Reklama
Reklama
Trucky

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks si před pár dny zapsala velký úspěch. Poprvé ve své historii získala ocenění Red Dot v kategorii Product Design, a to hned dvakrát. Tímto oceněním, patřícím k mezinárodně nejprestižnějším v oblasti designu, byly dekorovány vozy Tatra Force nejnovější třetí generace, přičemž prezentováno bylo provedení se čtyřdveřovou kabinou a také verze vývojové linie označované jako e-Drive s elektrickým trakčním motorem a vodíkovými palivovými články.

Ocenění Red Dot, označované také jako „Oscar pro designéry“, které vzniklo v Německu, hodnotí produktový a komunikační design a uděluje se každoročně již od roku 1955. Slavnostní ceremonie se konají v Essenu, kde se nachází i muzeum Red Dot. Ocenění se uděluje na základě hodnocení několika desítek nezávislých odborníků. „ Porota přihlášené vozy Tatra Force se čtyřdveřovou kabinou a Tatra Force e-Drive s dvoudveřovou kabinou hodnotila na základě digitálních prezentací a také osobní prohlídky vozů přímo v Essenu, kam jsme je přivezli ukázat. Porota ocenila komplexní pojetí vozů po designové stránce, tedy nejen exteriérové řešení, ale také interiér. Tatra v tomto designovém klání uspěla poprvé, ocenění hned dvou produktů je tedy pro nás o to cennější, a navíc to odkazuje na promyšlenost designu jak u čtyřdveřového, tak u dvoudveřového provedení i na nadčasovost a kvalitu interiéru, “ sdělil Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za vývojové projekty a výzkum. Modelovou řadu Tatra Force třetí generace automobilka představila poprvé na veletrhu Pyros v polovině loňského roku. Jako první se tehdy představily hasičské verze, na podzim pak následovalo provedení Tatra Force e-Drive FCEV s elektrickým trakčním motorem a vodíkovými palivovými články. Další verze pro různé segmenty, například armádu, budou brzy následovat, nová generace řady Tatra Force se tak zakrátko stane jedním z pilířů produkce kopřivnické společnosti. Vozy Tatra Force třetí generace vznikaly v konstrukčním oddělení automobilky v týmu pod vedením Radomíra Smolky ve spolupráci s průmyslovým designérem Lukášem Tanečkem. Ten již v minulosti ocenění Red Dot získal a také se podílel na designu modelové řady Tatra Tactic druhé generace. Není tedy divu, že v Tatře při přípravě nových vozů řady Force vsadili právě na něj. „ Design kabiny užitkového nákladního vozu musí být funkční a účelný, z toho pro designera plynou určitá omezení hned od počátku. Museli jsme tedy s kolegy z Tatry a z vývojové firmy AV R&D řešit některé protichůdné požadavky. Například bylo vyloučeno použití jakýchkoliv výlisků a měly se maximálně eliminovat plastové díly na exteriéru kabiny, požadována byla naopak konstrukce pouze ze standardizovaných profilů. Přitom podoba kabin nové generace řady Tatra Force měla vyjadřovat nový designový jazyk kopřivnické automobilky, o kterém měl Radomír Smolka jasnou představu. Jeho vize byla konkrétní, čitelná a mně vyhovovala. I tak to byla velká výzva, “ vysvětlil Lukáš Taneček. Úzká a intenzivní spolupráce Lukáše Tanečka a konstrukčního úseku Radomíra Smolky však přinesla své ovoce v podobě moderních a chytře konstruovaných nákladních automobilů s velkou variabilitou provedení nízko položených kabin pro různé segmenty použití. Nové kabiny navíc umožňují instalovat několik typů motorů pod jejich přední nebo zadní část včetně alternativních systémů pohonu. To u předchozí generace řady Tatra Force nebylo možné. „ Funkčnost a účelnost technického řešení nových kabin se tak snoubí s moderním designem, který získal prestižní ocenění Red Dot. Je to důkaz, že i tatrovky, jejichž hlavním posláním je sloužit na silnicích i v terénu v těch nejtěžších podmínkách za jakéhokoliv počasí, a ne být ozdobou autosalonů, se mohou pyšnit moderním a oceňovaným designem kabin, jež zároveň splňují vysoké nároky na bezpečnost a ochranu osádky i požadavky na instalaci moderních elektronických a asistenčních systémů ,“ doplnil Radomír Smolka.

person rebus  date_range 18.04.2024

MAN Truck & Bus bude prvním evropským výrobcem užitkových vozidel, který uvede na trh nákladní vozy s vodíkovým spalovacím motorem. Malá série kolem 200 kusů má být dodána zákazníkům v Německu, Nizozemsku, Norsku, na Islandu a ve vybraných mimoevropských zemích dodána v roce 2025.

