Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Technika

Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) rozšiřuje svůj vozový park o 20 nových autobusů na palivové články. Devět z nich jsou standardní Solaris Urbino 12 Hydrogen a jedenáct dalších kloubových autobusů Solaris Urbino 18 Hydrogen. V oblastech obsluhovaných RVK budou nasazeny do konce dubna 2025.

Zakázka je založena na rozhodnutí z jara 2022 o financování od Spolkového ministerstva pro digitalizaci a dopravu (BMDV) ve výši téměř 34 milionů eur na pořízení celkem 108 vodíkových autobusů s palivovými články pro RVK do roku 2025. Do budoucna je finanční podpora z úrovně Federální německé vlády ukončena. Na nákup vozidel bylo vyhlášeno několik zadávacích řízení, včetně kloubových vozidel, která už byla na trhu dostupná. Celkem je podpořen nákup 29 kloubových autobusů na vodíkový pohon. Solaris Bus & Coach S.A. se zúčastnil výběrového řízení v roce 2022 a získal zakázku na celkem 20 garantovaných a 20 vozidel v rámci opce. Autobusy budou nasazeny na linkách RVK v širší oblasti Kolín nad Rýnem/Bonn a značně rozšíří vozový park autobusů na vodíkový pohon, který již čítá 83 vozidel. V průběhu letošního roku přibudou další kloubové Urbino 18 Hydrogen, které byly objednány již v loňském roce . " Následná objednávka autobusů Solaris na vodíkový pohon této velikosti je pro nás známkou vysoké vážnosti, které se naše produkty a naše společnost těší. Je to také známka toho, že vývoj směrem k inovativní a bezemisní místní veřejné dopravě rychle postupuje. Jsme hrdí na to, že RVK jako průkopník tohoto vývoje si opět vybrala naše vozidla a že tak může být naše dlouhodobá spolupráce založená na důvěře dále posilována ,“ řekl Christian Goll, výkonný ředitel Solaris Deutschland GmbH. Vodíkové autobusy Urbino 12 Hydrogen a Urbino 18 Hydrogen určené pro RVK mají modulární pohon a bez motorového prostoru umožňují maximalizovat kapacitu cestujících. Vybavené budou sadou palivových článků o výkonu 70 kW, resp. 100 kW, spotřebují 34 až 50 kilogramů vodíku, který je uložen v 5 nebo 8 nádržích na střeše vozidla. Garantovaný dojezd je 350 kilometrů bez ohledu na podmínky. Budou mít také vysoce účinnou klimatizaci s vytápěním tepelným čerpadlem, pokročilé monitorování a systémy pro zajišťující větší bezpečnosti a pohodlí pro řidiče, cestující i chodce, uvádí RVK. Solaris v poslední době oznámil i další zakázky do Německa. Do Essenu a pro region Groß-Gerau v Hesensku . Předpokladem pro provoz autobusů na palivové články je vhodná infrastruktura, tzn. vodíkové čerpací stanice. Výhodné je blízké umístění chemického průmyslu. Jako vedlejší produkt zde často vzniká vodík. Například v Kolíně nad Rýnem se ročně vyrobí několik miliard metrů krychlových vodíku, z čehož jedna miliarda by byla ročně k dispozici jako zdroj energie. To by stačilo na provoz 1 000 autobusů na palivové články.

person rebus  date_range 19.03.2024

Po třech letech od zahájení výběrového řízení na několik stovek nových autobusů pro poloostrov Attika v Řecku přijely jako první sólo elektrické autobusy Yutong do Atén. Obnovy zastaralých vozidel se brzy dočkají i v Soluni. Kromě elektrických bateriových půjde o vozy na CNG a vodík. Solaris Urbino Hydrogen už po centru Atén vozí cestující. Do konce roku dodá IVECO BUS 100 kloubových URBANWAY na CNG.

