Euro test 2017: Jízdní dojmy Neoplan Tourliner
Coach Euro Test 2017: Neoplan Tourliner. Foto Michal Štengl

Tourliner je nejmladší člen rodiny dálkových autobusů Neoplan. První generace byla představena v roce 2003, nejnovější model v roce 2016. U nás byl premiérově letos v rámci evropské roadshow.

Tourliner je nejmladší člen rodiny dálkových autobusů Neoplan. První generace byla představena v roce 2003, nejnovější model v roce 2016. U nás byl premiérově letos v rámci evropské roadshow.

Poslední recenze Michala Štengla z testování šesti autokarů nominovaných na titul Coach of the Year 2018. A neb To nejlepší na konec ?

"Když už jsem si myslel, že se mi začíná rýsovat favorit na vítězství Euro testu, ihned po Mercedesu jsem usedl to Tourlineru a má jistota vzala docela rychle za své.

Tourliner je nejmladší člen rodiny dálkových autobusů Neoplan, jeho první generace byla představena teprve v roce 2003. Jeho nástupce se vloni představil na IAA v Hannoveru, českou premiéru si odbyl letos na výstavě Holiday World. Krátce po ní jsem se s tímto autobusem poprvé svezl u nás, a to v základní 12,1metrové variantě.

Tu jsme měli také ve Švédsku, na rozdíl od prvního setkání neponechali lidé z Neoplanu nic náhodě a porotce chtěli ohromit maximální možnou výbavou. Tentokrát jsem ale usedl nejprve na sedadlo řidiče a ani to nebylo vůbec špatné posezení. Tourliner má podobně jako Tourismo poměrně jednoduchou přístrojovou desku, má ale mě sympatičtější zaoblenější tvary a na pohled se mi zdála i z kvalitnějších a na pohled hodnotnějších materiálů. Hlavní přístroje jsou velké a přehledné, všechny důležité ovladače a tlačítka mám jako řidič skvěle po ruce, nikam se nemusím natahovat. Oceňuji červeně zbarvená tlačítka otvírání dveří, která nemusím nikde hledat. Je to maličkost, ale příjemná. Ve snadném dosahu jsem našel i veliké odkládací schránky i přihrádky na drobnosti. Volant má neuvěřitelně masivní věnec, který není zrovna pro ženskou ruku, drží se ale naprosto báječně. Novinkou na přístrojové desce je nový barevný multifunkční displej s rozšířenými informacemi mezi rychloměrem a otáčkoměrem.

Už po prvních metrech jízdy se nemohu zbavit dojmu, že z hlediska řízení je Neoplan ještě o kousíček lepší než Mercedes. Z obou autobusů je cítit těžko definovatelná fortelnost a solidnost, Tourliner se mi ale zdá ještě o něco lepší. Jeho mechanicky řízené adaptivní tlumiče Premium Comfort Valve jsou o něco plavnější. Zrovna když přemýšlím nad tím, že řazení jedenácté a dvanácté rychlosti by mohlo být o něco rychlejší, testovací jezdec Neoplanu mi vysvětluje, že se jim podařilo v rámci loňské modernizace zrychlit řazení dvou nejvyšších převodových stupňů. A pak se v tom má člověk vyznat. V přímém srovnání se mi zdá převodovka Mercedesu PowerShift o chlup lepší. Co se mi naopak na 12stupňové převodovce TipMatic líbí, je funkce Idle Speed. Po její aktivaci autobus sám bez přidání plynu popojíždí, přičemž rychlost může řidič ovládat ručním řazením 1. až 6. rychlosti.

Skvěle odhlučněný šestiválec MAN D2676 LOH má srovnatelný výkon 309 kW (420 k) i točivý moment 2100 Nm jako Tourismo, pocitově mi ale Tourliner přijde o něco živější. Mé dojmy potvrzují i výsledky testů akcelerace, kde Neoplan ve všech disciplínách Mercedes poráží o několik sekund. 

Na druhou polovinu testovací trasy se přesouvám do interiéru. Neoplan si pro porotce připravil speciální konfiguraci 32 sedadel v klasickém uspořádání plus čtyři konferenční kolem dvou stolků. Usedám si do jednoho z nich proti směru jízdy a prohlížím si vnitřek. Ten působí opravdu luxusním dojmem, na čemž se velkou měrou podílí kožené čalounění Exclussivo, které je nejen elegantní, ale i velmi pohodlné. Z rozjímání o tom, že i cestující jsou od vozovky lépe odfiltrováni než v Mercedesu, mě vytrhne další člověk z marketingu, který mi začne vysvětlovat nový koncept infoteinment systému pro cestující. Ten je založen na tom, že si cestující pustí film, hudbu či turistického průvodce na svém mobilním zařízení přes Wi-Fi autobusu. Výhoda tohoto řešení je jasná - mobil nebo tablet má dnes skoro každý a dopravce může ušetřit nemalé peníze za monitory v hlavových opěrkách. Dobrá myšlenka, ze které asi nebudou mít radost výrobci monitorů…"
 
Michal Štengl

Michal Štengl, šéfredaktor magazínu TRANSPORT A LOGISTIKA CZ, nebyl na Euro testu ve Švédsku náhodou. Letos sice ještě nebyl právoplatným členem poroty, ale s největší pravděpodobností již  od příštího roku bude za Českou republiku rozhodovat o nejlepších autobusech a autokarech v Evropě.

Vůbec prvním členem jury byla za Českou republiku Dagmar Braunová, šéfredaktorka našeho internetového magazínu BUSportál.

Děkujeme Michalovi za jeho autentické zážitky z posuzování kvalit jednotlivých autokarů, a jsme rádi, že jsme je zprostředkovaně mohli přinést našim čtenářům. Jsme zvědaví na vítěze Coach of the Year 2018, který bude vyhlášen na veletrhu Busworld v Kortrijku ve čtvrtek 19. října večer.

Nominovaní kandidáti na cenu Coach of the Year 2018:

Irizar i8,
Iveco Evadys,
Scania Interlink RD,
VDL Futura FFD2,
Mercedes-Benz Tourismo,
Neoplan Tourliner.


Euro test 2017: Jízdní dojmy Neoplan Tourliner
Coach Euro Test 2017: Neoplan Tourliner. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Neoplan Tourliner
Coach Euro Test 2017: Neoplan Tourliner. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Neoplan Tourliner
Coach Euro Test 2017: Prezentace Neoplan Tourliner. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Neoplan Tourliner
Coach Euro Test 2017: Prezentace Neoplan Tourliner. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Neoplan Tourliner
Coach Euro Test 2017: Neoplan Tourliner. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Neoplan Tourliner
Coach Euro Test 2017: Neoplan Tourliner. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Neoplan Tourliner
Coach Euro Test 2017: Neoplan Tourliner. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Neoplan Tourliner
Coach Euro Test 2017: Neoplan Tourliner. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Neoplan Tourliner
Coach Euro Test 2017: Neoplan Tourliner. Foto Michal Štengl