„MAN hTGX“, jak se bude vozidlo jmenovat, nabízí alternativní variantu pohonu s nulovými emisemi pro speciální aplikace, například pro přepravu těžkých nákladů – jako jsou stavební práce, cisternová přeprava nebo přeprava dřeva. hTGX může být také ekologickou alternativou k bateriovým elektrickým nákladním vozům pro použití v oblastech bez dostatečné dobíjecí infrastruktury nebo pro trhy, kde je již k dispozici dostatek vodíku. MAN předá svůj bateriový elektrický nákladní vůz zákazníkům poprvé v roce 2024 a od roku 2025 jej rozšíří. " Nadále se zaměřujeme na bateriová elektrická vozidla za účelem dekarbonizace silniční nákladní dopravy. Ty mají v současnosti jasné výhody oproti jiným konceptům pohonu z hlediska energetické účinnosti a provozních a energetických nákladů. Nákladní automobily poháněné vodíkovými spalovacími motory jsou však užitečným doplňkem pro speciální aplikace a trhy. Předpokládáme, že drtivou většinu přepravních aplikací našich zákazníků budeme schopni nejlépe obsloužit bateriovými vozy. Pro speciální aplikace je vhodným doplňkem spalování vodíku nebo v budoucnu technologie palivových článků. Vodíkový spalovací motor H45 je založen na osvědčeném vznětovém motoru D38 a je vyráběn v závodě na výrobu motorů a baterií v Norimberku. Díky hTGX jsme nyní do našeho portfolia s nulovými emisemi přidali atraktivní produkt ,“ říká Friedrich Baumann, člen představenstva MAN Truck & Bus zodpovědný za Sales & Customer Solution. Vodíkový pohon je vhodný zejména pro speciální přepravní úkoly, které vyžadují speciální konfiguraci náprav nebo tam, kde není místo pro baterii z důvodu nástavby. MAN hTGX nabízí vysoké užitečné zatížení a maximální dojezd až 600 kilometrů v původně nabízených variantách náprav 6x2 a 6x4. Použitý vodíkový spalovací motor H45 má výkon 383 kW nebo 520 hp a točivý moment 2500 Nm při 900-1300 ot./min. S vodíkem stlačeným na 700 bar (CG H2) a kapacitou nádrže 56 kg lze vozidlo natankovat za méně než 15 minut. S méně než 1 g CO2/tkm splní MAN hTGX kritéria jako „vozidlo s nulovými emisemi“ podle nově plánované legislativy EU k CO2. Dr. Frederik Zohm, člen výkonné rady pro výzkum a vývoj, dodává: „ Nové předpisy týkající se emisí CO2 v EU zařadí nákladní vozidla s vodíkovým spalovacím motorem mezi vozidla s nulovými emisemi. To znamená, že přispějeme k našim cílům v oblasti CO2 a také otevření dveří této malé sérii, která doplňuje bateriová elektrická vozidla. Zároveň v závislosti na zemi naši zákazníci těží například z odpovídajících slev na mýtném. V závodě MAN v Norimberku máme nejinovativnější technologii motoru a desítky let zkušeností při využití vodíku jako paliva. Využíváme toho a s MAN hTGX představujeme opravdového MANa. Nový truck vychází z osvědčené řady vozidel TG a zaujme nejvyšší kvalitou a nekomplikovanou údržbou. Budeme pokračovat ve výzkumu technologie palivových článků založené na technologii baterií a vodíku. Technologie paliva H2 je v MAN také v přípravě. Než však bude tato technologie skutečně připravena pro trh a konkurenceschopná, bude to trvat několik let ." Stejně jako u e-mobility MAN také podporuje zákazníky komplexními nabídkami služeb a poradenství při přechodu z dieselových vozidel na vozidla s nulovými emisemi. MAN a vodík – dlouhodobá historie MAN se zabývá vodíkovými pohony desítky let. První autobus na vodíkový pohon představil na Hannoverském veletrhu v roce 1996: městský autobus SL 202 byl poháněn motorem na zemní plyn, který byl upraven pro vodíkový provoz. Po hannoverském veletrhu vozidlo ujelo v testovací fázi v Erlangenu během třičtvrtě roku 13 000 kilometrů a přepravilo 60 000 cestujících. Autobus nakonec dorazil do Mnichova v roce 1997 a byl zde úspěšně nasazen do pravidelného provozu. V roce 1998 následovaly tři kloubové autobusy pro mnichovské letiště, které se používaly do roku 2008, a dalších 14 autobusů na vodíkový pohon v letech 2006 až 2009. Kromě dřívějších i novějších zkušeností s užitkovými vozidly nyní MAN vyvíjí a testuje vodíkový motor pro divizi MAN Engines v široké škále aplikací na silnici i mimo ni i na vodě. Dobře se hodí například pro speciální vozidla – jako jsou vozidla pro jízdu na sněhu, pro vlaky na neelektrifikovatelných trasách a pro bagry a jeřáby. Jeho využítí má smysl v kogeneračních jednotkách, zvláště pokud lze kromě elektřiny využít i vyrobené teplo. TZ MAN Truck & Bus