Ministerstvo infrastruktury a dopravy a provozovatel veřejné dopravy OSY díky financování ze zdrojů EU výrazně zmodernizují autobusy a sníží ekologickou stopu na poloostrově v Egejském moři. Kromě 250 nových autobusů do hlavního města dorazí také 110 vozů do Soluni. Do roku 2027 nakoupí OSY 1 300 nových vozidel. Rok 2024 bude z hlediska obnovy vozidel podle Stefanosa Agiasoglou, generálního ředitel OSY, historický. Dopravce je připraven zařadit do provozu 440 nových autobusů. Zároveň probíhá druhá fáze výběrového řízení na pořízení dalších 750 autobusů na elektrický a vodíkový pohon. Podle informací OSY je už vybrán dodavatel prvních autobusů na vodík a byl zahájen zkušební provoz s cestujícími v centru Atén. " Zahájili jsme test autobusů na vodíkový pohon, abychom zjistili jejich chování v podmínkách řecké reality, ale také abychom prozkoumali, jak připravit naše zařízení, aby splňovala požadavky na vodíkový pohon, " řekl generální ředitel OSY při zahájení provozu Solaris Urbino 12 Hydrogen. Brzy bude bude mít ve flotile 3 vozidla. v Aténách a Soluni během dlouhé finanční krize nebyla flotila obnovována. Průměrný věk autobusů v Řecku je 19 let a vozový park provází časté poruchy. Navíc 40% autobusů v Aténách není přístupných pro osoby se zdravotním postižením. V nejbližních dnech mají být podepsány smlouvy na dodání dalších 300 nových autobusů na CNG se dvěma společnostmi.

person rebus  date_range 18.03.2024

Autobusy s palivovými články vyrobené v Bolechowo v Polsku přijedou v roce 2025 do metropolitní oblasti Paříže a do Mantovy v Itálii.

V Île-de-France Mobilités budou autobusy součástí pilotního vodíkového projektu. Výrobce dodá do roku 2025 celkem 22 Urbino 12 hydrogen. Cílem je vyhodnotit potenciál vodíkové technologie pro systém městské hromadné dopravy v regionu. Projekt je součástí iniciativ a investic uskutečněných od roku 2018 s cílem mít celý vozový park autobusů v Île-de-France do roku 2029 100% bezemisní . V Itálii získal Solaris zakázku od dopravce APAM Esercizio z Mantovy v Lombardii. Dodání pěti autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen je plánováno na konec roku 2025. Provincie Mantova je zařazena v projektu "Vodíková údolí". V konečném důsledku projekt předpokládá produkci přes 1 500 tun vodíku z obnovitelných zdrojů ročně. Solaris Urbino 12 hydrogen je vybaven palivovými články o výkonu 70 kW. Vodík bude skladován v pěti kompozitních nádržích umístěných na střeše vozidla. Autobusy budou vybaveny elektromotory v hnací nápravě, poháněné energií generovanou v palivovém článku. Díky této technologii budou autobusy do okolí vypouštět pouze vodní páru. Přestože se jedná o první zakázku od APAM Esercizio z Mantovy, na italském trhu má výrobce z Polska pevnou pozici. V poslední době získal významné objednávky, včetně 105 elektrobusů pro Milán, 112 kloubových trolejbusů pro AMT Genova, 130 Urbino 12 hydrogen pro TPER v Bologni a 90 vodíkových autobusů pro Azienda Veneziana della Mobilita. Jen v roce 2023 bylo 44,5 % všech vodíkových autobusů registrovaných v Evropě vozidel Solaris.

person rebus  date_range 18.03.2024

Světoznámý výrobce českého křišťálu investoval do vlastní solární elektrárny. Více než 1 000 fotovoltaických panelů je doplněno o dvojici bateriových úložišť pro ukládání přebytků z výroby. Baterie jsou sestaveny v ČR z akumulátorů určených původně do elektromobilů.

