Většina firem, které provozují autobusovou dopravu, se zdražit jízdné nechystá.
Většina firem, které provozují autobusovou dopravu, se zdražit jízdné nechystá.
novinky.cz 29.11.2004
Cestování autobusem už lacinější než vlakem
Většina firem, které provozují autobusovou dopravu, se zdražit jízdné nechystá. Pro cestující, kteří si nepořídí kartu Z a nevyužívají ani možnosti slev, které nabízejí České dráhy (ČD), tak bude i po Novém roce cestování autobusem většinou levnější než vlakem. Vyplývá to z průzkumu Práva.
29.11. 2004 07:50 ČESKÁ REPUBLIKA - Naopak dráhy už oznámily, že od 12. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, zvednou ceny karty Z, kilometrické banky, Senior pasu i týdenních, měsíčních a čtvrtletních předplatních jízdenek. Ceny základního jízdného však ani ČD nezmění.

"Pokud jde o změnu cen u slev, reagujeme tím po vzoru silničních dopravců na zvyšující se ceny motorové nafty," zdůvodnil nedávno zdražení náměstek generálního ředitele ČD pro obchod a provoz Jiří Kloutvor.
Za méně peněz více muziky
Poznatky zpravodajů Práva ovšem tvrzení ČD o zdražování na silnicích a větší láci vlaků rozhodně nepotvrzují. "Zdražení neplánujeme," ujistil například finanční ředitel znojemské dopravní firmy Čas-Service Rostislav Polach.

Cesta autobusem tohoto dopravce do Prahy s odjezdem ze Znojma v 5.20 hodin trvá tři hodiny a deset minut. Pasažér za ni zaplatí 162 korun. Svezení vlakem s odjezdem ze Znojma v 5.46 hodin skončí tři minuty po desáté hodině, tedy po čtyřech hodinách a sedmnácti minutách, přičemž obyčejné jízdné je ve 2. vlakové třídě 424 korun, a zákaznické (s kartou Z) 260 Kč.

Na autobusových linkách, provozovaných Orlobusem Nové Město, bude i po Novém roce cestující platit jízdné v dosavadní výši. Za jízdenku z Hradce Králové do Prahy tak vydá 78 korun. Ve vlaku je z Hradce do hlavního města obyčejné jízdné za 140 a zákaznické za 86 Kč.
Záleží na vývoji trhu s ropou
Zdražení zatím nechystá ani ČSAD Brno. "Není to teď na pořadu dne. Sledujeme však pozorně, co dělá kurs dolaru a světové ceny nafty," sdělil jeden z vedoucích pracovníků.

Z Brna do Prahy se pasažér s ČSAD dostane za 135 korun. Ve vlaku by za obyčejné jízdné zaplatil 294 korun a zákaznické činí 182 Kč.

Z Ostravy do Prahy zajišťují autobusové spojení čtyři dopravci. Žádný z nich zatím zvýšení ceny jízdného neavizoval. Podle pracovníků informací o odjezdu autobusů účtuje dopravce Stanislav Kovařík za jednu jízdu 260 korun, Capital Express 280 korun, CDF 250 korun a ČSAD Ústí nad Orlicí 260 korun. Zhruba stejně drahé je i cestování do hlavního města vlakem - na zákaznické jízdné za 260 Kč.

O zdražení autobusové dopravy uvažuje naopak ČSAD Plzeň. "Jednáme na toto téma s krajem. Vzhledem k cenám nafty předpokládám, že ke zvýšení jízdného v příštím roce skutečně dojde," řekl Právu ředitel této firmy Miroslav Hucl.

Plzeňské ČSAD provozuje v současné době na lince do Prahy a zpět sedm párů autobusů. "Měli jsme jich osm, ale jeden jsme zrušili poté, co na stejné trati začala jezdit firma Student Agency," informoval Hucl.
Poradí se s obcemi
Se zdražováním zatím nepočítá nymburská společnost ČSAP. Situace se ale může změnit, jestliže začne znovu prudce stoupat cena nafty.

Nymburský dopravce zajišťuje dopravní obslužnost v severovýchodní části Středočeského kraje a stejné ceny drží už třetím rokem. V minulosti přitom bývalo pravidlem, že se částky za jízdné po dvou letech o osm až deset procent navyšovaly. O změnách by se vedení ČSAP poradilo se zástupci jednotlivých obcí, pro které zajišťuje dopravní obslužnost.

"Shromáždění starostů by mělo proběhnout ještě letos nebo začátkem příštího roku. Tam se také hlasuje o případném zdražení," sdělil dopravní náměstek ČSAP Jiří Janeba.

Právo