person rebus  date_range 09.04.2024

Největší vozový park elektrických nákladních vozidel v Evropě se ještě rozroste. Logistická společnost DFDS od Volvo v minulosti objednala 125 těžkých elektrických nákladních vozidel, 95 je již v provozu ve Švédsku, Dánsku, Litvě, Belgii a Nizozemsku. DFDS díky nim snížila emise skleníkových plynů o 1,5 tuny.

„ Jsem velmi hrdý na to, že můžeme pokračovat v našem úzkém partnerství se společností DFDS. Tato objednávka na dalších 100 elektrických nákladních vozidel Volvo je důkazem jejich důvěry v naši společnost. Výrazné zvýšení flotily elektrických nákladních vozidel DFDS ukazuje, že bezemisní přeprava je v současnosti životaschopným řešením ,“ říká Roger Alm, prezident společnosti Volvo Trucks. Nová elektrická nákladní vozidla budou nasazena na devíti trzích po celé Evropě, včetně Velké Británie, Irska, Nizozemí, Belgie a Švédska. Půjde o inovované a energeticky úspornější modely Volvo FH Electric a Volvo FM Electric. DFDS,jedna z největších lodních a logistických společností v severní Evropě, v současnosti vlastní největší vozový park těžkých elektrických nákladních vozidel v Evropě a je na dobré cestě splnit svůj cíl mít do roku 2030 elektrifikovaných minimálně 25% svého nákladního vozového parku. „ Máme zájem urychlit přechod k udržitelnější silniční přepravě. Naše rozšiřující se flotila elektrických nákladních vozidel nebude mít vliv jen na snížení klimatického dopadu našich provozů, ale společnosti DFDS umožní podporovat více firem, které se snaží o dekarbonizaci svých dodavatelských řetězců. 100 nových elektrických nákladních vozidel podtrhuje náš závazek posouvat vývoj vpřed ,“ říká Niklas Anderson, výkonný viceprezident pro logisticku v DFDS. Některé z nových elektrických nákladních vozidel budou nasazena pro přepravu zboží do a z výrobního závodu Volvo Trucks v Göteborgu. Od roku 2019 společnost Volvo Trucks prodala elektrická nákladní vozidla zákazníkům ve 45 zemích na šesti kontinentech. V současnosti nabízí nejširší produktovou řadu s osmi modely, které pokrývají velmi širokou škálu přepravních úkolů v rámci měst a mezi nimi. Volvo Trucks

person rebus  date_range 27.03.2024

S-Way na CNG/bioCNG budou u Post & Parcel, německou divizi DHL, primárně využívány pro meziuzlovou přepravu v balíkových centrech DHL, vyzvednutí u zákazníků a doručování na pošty.

Objednávka rozšíří udržitelný vozový park DH a podpoří její závazek snížit uhlíkovou stopu a přispěje k dekarbonizaci silniční dopravy. Nákladní vozy IVECO S-Way CNG jsou vybaveny motory Cursor od FPT Industrial, které mohou být poháněny bio-CNG. Bio-CNG je udržitelné obnovitelné palivo získané z odpadu a zbytkových materiálů; jeho použití může snížit emise CO2 až o 95 % ve srovnání s dieselovým motorem a pokud plyn pochází z hnoje, může dokonce dosáhnout negativní uhlíkové stopy až -120 %.

person rebus  date_range 01.03.2024

Volvo FH Electric, oceněné jako Truck of the Year roku 2024, bude k dispozici také v nové verzi Aero, která doplňuje nabídku elektrických nákladních vozidel Volvo o energeticky úsporný model. K dostání bude ve čtyřech variantách, včetně verze na biopalivo.