Návratnost investice karlovarlovarské sklárny Moser do posílení energetické soběstačnosti a udržitelnějšího provozu se při dnešních cenách odhaduje na přibližně 12 let. Díky produkci ekologické energie ze slunce a možnosti jejího skladování v bateriích nově pokryje každoročně více než 60 % své spotřeby elektřiny. Službu na klíč zahrnující návrh, dodávku a instalaci systému zajistila společnost ČEZ ESCO. Fotovoltaika s výkonem 527 kW vyrobí přes 530 MWh bezemisní elektřiny ročně. Dvě baterie o celkové kapacitě 600 kWh k ukládání přebytků z výroby pocházejí z ryze českého programu sestavování úložných systémů, který využívá akumulátory ze sektoru automotive. Tzv. second life program řeší alternativní uplatnění pro baterie, které nemohly být z různých důvodů nasazeny v elektromobilech, nebo prodlužuje životnost baterií vyřazených právě z e-aut. Jde o akumulátory, které už sice nevyhovují nárokům provozu elektrických aut, ale další roky mohou spolehlivě sloužit právě ve stacionárních bateriích. Iniciativa je společným příspěvkem společností ČEZ a Škoda Auto k silnějšímu zapojení elektroaut do služeb energetiky. Bateriové systémy už jsou součástí energetických hospodářství asi 30 firem, naposledy začal akumulační systém fungovat ve sklárnách Moser. Cílem je silněji zapojit elektroauta do energetických řetězců, snížit uhlíkovou stopu v celém životním cyklu baterií a přispět k posílení energetické nezávislosti průmyslových firem. ČEZ ESCO také naplňuje svůj plán do roku 2030 postavit nebo provozovat pro potřeby zákazníků fotovoltaické elektrárny o celkovém instalovaném výkonu 300 MW. Jde o instalace převážně na střechách, carportech a ve výrobních areálech zákazníků. Mezi největší instalace poslední doby patří střešní fotovoltaiky pro developera CTP (2 MW), automotive dodavatele Denso (1,7 MW) a Aisan (1,6 MW) nebo druhý největší český carport (parkoviště zastřešené fotovoltaikou) v areálu firmy Česká zbrojovky (474 kW).

person rebus  date_range 18.03.2024

Norsko je pro IVECO BUS důležitým trhem, na jeho silnicích jezdí kolem 1 000 autobusů CROSSWAY. V poslední době odjelo patnáct vozů do města Alta, asi 400 killometrů za polárním kruhem. Podívejte se na fotky jednoho z nich na cestě dlouhé přibližně 3 300 kilometrů.

Provozovatel Connect Bus Norge převzal svých prvních třináct autobusů CROSSWAY Low Entry loni v říjnu, další mají přijet do dubna 2024. Jeden už má zákazník od víkendu. 13metrové autobusy pro Altu jsou vybaveny motorem o výkonu 320 hp, který vyhovuje předpisům HVO (hydrogenované rostlinné oleje). Uvezou až 47 sedících a 26 stojících cestujících. Autobusy CROSSWAY se v severských klimatických podmínkách osvědčily. Pro zemi flordů už IVECO BUS vyrobil přes 1 000 těchto meziměstských vozidel. Za fotodokumentaci z převozu IVECO CROSSWAY do Alty děkujeme Zdenkovi. Podívejte se, jak probíhaly i některé další cesty: Oslo 2019 , Trondheim 2021 nebo zde .

person rebus  date_range 15.03.2024

Rok po ukončení provozu vozidel Bombardier TVR "tramvají na pneumatikách" na lince 1 dorazil do depa Keolis v Ludres první dvoukloubový trolejbus Hess lighTram 25 DC. Do dubna 2024 bude následovat dalších 24 vozů.

Provoz tramvají na pneumatikách (TVR) byl ve východofrancouzském městě Nancy zaveden v roce 2001 a po dvou desetiletích byl 12. března 2023 ukončen. Systém vybudovala v Nancy společnost Bombardier. Tramvaj se pohybovala po jedné vodící koleji a na gumových kolech, napájena byla elektrickým proudem z troleje. Původně byl považován za velmi perspektivní. Jeho udržování v provozu však znamenalo pro město obrovské dodatečné náklady, proto se vedení rozhodlo provoz ukončit a na 11 kilometrů dlouhé lince s 25 stanicemi mezi Vandoeuvre-lès-Nancy a Essey-lès-Nany zavést opět trolejbusy . Nové 24,4metrové bateriové dvoukloubové trolejbusy řady Hess lightTram DC pojmou 154 lidí a jsou vybavené 46 sedadly. Trolejbusy jsou schopné jet díky trakční lithium-titanate oxide (LTO) baterii nabíjené „Dynamic Charging“ na úsecích s venkovním vedením za jízdy autonomně. Cena každého vozu se pohybuje kolem 1 mil. eur. Keolis má první vozidlo k dispozici pro školení zaměstnanců a testů manipulace do 18. března. Od 22. března do 13. dubna se s ním seznámí obyvatelé obcí Essey-lès-Nancy, Ville de Vandœuvre, Ville de Nancy a Saint-Max Officiel. Další vozidla dorazí do Ludres postupně od konce března. Od nového školního roku by měla být v provozu.

