Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
© BUSportál

Pro IAA v Hannoveru chystá Solaris standardní dvanáctimetrový elektrobus.
Z návštěvy BUSportálu v Polsku.
Pro IAA v Hannoveru chystá Solaris standardní dvanáctimetrový elektrobus.
Z návštěvy BUSportálu v Polsku.
O elektrobusu jsme psali nedávno: Elektrobus Solaris v běžném provozu v Poznani a Elektrobus Solaris byl oceněn čtenáři německého časopisu 'busplaner' . Na domácím polském veletrhu Transexpo na podzim 2011 byl elektrobus oceněn Zlatou medailí pro nejlepší výrobek. Další testy probíhají ve Varšavě na lince 222 s denním výkonem 126 km bez nabití. Zajímavé je, že náročné neveřejné technické testování elektrobusu proběhlo před časem v České republice, a to na polygonu kopřivnické Tatry.

Solaris Urbino Electric je stavěn podobně jako ostatní autobusy Solaris ve Środě Wielkopolské (rámy) a dokončen v závodě Bolechowo-Osiedle v regionu velké Poznaně. Dodávky elektrovýzbroje od Vossloh Kiepe a další špičkové komponenty jsou dodávány ze západní Evropy.

Na prezentaci jsme se zeptali, zda Solaris má rozpracovány také nějaké společné projekty se Škodou Electric - tato spolupráce byla potvrzena.

Pro společnost Solaris představuje elektromobilita klíčové pole působnosti. Pro IAA Hannover připravuje výrobce standardní elektrobus 12 m (vizualizace na posledním snímku), snad by se mohl objevit i na veletrhu CZECHBUS v Praze.
Polygon Bednary (co do zázemí nevybavený a naprosto neporovnatelný s Mostem či Vysokým Mýtem) je podobně jako okolní polská krajina - alespoň v části, která byla k dispozici- totálně plochý a spíše podobný malému letišti, testování jízdy do a s kopce se tedy nekonalo. Na trase byly nasimulovány zastávky a zatáčky s průjezdy pneumatikami. Elektrobus jede pružně s omezením nejvyšší rychlosti. I tak jsme se přesvědčili v zatáčkách o možnostech dynamické jízdy, jakkoli se to spolucestujícím novinářům moc nezamlouvalo. S běžnými cestujícími se takto samozřejmě jezdit nedá. Zvuk elektrobusu je tichý podobný trolejbusu. V souvislosti s nedávným seznámením se s elektrobusem SKD Stratos, kde je aplikováń retardér (brzděním tedy dochází ke ztrátám energie) a topení je dieselové, u Urbina jde část brzdné energie rekuperací zpět do systému a jak klimatizace, tak topení a všechny agregáty jsou podporovány elektricky. V areálu polygonu byly také dvě nabíječky - statická od místního výrobce a mobilní od Vossloh Kiepe.
Dagmar Braunová
s využitím tiskových materiálů Solaris Bus & Coach
Technická specifikace v angličtině.
Solaris Urbino electric
Dimensions

Length 8 950 mm
Width 2 400 mm
Height 3 250 mm
Wheelbase 4 380 mm
Front overhang 2 080 mm
Rear overhang 2 490 mm
Angle of approach 8°
Angle of departure 9°
Maximum entrance step height 320 mm

Axles

Number of axles 2
Front axle ZF RL 55 EC (independent suspension)
Drive axle DANA G150

Body

Bodyframe Stainless steel
External sheeting Stainless steel and carbon fibre
Door layout 1-2
Number of seats 26

Drivetrain

Electric motor Four-pole asynchronous motor (120 kW, 1 400 Nm)
Traction batteries Lithium-Ion (120.9 kWh, nominal voltage 600 V, weight 2x700 kg)

Autobuso-tramvajová pohlednice z Poznaně zejména na téma značky Solaris

Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
Z prezentace Solaris
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
Z prezentace Solaris
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
Z prezentace Solaris
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
Z prezentace Solaris
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
© BUSportál
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
© BUSportál
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
© BUSportál
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
© BUSportál
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
© BUSportál
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
© BUSportál
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
© BUSportál
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
© BUSportál
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
© BUSportál
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
© BUSportál
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
© BUSportál
Tři autobusy Solaris  na testování na polygonu Bednary: Elektrobus Urbino 8.9 m
Z prezentace Solaris: Vizualizace Solaris Urbino Electric 12 m