Díky vylepšené aerodynamice a novým technologiím, jako je nový kamerový monitorovací systém Volvo, dokáže nové Volvo FH Aero snížit spotřebu energie a emisí až o 5 procent (skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na mnoha faktorech, jako jsou rychlost jízdy, použití tempomatu, specifikace vozidla, zatížení vozidla, topografie trasy, zkušenosti řidiče, údržba vozidla a povětrnostní podmínky). „ Nové Volvo FH Aero je naším dosud nejefektivnějším nákladním vozidlem, protože pokračujeme ve snižování emisí CO2 v celé naší produktové řadě ,“ říká Roger Alm, prezident společnosti Volvo Trucks. „Toto je nejlepší nákladní vozidlo Volvo – bezpečné, stylové a vysoce kvalitní nákladní vozidlo pro náročné úkoly na dlouhé vzdálenosti, který našim zákazníkům umožní uspět.“ Model Volvo FH16 se zároveň stává nejvýkonnějším nákladním vozidlem v oboru díky zcela novému úspornému motoru o výkonu 780 koní určenému pro ty nejnáročnější úkoly. Bez ohledu na to, jaké pohonné ústrojí si zákazníci zvolí – elektrické, plynové nebo naftové – budou všechny varianty nového modelu Volvo FH Aero těžit z nižší spotřeby energie, delšího dojezdu a vyšší úrovně bezpečnosti a zážitku z jízdy. Nové modely nákladních vozidel Aero budou postupně uváděny na trhy v letech 2024–2025 ve čtyřech verzích – FH Aero, FH Aero Electric, FH Aero s pohonem na plyn a FH16 Aero. Optimalizovaná spotřeba paliva díky aerodynamickému designu Přední část kabiny modelu Volvo FH Aero byla oproti běžnému Volvu FH prodloužena o 24 cm. Toto prodloužení přispělo ke snížení jejího aerodynamického odporu. Lepší aerodynamika přináší nejen nižší spotřebu paliva, ale také lepší jízdní stabilitu ve větrném počasí. Vylepšená aerodynamika také zlepšuje volnoběžné vlastnosti modelu Volvo FH Aero Electric. Ty umožňují efektivnější rekuperaci energie, která se při brzdění nebo jízdě z kopce vrací zpět do akumulátoru, kde je k dispozici pro následnou akceleraci nebo stoupání do kopce. Moderní nová maska vozidla Volvo FH Aero se vyznačuje výrazným, velkým a snadno rozpoznatelným logem Volvo (Iron Mark), největším v moderní historii nákladních vozidel Volvo, a také „slovním“ logem Volvo (Spread Word), které jasně dává na srozuměnou, že se jedná o nejnovější model společnosti Volvo Trucks. Vyšší bezpečnost a efektivita díky kamerám nahrazujícím zrcátka Nový vyspělý kamerový monitorovací systém výrazně přispívá k lepší aerodynamice i bezpečnosti. Toto nové řešení, které nahrazuje tradiční vnější zpětná zrcátka, rozšiřuje zorné pole řidiče a zvyšuje tak bezpečnost řidiče i okolních účastníků silničního provozu. Kamerový systém má pozitivní vliv na výhled řidiče za deště a tmy, ale také na přímém slunci a při jízdě v tunelech. Při jízdě s návěsem má kamerový systém funkci automatického natáčení podle zatáčejícího návěsu. Mezi další přednosti, prvky a přínosy nového modelu Volvo FH Aero patří: Technologie Volvo I-See, která byla vyladěna tak, aby šetřila energii a snižovala emise oxidu uhličitého. K tomu využívá topografickou mapu v cloudu, s jejíž využitím optimalizuje řízení a umožňuje delší dobu jízdy v režimu tempomatu, který může šetřit energii a zajistit klidnější a plynulejší jízdu. Modernizované brzdy s brzdovými kotouči bez odporu patentovanými společností Volvo, které zlepšují brzdný výkon a zároveň snižují spotřebu energie a emise. Zdokonalený uživatelsky přívětivý informační a zábavní systém, který lze přizpůsobit podle individuálních potřeb. Vylepšený zvukový systém doplněný šesti prémiovými vysoce kvalitními reproduktory, novým zesilovačem a subwooferem, které významně umocňují zvukový zážitek. Nový vestavěný navigační systém, který bude nabízen s vylepšenými mapami přizpůsobenými specifickým potřebám nákladních vozidel, s automatickými aktualizacemi map umožňujícími efektivní doručování zboží. Mezi změny v interiéru patří také integrovaná mikrovlnná trouba a napájecí zásuvky USB-C. Nabídka aplikací My Business Apps od společnosti Volvo Trucks bude nyní k dispozici na větším počtu trhů. Jedná se o službu na bázi předplatného, která umožňuje zákazníkům stahovat aplikace související s podnikáním od různých poskytovatelů a používat je na bočním displeji nákladních vozidel, což přináší skutečné výhody pro provozuschopnost a každodenní používání nákladního vozidla. Nová Služba monitorování tlaku v pneumatikách poskytuje provozovatelům přepravy ucelený přehled o nákladním vozidle a návěsu a prostřednictvím služby Volvo Connect, čímž se snižuje riziko extra nákladů a poruch souvisejících s problémy s pneumatikami. Model Volvo FH bude v závislosti na požadavcích trhu i nadále nabízen také se standardní neprodlouženou kabinou.