person rebus  date_range 15.03.2024

Škoda Electric v těchto dnech zahájila testování prvního z nových vozů Škoda 32 Tr v ulicích Plzně. Podle smlouvy uzavřené v červenci 2023 obdrží Dopravní podnik města Pardubic dalších deset trolejbusů Škoda 32 Tr.

Vozidla, jejichž celková hodnota dosahuje téměř 145 milionů Kč, má Škoda Electric dodat do září letošního roku. Vybavena budou bateriovým pohonem s minimálním garantovaným dojezdem 12 kilometrů. První z nových trolejbusů Škoda 32 Tr pro Pardubice na zkušebních jízdách v Borské ulici 13. března 2024 vyfotily Plzeňské trolejbusy .

person rebus  date_range 14.03.2024

Dopravní podnik města Košice jako první dopravce na Slovensku uvedl v roce 2014 do provozu elektrobusy. Začátkem března 2024 vyhlásil veřejnou soutěž na dodavatele nových, tentokrát kloubových, a na výstavbu související infrastruktury v depu a na obratišti MHD.

Zakázka Dopravního podniku města Košice (DPMK) je rozdělena na dvě samostatné části. Jako první je označeno samotné dodání elektrických autobusů a související služby a druhá je realizace stavebních prací, tj. vybudování technické infrastruktury. Uchazeč může předložit nabídku na jednu nebo obě části. S úspěšným uchazečem uzavře DPMK čtyřletou Rámcovou dohodu na nákup maximálně 30 elektrobusů a smlouvu o dílo na vybudování nabíjecí infrastruktury v areálu DPMK, Trolejbusová ulice a na obratišti autobusů MHD na ulici Jana Pavla II. Na dodání konkrétního počtu autobusů, nejvýše však na 11 kusů, budou uzavírány po výzvě dopravního podniku dílčí kupní smlouvy. Prvních 11 kusů, jejichž nákup bude ze 100% financován EU a ze státního rozpočtu SR, plánuje uzavřít kupní smlouvu hned po účinnosti Rámcové dohody. Dodací lhůta je do 18 měsíců. Vybudování nabíjecích stacic požaduje dopravní podnik do 15 měsíců. I tato část má být financována z fondů EU a státního rozpočtu. Dopravní podnik poptává pro provoz v Košicích nové městské celonízkopodlažní elektrobusy o délce 18 metrů s trakčními akumulátory umožňujícími dojezd nejméně 100 km i při použití klimatizace nebo topení. Nabíjeny budou z trolejbusových trolejí pomocí střešního pantografu a pomalým nabíjením CCS-2. Nabíjecí infrastruktura v autobusovém depu i na obratišti bude umožňovat dobíjet autobusy pantografovým dvoupólovým nabíjením napěťové úrovně 750 V, DC. V obratišti je v plánu vybudovat také statické dobíjení pro 8 vozů. Odhadovaná cena zakázky je v případě vozidel 24,375 milionu eur, u nabíjecí infrastruktury 4,307 milionu eur. Košice byly v roce 2014 prvním slovenským městem s elektrickými autobusy v městské hromadné dopravě. Pět SOR EBN 10,5 bylo uvedeno do provozu 9. října 2014. Další SOR EBN 11 následovaly v roce 2016 a 2017 . Dnes jich jezdí po městě 22. Našli jsme v archivu zajímavé reportáže z roku 2014 a 2015 .

person rebus  date_range 14.03.2024

Škoda Group dodala Dopravnímu podniku Bratislava první dvě tramvaje z poslední objednávky deseti nových obousměrních tramvají Škoda 30T. Cestující by se s nimi mohly svézt v květnu, před zařazením do provozu musí absolvovat homologační proces.

