Euro test 2017: Jízdní dojmy VDL Futura FFD2
Coach Euro Test 2017: VDL Futura FFD2. Foto Michal Štengl

Holandský zástupce své soupeře suverénně převýšil, a to doslova a do písmene. Byl totiž nejvyšší a také cestující mohou na svět koukat z největší výšky. Tedy někteří. Model FDD2 je totiž zástupce nepříliš početné skupiny patrových autobusů.
Reklama
Holandský zástupce své soupeře suverénně převýšil, a to doslova a do písmene. Byl totiž nejvyšší a také cestující mohou na svět koukat z největší výšky. Tedy někteří. Model FDD2 je totiž zástupce nepříliš početné skupiny patrových autobusů.
Značka VDL Bus& Coach se u nás v poslední době poměrně slušně etablovala na pravidelných dálkových linkách, kde dopravci hojně využívají dvou- či třínápravové autobusy řady Futura 2 FMD2 a FHD2. Ty vloni doplnil právě i patrový FDD2 (Double Decker). Ze dvou nabízených verzí výrobce do Švédska přivezl tu delší měřící 14,15 metrů.

Důležitým konstrukčním prvkem nové konstrukce je použití lehkých sendvičových panelů na střeše, ale i na podlaze horního patra. Díky tomu se světlá výška na dolním podlaží zvýšila na 1855 mm, takže průměrně vzrostlý člověk zde může chodit normálně vztyčený. Spodní patro je vybavené 16 luxusními sedadly a čtyřmi stolky, našel jsem mezi stolky USB i 230V zástrčky. Díky kvalitním materiálům, jako je kůže a dřevo ve světlých odstínech jsem se zde cítil obklopen luxusem. Také dílenské zpracování hodnotím na velmi vysoké úrovni.
Do prvního patra lze vystoupit po dvou schodištích. Nahoře se ale se svými 185 cm už musím krčit, protože výška stropu je 1724 mm. Na cestující zde čeká 58 kůží čalouněných sedadel s dostatečnými vzdálenostmi mezi sebou. USB konektory jsem našel na tom nejlepším místě v opěrkách sedadel přede mnou. Horní patro je nádherně prosvětlené, čelní sklo má však poměrně malou stíranou plochu, takže cestující sedící na kraji u bočních oken mají za deště horší výhled. Zatímco dole člověk slyší chvílemi motor a podvozek, nahoře je od veškerého hluku hodně vzdálený. Neruší ho ale ani aerodynamický hluk. Pro zavazadla 74 pasažérů je v zadní části autobusu připraven nákladový prostor o objemu 9,3 m3.

Přestože tento autobus neměl adaptivní tlumiče, vzduchové měchy totiž kombinoval s klasickými tlumiči (firma KONI), na dlouhých vlnách byl z pohledu cestujícího báječně komfortní. A to i dole, kde je hodně blízko od silnice. Nahoře je to pak ještě lepší. V „první řadě“ před oknem jsem ale měl v zatáčkách takový svíravý pocit, že musíme do těch stromů kolem silnic narazit. Ale byl to jen klam.

Za volantem tohoto autobusu sedím podruhé, poprvé jsem si ho vyzkoušel vloni v zimě po skončení Czechbusu, kde byl hlavní hvězdou stánku VDL. Stejně jsem ale zaskočený, jak nízko se sedí. Obzvláště když jsem do něj přesedl z Neoplanu. Naopak už vím, že díky zkosení horní hrany patra je ze sedadla řidiče překvapivě dobře vidět směrem nahoru, což je důležité na světelných křižovatkách. Při manévrování si jenom musím dát pozor, abych vnějšími zrcátky netrefil ostatní porotce, protože ta jsou uchycena „proklatě“ nízko.

Pracoviště řidiče není tak nápadité a krásné jako třeba v i8, tvary přístrojové desky jsou jednoduché a spíš pragmatické. Na druhé straně v ničem netápu a vše je báječně přehledné. Chválím sedadlo řidiče, naopak s klením jsem se snažil prosoukat ruku k parkovací brzdě, protože mezera mezi sedadlem a bočním panelem je nesmyslně úzká. Mít na levé ruce hodinky, tak je poškrábu. O pohon toto kolosu, který váží až 27 tun, se stará třináctilitrový motor DAF MX-13 375. Ten má dostatečný výkon 375 kW (510) i pořádnou sílu 2500 Nm v širokém spektru otáček od 1000 do 1450 ot./min. A přestože jsem jezdil asi s třetinovým obsazením, motor překypuje ochotou zrychlovat. Jedničku s hvězdičkou zaslouží sladění s převodovkou ZF AS Tronic, asi nejlepší spojení, které jsem kdy zažil. Jak mi prozradil zástupce výrobce, v současnosti už testují i nový TraXon, tak doufám, že se jim to podaří sladit stejně dobře.

Dlouhý rozvor a tři nápravy se pozitivně projevují v jízdní stabilitě na dálnici, líbí se mi i minimální aerodynamický hluk v rychlosti 100 km/h. Až na krátké příčné nerovnosti, třeba spáry, funguje pérování opravdu dobře i z pohledu řidiče. A tak největší výhradu mám k řízení, které je totálně tupé a odtažité, od kol nemám vůbec žádnou zpětnou vazbu.
A to mi při řízení jakéhokoliv autobusu vždycky vadí.

Michal Štengl

Euro test 2017: Jízdní dojmy VDL Futura FFD2
Coach Euro Test 2017: VDL Futura FFD2. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy VDL Futura FFD2
Coach Euro Test 2017: VDL Futura FFD2. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy VDL Futura FFD2
Coach Euro Test 2017: VDL Futura FFD2. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy VDL Futura FFD2
Coach Euro Test 2017: VDL Futura FFD2. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy VDL Futura FFD2
Coach Euro Test 2017: VDL Futura FFD2. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy VDL Futura FFD2
Coach Euro Test 2017: VDL Futura FFD2. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy VDL Futura FFD2
Coach Euro Test 2017: VDL Futura FFD2. Foto Michal Štengl