person rebus  date_range 29.01.2024

Těžké nákladní vozidlo Volvo FH Electric bylo vybráno jako mezinárodní nákladní vozidlo roku 2024. Je to vůbec poprvé, co toto ocenění získalo elektrické nákladní vozidlo. Při zdůvodňování svého rozhodnutí porota ocenila jeho výkon, bezproblémovou akceleraci, ticho a chování bez vibrací.

" Uvedením modelu FH Electric společnost Volvo Trucks dodala na trh nejmodernější řadu bateriových elektrických vozidel, která jsou vhodná pro širokou škálu přepravních operací. Je to důkaz toho, že energetická transformace nabírá na síle i v dnešním náročném podnikatelském prostředí ," uvedl Gianenrico Griffini, předseda představenstva International Truck of the Year. Roger Alm, prezident společnosti Volvo Trucks, převzal prestižní ocenění 22. listopadu večer během slavnostního předávání cen na veletrhu Solutrans Transport Exhibition ve francouzském Lyonu. " Jsem velmi hrdý na toto uznání, že náš model Volvo FH Electric získalo vysoce respektované ocenění. Poprvé v historii zvolil dopravní průmysl elektromobil nákladním vozidlem roku. Volvo FH Electric představuje novou éru v nákladní dopravě a získání tohoto ocenění jasně ukazuje, že přechod na dopravu s nulovými emisemi probíhá tady a teď," komentoval Roger Alm. "Chci upřímně poděkovat všem, kteří k tomuto úspěchu přispěli. Je založena na skvělé týmové práci s vášní a odhodláním našich fantastických kolegů v rámci skupiny Volvo Group a na úzké spolupráci s našimi váženými zákazníky, partnery a dodavateli ." Je to již počtvrté, co byl kultovní model Volvo FH vyhlášen nákladním vozidlem roku. Volvo FH je jedním z nejúspěšnějších modelů v oboru vůbec s téměř 1,4 miliony prodaných nákladních vozidel po celém světě. Volvo FH Electric může pracovat s celkovou hmotností 44 tun. Výroba modelu Volvo FH Electric byla zahájena v roce 2022 v továrně Volvo ve švédském Göteborgu a v roce 2023 byla zahájena výroba v továrně v belgickém Gentu. Společnost Volvo Trucks byla prvním světovým výrobcem, který zahájil sériovou výrobu elektrických nákladních vozidel již v roce 2019, a dnes má širokou nabídku elektrických nákladních vozidel s celkem šesti elektrickými nákladními vozidly navrženými tak, aby zvládla širokou škálu přepravních úkolů. Společnost Volvo Trucks je lídrem na trhu s těžkými elektrickými nákladními vozidly v Evropě s tržním podílem 49 %. International Truck of the Year Organizace International Truck of the Year byla založena v roce 1977 a skládá se z 24 novinářů zabývajících se užitkovými a nákladními vozidly z velkých dopravních médií z celé Evropy. Každoroční ocenění je udělováno nákladnímu vozidlu, které bylo uvedeno na trh v předchozích 12 měsících, a které nejvýrazněji přispělo k efektivitě silniční dopravy. Hodnotí se několik klíčových kritérií, včetně technologických inovací, komfortu, bezpečnosti, jízdních vlastností, energetické účinnosti, ekologické "stopy" a celkových nákladů na vlastnictví (TCO). Volvo Trucks

person rebus  date_range 23.11.2023

S dojezdem až 450 km, o 50 procent kratší dobou nabíjení a novými prvky aktivní bezpečnosti, jsou modernizovaná středně těžká elektrická nákladní vozidla Volvo navržená pro bezpečnou městskou přepravu a logistiku s nulovými emisemi.