V květnu by měla dorazit všechna vozidla a doplní tak flotilu dvaceti stejnosměrných tramvají dodaných vloni, které už vozí cestující. Nové nízkopodlažní tramvaje vyrobené na plošině Škoda ForCity Plus jsou dlouhé více než 32 metrů a vejde se do nich až 242 cestujících. Koncepčně vycházejí z vozidel dodávaných v letech 2014 - 2015, odlišují se pevnější karoserií, inovovaným brzdným systémem či výkonnější klimatizací. Nově mají červeno-černá čela vpředu i vzadu a plnobarevné informační panely. Vozidla jsou již standardně vybavena automatickým počítáním cestujících, tónovanými okny, kamerovým systémem a WiFi i USB zásuvkami. Jelikož se jedná o nový typ tramvají, před zařazením do provozu musí absolvovat proces homologace. V nejbližších týdnech je čekají technicko-bezpečnostní zkoušky bez zátěže i se zátěží a následně se v rámci zkušebních jízd objeví v ulicích Bratislavy. Obousměrné tramvaje kromě pravidelného provozu na místa bez plnohodnotného obratiště významně pomáhají dopravnímu podniku i v případě výluk. V minulosti díky nim mohl během rekonstrukcí zachovat provoz do Karlovy Vsi nebo na nábřeží. Po zařazení deseti nových obousměrných tramvají do provozu se zvýší počet nízkopodlažních vozidel bratislavské tramvajové trakce. V současné době jsou plně nízkopodlažní tramvajové linky 3 a 9, s novými tramvajemi budou na víkendové spoje nasazovány jen nízkopodlažní a klimatizované vozy. Nové bratislavské tramvaje se vyrábějí v Ostravě a v Plzni a Škoda Group je dodává dopravnímu podniku na základě výsledků veřejné zakázky . Nákup je financován z Fondu soudržnosti prostřednictvím Operačního programu Integrovaná infrastruktura. Díky zdrojům z Evropské unie se podařilo v průběhu posledních let vyčlenit pro ekologickou veřejnou dopravu v hlavím městě Slovenska téměř půl miliardy eur. DPB v posledních měsících masivně obnovuje vozový park. V provozu už jsou 4 vodíkové autobusy, 50 hybridních trolejbusů a 20 stejnosměrných tramvají.

person rebus  date_range 13.03.2024

Tpl Linea, provozovatel veřejné dopravy v Savoně, představil prvních 14 nových elektrických autobusů v sobotu 9. března. Ve městě ležícím na Italské Riviéře západně od Janova uvedli slavnostně do provozu autobusy Solaris Urbino 12 a Yutong E9-A.

Do prezentační akce "R-evolution – The evolution of bus species” pořádané místním dopravním podnikem, městem Savona a provincií Savona, na náměstí Piazza Mameli na oslavu začátku přeměny flotily na ekologicou, byly zapojeny školy, místní instituce, civilní, vojenské a náboženské úřady. Cílem bylo vytvořit slavnostní dopoledne pro všechny občany a podpořit jejich větší respekt k životního prostředí a udržitelnosti a zvýšit jejich povědomí o ekologické dopravě. Z celkem 14 elektrických autobusů je devět městských Solaris Urbino 12 s celkovým počtem 86 míst (28 sedadel) se čtyřmi bateriovými sadami s nominální kapacitou energie 352 kWh pro dojezd 350 kilometrů. Městské 9metrové Yutong mají prostor pro 58 cestujících, z toho 23 sedících. Vybaveny jsou osmi bateriemi, šesti na střeše a dvěma v zadní části, s kapacitou 255 kWh umožňující dojezd 400 kilometrů. V posledních měsících TPL Linea prováděla přípravné a technické testy a školení zaměstnanců.

person rebus  date_range 13.03.2024
Reklama
Auto-Bus
Reklama
Škoda
Reklama
Rally Dakar 2018
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací