, množství vodíku, specifikace měniče a jeho parametrů, eliminace vibrací)
  • Návrh a realizace systému komunikace jednotlivých komponent a řídícího systému
  • Testování vozidla v laboratorních a reálných podmínkách
  • Vyhodnocení testovacího provozu vozidla v reálných podmínkách
  • Finální technický nákres umístnění jednotlivých komponent hybridního pohonu vozidla a elektrického zapojení
  •  Vyhodnocení ekonomických a technických parametrů vozidla

„Tento projekt byl realizován za finanční podpory z prostředků státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu v programu TRIO“.

Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích. Projekt TO01000324

 

Projektová studie shromáždí počáteční údaje, zejména z neelektrifikovaných tratí, kde je provozována naftová souprava. Prostřednictvím metodiky a softwaru vyvinutého norským výzkumným institutem SINTEF bude provedena technickoekonomická analýza vybraných regionálních tratí a porovnání jednotlivých pohonů vlaků (nafta, baterie, vodík a hybrid). Výsledky umožní identifikovat preferované oblasti s příznivými technologickými, ekonomickými a environmentálními předpoklady pro nasazení vodíkových vlaků, které v budoucnu mohou nahradit dieselové soupravy. Konec projektu je plánován na jaro roku 2024.

Projekt je založen na bilaterální spolupráci mezi českým konsorciem a společností SINTEF. České konsorcium shromažďuje a zpracová místní data, SINTEF tato data bude využívat pro simulaci a výpočet technickoekonomických analýz. Z této spolupráce budou partneři těžit podklady pro konkurenceschopné zavádění technologií s nízkými emisemi uhlíku v oblasti vlakové dopravy.

Aktuální informace:

25. 4. 2023

Otevřený workshop k výzkumnému projektu TO01000324 Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích

V rámci projektu se v úterý 25. dubna 2023 v norském Lillestrømu konal, v pořadí druhý, workshop s názvem „Workshop on hydrogen and zero-emission trains“. Za účasti zástupců českých a norských řešitelů projektu proběhla prezentace a vyhodnocení dosavadních výsledků. Prezentovány byly například odlišné podmínky produkce vodíku v Česku a Norsku, došlo i na porovnání profilu a charakteru železniční sítě obou zemí. Program workshopu soustředil pozornost také na zvýšení povědomí o možnostech využití vodíku v bezemisní železniční dopravě s cílem iniciovat tím diskusi mezi výzkumnými, státními a soukromými institucemi. Kromě organizací participujících na projektu, se jednání účastnili i zástupci společností Ballard a Maintech. Společnost Ballard  je jedním z největších dodavatelů vodíkových palivových článků na světě, společnost Maintech se zaměřuje na produkci bezemisního vodíku v Norsku.

 

6. 4. 2022

Kontrolní den k výzkumnému projektu TO01000324 Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích

Dne 6. dubna 2022 proběhl kontrolní den a technické jednání k výzkumnému projektu TO01000324 Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích. Setkání se účastnili zástupci ÚJV Řež, VÚŽ, VŠCHT, HYTEP a norského partnera společnosti SINTEF. Nad rámec řešitelského týmu byli přítomni i zástupci Centra dopravního výzkumu a Správy železnic. V rámci setkání byly diskutovány probíhající práce ve smyslu výběru tratí vhodných pro potenciální nasazení vodíkových vlaků a sběru dat pro následné technickoekonomické posouzení. Diskutovány byly i stávající a plánované zdroje vodíku v ČR. Po technickém jednání se měli možnost všichni účastníci seznámit s vodíkovým hospodářstvím v ÚJV i dalšími výzkumnými projekty.

 

10. 11. 2021
Pozvánka na prezenční seminář "Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích" - 10. 11. 2021 od 11:00 hodin 

Ve středu 10. listopadu 2021 se v Konferenčním centru ÚJV Řež konal prezenční workshop pořádaný HYTEP – Českou vodíkovou platformou. Workshop se uskutečnil v rámci projektu TA ČR TO01000324 „Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích“, který je financován z fondů EHP. V rámci workshopu byl představen předběžný přístup a směřování projektu všem zúčastněným stranám, a to se záměrem získání zpětné vazby.

Workshop byl hojně navštíven odborníky na železniční dopravu a vědeckými pracovníky, přičemž záštitu mu poskytl Ing. Aleš Doucek, Ph.D., který se také ujal úvodního slova. Po něm se svou prezentací vystoupil doc. Ing. Martin Paidar, Ph.D. z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, který představil výrobu vodíku a její uhlíkovou stopu v ČR. Na něj navázal Ing. Marek Pětioký, Ph.D. z Výzkumného ústavu železničního se svým vystoupením ohledně způsobu výběru tratí zvolených pro simulaci. Celý workshop pak svým vystoupením zakončil Ing. Lukáš Polák z ÚJV Řež, který se věnoval tématu metodologie simulace a jejím očekávaným výsledkům. Mezi jednotlivými bloky workshopu byl dán účastníkům prostor pro dotazy a doplnění diskutovaného tématu, v přestávkách tak probíhala živá diskuse. Mezi pozvanými účastníky byli zástupci z řad ÚJV Řež, České vodíkové platformy, Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, Českého vysokého učení technického v Praze, Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava, Výzkumného ústavu železničního, Správy železnic, Centra dopravního výzkumu, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva životního prostředí, Ministerstva dopravy, Moravskoslezského kraje, Moravskoslezského energetického centra, Státního fondu životního prostředí a společností Linde, DEVINN a Alstom. Závěrem lze shrnout, že workshop proběhl k plné spokojenosti pořádajících i všech účastníků. 

Jednotlivé prezentace z tohoto semináře naleznete níže v sekci "Ke stažení".

 

 

 

 

www.ujv.cz

www.sintef.no

www.hytep.cz

www.vscht.cz

www.cdvuz.cz

 

Projekt Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích (TO01000324) byl podpořen částkou 545 598 € z Islandu, Lichtenštejnska a Norska z Fondů EHP a Technologické agentury ČR v rámci Programu KAPPA.

www.eeagrants.org

 

 

Kontaktní osoba – Ing. Lukáš Polák

Další informace o projektu najdete zde.

Soubory ke stažení

Vodíkový demonstrační projekt  |  PDF  |  3,04 MB
Stáhnout
TriHyBus  |  PDF  |  335,17 kB
Stáhnout
Produktový list Power-box  |  PDF  |  1,64 MB
Stáhnout
Produktový list HYVAN  |  PDF  |  1,18 MB
Stáhnout