S městy zavádějícími čisté městské zóny a společnostmi, které chtějí naplnit své ambice v oblasti udržitelnosti, jsou nákladní vozidla s nulovými emisemi, která dokážou splnit všechny požadavky městské přepravy a logistiky, důležitější než kdy předtím. Aby společnost Volvo Trucks dosáhla těchto cílů, představuje svá inovovaná elektrická středně těžká nákladní vozidla – Volvo FL a FE. Volvo FL a FE jsou ideální pro většinu aplikací v rušném městě, jakými jsou distribuce, svoz odpadu a městská výstavba. Elektrické verze jsou na trhu od roku 2019 a prodávají se na mnoha trzích v Evropě, na Středním východě, v Africe, Asii a Austrálii. Nabíjecí kapacita bateriových středně těžkých nákladních vozidel se téměř zdvojnásobila na 43 kW, čímž se doba potřebná k nabití akumulátoru zkrátila přibližně o 50 procent. Nabízí také nedávno modernizované sady akumulátorů, které poskytují celkový dojezd na jedno nabití až 450 km. „ Volvo Trucks má nejkompletnější nabídku elektrických nákladních vozidel na trhu – a neustále ji zlepšujeme, abychom umožnili více firmám učinit krok k vozidlům s nulovými emisemi pro jejich každodenní provoz, “ říká Jessica Sandström, vedoucí produktového managementu společnosti Volvo Trucks. „ Modernizované modely Volvo FL a FE jsou ideálními pracovními nástroji pro podniky, které mají udržitelnost na prvním místě a nabízejí svým zákazníkům širokou škálu aplikací .“ Bezpečnost je klíčová u nákladních vozidel Volvo FL a FE, které v rušném městě obvykle sdílejí omezený prostor s automobily, cyklisty a chodci. Řada nových funkcí zvýší bezpečnost řidiče i ostatních účastníků silničního provozu a tato bezpečnostní vylepšení znamenají, že modely Volvo FL a FE překračují obecná bezpečnostní předpisy, která vstoupí v platnost v roce 2024. Nové modely FL a FE také přicházejí s novým atraktivním designem s přepracovanou maskou, výraznými LED světlomety a zesíleným kulatým logem Volvo (Iron Mark), tak i slovním nápisem Volvo. Kromě toho byly všechny varianty pohonů modelů Volvo FL a FE, včetně elektrických, plynových a naftových, vybaveny řadou nových prvků, díky nimž jsou ještě lépe vybaveny pro moderní firmy ve městech. Shrnutí některých inovovaných funkcí Volvo FL a FE: zeštíhlena vnější zpětná zrcátka pro lepší lepší přímý výhled řidiče nová interiérová LED světla a uzamykatelný vnitřní úložný prostor možnost vybavit Volvo FL a FE 360˚ kamerou z ptačí perspektivy nebo boční kamerou nová klíčenka je nabitá novými uživatelsky příjemnými funkcemi elektrická verze modelů má nové rozhraní elektrického pomocného pohonu, které zjednoduší propojení nástavby a šetří hmotnost mezi doplňky bezpečnostního systému patří detekce zranitelných účastníků silničního provozu, podpora předcházení bočním kolizím a podpora varování řidiče. Nové modely Volvo FL a FE lze objednat již nyní s dodáním zákazníkům od první poloviny roku 2024.

person rebus  date_range 14.11.2023

Ve spolupráci s Philip Morris ČR a Daimler Truck ČR testoval v provozu první elektrický tahač Mercedes-Benz eActros 300 na českých silnicích. V kopcovitém terénu vozidlo na rozdíl od klasického naftového tahače svou spotřebu díky rekuperaci snižuje.

