UITP vydalo studii o stavu elektrického autobusového trhu v Evropě a na světě

Studie Nulové emise městského autobusového systému ukazuje, že na celém světě je 173 tisíc elektrických vozidel, z toho 98 % všech vozidel je v Číně.
Studie Nulové emise městského autobusového systému ukazuje, že na celém světě je 173 tisíc elektrických vozidel, z toho 98 % všech vozidel je v Číně.

Stále více měst v Evropě a na celém světě se orientuje na elektrické autobusy (také e-autobusy). Zpráva, zveřejněná jako součást projektu Zero Emission Urban Bus System ukazuje, že 19 provozovatelů veřejné dopravy, případně městských úřadů v cca 25 evropských městech, mají zveřejněnou e-bus strategii do roku 2020. K tomuto datu by mělo být v těchto městech v provozu více než 2 500 elektrických autobusů, což představuje 6% jejich celkového vozového parku, který se předpokládá 40 000 vozidel.

Dále více než 13 provozovatelů veřejné dopravy a městských úřadů v dalších 18 evropských městech mají strategii až do roku 2025. Do té doby očekávají více než 6 100 elektrických autobusů v provozu, což bude představovat 43 % jejich celkového vozového parku, který má být 14 000 vozidel.

Zpráva rovněž obsahuje analýzu trhu provedenou mezi výrobci autobusů která ukazuje, že evropská sériová výroba elektrických autobusů by měly dosáhnout plné výkonosti mezi roky 2018-2020.

Zpráva obsahuje rozsáhlý přehled o elektrických autobusech v provozu v Evropě a představuje 61 měst po celé Evropě, která provozují nebo testují vysokokapacitní autobusy. Publikace uvádí 27 výrobců, kteří nabízejí tento typ vozidel pro evropský trh. Existuje široké spektrum technologických řešení pro elektrifikaci veřejné dopravy, ale každý druh závisí na místní situaci a může vést k odlišným nákladům na pořízení. Z toho důvodu zpráva obsahuje i přehled o zkušenostech z různých měst.

Celosvětový odhad ukazuje, že v čele globálního využívání elektrických vozidel je Čína s více než 98,3 % z celkového počtu. Nejvíce vozidel je ve městech jako Peking, Šanghaj a Šen-čen. Tento vývoj je silně podporován čínskou vládní politikou, která zahrnuje program "nových energetických autobusů", jehož cílem je vyrábět vozidla s elektrickým pohonem a vytvářet nová pracovní místa.

Z hlediska rozsahu následuje Asii Evropa s více než 1 300 elektrickými autobusy dodanými nebo objednanými. Největší počet elektrických autobusů je ve Velké Británii s více než 18 % z celkového evropského počtu, následuje Nizozemí, Švýcarsko, Polsko a Německo, každý s přibližně 10 %.

Z výsledků studie výplývá, že o elektrické autobusy je zájem a v příštích letech ještě poroste.

Zdroj: UITP


UITP vydalo studii o stavu elektrického autobusového trhu v Evropě a na světě