ICOM transport dostal jako jeden z prvních příležitost k otestování nového typu elektrického tahače Mercedes-Benz eActros 300 City Tractor v běžném provozu. Testovací jízdy započaly 16. října 2023 přepravou materiálu pro zákazníka Philip Morris na trase Kutná Hora-Praha po dobu dvou týdnů. Dojezd vozidla se dle vydaných údajů pohybuje kolem 220 kilometrů, zatěžkávací test byl proveden s nákladem o hmotnosti 11,5 tun. Vozidlo bylo naloženo v Kutné Hoře, dojelo do obce Nučice (okres Praha-západ), kde byl složen náklad a následně se vydalo na rychlonabíječku na pobočku Mercedes-Benz Truck v pražských Stodůlkách. Následovala trasa zpět do Kutné Hory a příprava vozidla na další den. Tahač během testovacího období ujel 2432,5 km a spotřeboval 2091,4 kWh/h. Po dobu testování bylo převezeno 451,65 tun materiálu. Spotřeba vždy přímo souvisela s hmotností nákladu, používaným jízdním režimem a vybranou trasou. V kopcovitém terénu se spotřeba snižovala, protože tahač se při cestě z kopce rekuperoval a tedy dobíjel, na rozdíl od běžného naftového, který by v takovémto terénu zaznamenal zvýšenou spotřebu. „ Pro testování jsme vybrali trasu, která se nejvíce podobala skutečnému provozu a vyzkoušeli eActros v reálném provozu včetně plného naložení a včasného doručení zboží. Dva týdny testování nám ukázaly, jaké podmínky musíme společně v budoucnu splnit, abychom byli stejně produktivní jako v současnosti. Můžeme konstatovat již nyní, že vozidlo trasu zvládlo a zboží jsme doručili včas, získali jsme důležité informace, které pro nás v budoucnu budou užitečné ,“ podělil se o údaje z testování ředitel ICOM transport, Tomáš Cafourek. „ S bezemisní mobilitou v našem závodě se nesetkáváme poprvé, už v loňském roce jsme testovali elektrické nákladní vozidlo k přepravě materiálu přímo v našem areálu. I vzhledem k naším cílům v oblasti ochrany životního prostředí jsme velmi rádi, že jsme mohli ve spolupráci s ICOM transport a Mercedes-Benz ukázat, že nízkoemisní nebo bezemisní mobilita není už dnes dosažitelná jen v osobní přepravě, ale i v té nákladní ,“ říká Petr Brabec, Manažer Logistiky a Skladování společnosti Philip Morris ČR a.s. a dodává: „v samotné logistice jsme po celou dobu testování nepozorovali rozdíly oproti stávajícímu stavu. Při budoucím využití ale bude zapotřebí vyřešit několik zásadních úkolů – ať už se jedná například o dobudování vysokokapacitních dobíjecích bodů v našich areálech, změnu procesů spojených s nutností delšího času potřebného pro nabíjení a další. Jde ale o úkoly realizovatelné a poměrně snadno dosažitelné.“ Josef Mařík, ředitel společnosti Daimler Truck ČR, dovozce nákladních vozidel značky Mercedes-Benz, k testování řekl: „ Model eActros byl prvním plně elektrickým modelem našeho koncernu, který jsme začali v České republice nabízet a testovat. Tahač návěsů, který máme nyní také k dispozici, je žádané provedení, protože v Čechách je rozvoz zboží mezi výrobci, velkosklady, logistickými areály a koncovými destinacemi nejčastěji realizován právě návěsovými soupravami. Testování u našich nejvýznamnějších zákazníků nám přináší cenné zkušenosti. Po více než ročním provozu naší flotily elektrických testovacích vozidel, která již najezdila desetitisíce km, můžeme říci, že převážná většina našich zákazníků hodnotí tato vozidla jako plně použitelná v běžné praxi a jejich dojezd většinou jako akceptovatelný. Navíc, nedávno jsme představili novou generaci tahače návěsů eActros 600 s dojezdem v soupravě přes 500 km. Největší brzdou rychlejšího rozšíření bateriových nákladních vozů je nyní nedostupná nabíjecí infrastruktura, a to hlavně z toho důvodu, že nabíjecí stanice, které jsou v ČR již k dispozici, nejsou prostorově navrženy pro příjezd a dobíjení nákladních vozů. V tomto ohledu jsme v kontaktu s odpovědnými institucemi a doufáme, že nový akční plán čisté mobility od roku 2024 podpoří, a tím výrazně urychlí nejen výstavbu vhodných nabíjecích stanic, ale také pořízení nákladních vozů .“ Testování elektrického tahače od Mercedes-Benz Truck představuje důležitý milník ve vývoji elektromobility v Česku. Pro ICOM transport toto není první zkušenost s elektromobilitou, již v minulosti testoval elektrické autobusy. Dopravní uskupení nyní využívá pro provoz městské hromadné dopravy v Jablonci nad Nisou 27 hybridních autobusů, z toho 23 vozů Mercedes-Benz Conecto hybrid a 4 minibusy Iveco Rošero hybrid.

person rebus  date_range 08.11.2023

Prototyp elektrického nákladního vozu pro použití v těžařském průmyslu představilo pětičlennné konsorcium vedené ÚJV Řež ve světové premiéře 23. října v rámci konference H2 Fórum 2023 v Ostravě.

Vůz vznikl ve spolupráci kopřivnické automobilky TATRA TRUCKS, Centrum výzkumu Řež, firmy Devinn a VŠCHT Praha a je dotačně podporován Technologickou agenturou České republiky v programu Trend. Základem prototypu je nejnovější 3. generace modelové řady Tatra Force, která měla světovou premiéru v květnu na veletrhu PYROS 2023 v Brně. Má osmikolový podvozek s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 1+3 a pohonem tří náprav. Je konstruován jako nákladní vůz pro použití v těžařském průmyslu s celkovou hmotností 45 t. Tatra si na něm chce otestovat různé technologie v těch nejnáročnějších provozních podmínkách. Pohon prototypu je elektrický. Je koncipován tak, aby mohl být nezávislý na externích zdrojích elektrické energie, vůz si tedy zdroj energie veze s sebou. Z tohoto důvodu jsou na něm kromě trakčního elektromotoru, trakčních baterií a dvou palivových článků instalovány také tlakové nádrže na vodík v plynném stavu. Palivové články tak vyrábějí potřebnou elektrickou energii chemickou reakcí z vodíku přímo na palubě vozu. Výhodou této koncepce je velmi krátká doba plnění vodíkových nádrží v řádech minut, oproti bateriovým elektromobilům tedy odpadají časové prostoje potřebné pro nabíjení z externích zdrojů. V případě vybudování infrastruktury s vodíkovými plnícími stanicemi bude flexibilita vozu srovnatelná dokonce s automobily s běžnými spalovacími motory. V prototypu je použit trakční synchronní elektromotor s permanentními magnety s trvalým výkonem 480 kW a s maximálním výkonem 580 kW, jenž disponuje točivým momentem 2300 Nm. Dva palivové články mají každý maximální výkon 100 kW, přičemž trakční baterie s celkovou kapacitou 171 kWh využívají technologii Li NMC (lithium-nikl-mangan-kobalt oxid) a disponují možností nabíjení z externího zdroje (plug-in). Vůz je také vybaven pětistupňovou hlavní převodovkou Tatra s elektronickým systémem řazení. „ Kombinací tradičního prověřeného tatrováckého podvozku a vodíkového pohonu vzniká na nové platformě Force unikátní bezemisní řešení skýtající široké možnosti konfigurací a využití. Tento prototyp je první vlaštovkou blízké budoucnosti. Tatra tak s partnery zákazníkům bude moci nabídnout perfektní nástroj k naplnění jejich vlastních ESG cílů a přispěje ke zrodu a rozvoji vodíkové ekonomiky nejen našeho regionu, “ řekl k premiéře vodíkového vozu Tatra Radim Matera z vedení Promet Group, který je zodpovědný za inovační projekty (společnost Tatra Trucks vlastní Promet Group a Czechoslovak Group). ÚJV Řež, mateřská společnost Skupiny ÚJV, se oboru vodíkových technologií věnuje více než deset let. Stojí za realizací prvního českého vodíkového autobusu TriHyBus a vodíkovou plnicí stanicí v Neratovicích, pilotně provozuje například systém akumulace energie s využitím vodíkových technologií nebo řeší vodíkový prodlužovač dojezdu pro bezemisní komunální techniku. „ Dlouholeté zkušenosti Skupiny ÚJV s vodíkem využíváme i k posilování povědomí českého průmyslu o možnostech vodíkových technologií, podporujeme aktivně také vstup nových hráčů a jejich produktů na tento trh ,“ uvedl Aleš Doucek, vedoucí oddělení Vodíkové technologie ÚJV Řež.

person rebus  date_range 24.10.2023

Pohled na rychle rostoucí ceny paliv u čerpacích stanic znepokojuje všechny motoristy. Sice zde není tak urgentní příčina, jakou byl začátek ruské invaze, ale přesto cena za tři měsíce poskočila o razantních 9 Kč.

Pro kamionové dopravce, u nichž cena nafty tvoří zhruba třetinu nákladů, to znamená nárůst výdajů cca o 3 Kč na kilometr. Tedy o více než 10 %. O dalších téměř deset procent zvyšuje ostatní náklady stále vysoká inflace. Časy levné silniční dopravy zjevně končí a v příštím roce bude s největší pravděpodobností ještě hůř. Sousední Německo chystá již od letošního prosince razantní navýšení mýtných sazeb o 83 %, tedy na téměř dvojnásobek. Plánované zvýšení mýtného v ČR je plánováno na 15 % od března příštího roku. Netřeba pochybovat o tom, že pro zvýšení státních příjmů využijí i ostatní státy novou povinnost započítat do mýtné sazby emise CO2 produkované vozidlem. Z ekonomického hlediska není optimistický ani pohled za vzdálenější horizonty. Přechod na lokálně bezemisní dopravu v podobě bateriových nebo vodíkových vozidel bude finančně extrémně náročný. Cena středně těžkých a těžkých nákladních vozidel v elektrickém provedení je v současnosti v nabídce všech značek na trhu vždy téměř trojnásobná oproti klasické dieselové verzi. Nákladní vozy s vodíkovými palivovými články zatím na trhu k dispozici nejsou, jejich cena rozhodně ale nižší nebude. Silniční doprava se při udržení současných trendů patrně velmi rychle stane luxusním zbožím. Sdružení ČESMAD BOHEMIA

person rebus  date_range 22.09.2023
Reklama
Reklama
Informační stojany
Reklama
Kampaň Volvo 2018
Reklama
Rally Dakar 2018
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací