Zeptali jste se na provoz hybridních autobusů  SOR NBH 18 v Praze
Únor 2011:Hybrid ev.č.6402 na lince 133 © Jan Spousta

DPP na dotaz BUSportálu poskytl informace s vyhodnocením dosavadních zkušeností z provozu vozidel. Vyjádření výrobce SOR Libchavy.
DPP na dotaz BUSportálu poskytl informace s vyhodnocením dosavadních zkušeností z provozu vozidel. Vyjádření výrobce SOR Libchavy.
Korespondenci uvádíme bez jakýýchkoli zásahů včetně dotazu. Redakce BUSportálu děkuje dopravci i výrobci za poskytnuté informace.
BUSportál: Prosím o poskytnutí informací k hybridním autobusům ve smyslu dotazu čtenáře viz níže. Také prosím o oficiální vyhodnocení provozu hybridů s důrazem na spotřebu. Bylo přislíbeno před rokem tehdejším ředitelem DPP na Green fóru v Praze.
Dotaz čtenáře: "Dnes 5.4.2012 jsem v Praze na Jižním Městě na lince 125 viděl autobus SOR NBH 18 s ev. č. 6401. Víte o této novince něco více? (Kolik těchto autobusů v současné době DPP vlastní, nebo jestli budou DPP dále rozšiřovat?) Děkuji za odpověď."

Monika Lojínová, vedoucí externí, interní komunikace a tisková mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy poskytla BUSportálu tyto informace:

DPP zařadil první dva autobusy s hybridním pohonem do provozu v lednu 2011. Autobusy dodala firma SOR Libchavy pod označením SOR NBH 18. Autobusům byla přidělena evidenční čísla 6401 a 6402. Jejich provoz zabezpečuje garáž Hostivař. Z technického hlediska se jedná o aplikaci paralelního hybridního systému Allison se spalovacím motorem Cummins na podvozek odvozený od standardního kloubového autobusu SOR NB 18.

Dosavadní zkušenosti z provozu obou hybridních autobusů spočívají v jisté závadovosti a především opakovaného selhávání hybridního sytému. Toto přímo ovlivňuje provozuschopnost u obou autobusů. Z vyhodnocení dosavadního provozu vyplývá, že poruch je více než u autobusů se standardním pohonem a jejich odstraňování je zdlouhavější. Servisní zásah je ze strany dodavatele (zejména však jeho subdodavatelů) prováděn s větší časovou prodlevou a často musí být proveden opakovaně. Z emisního hlediska jsou autobusy s hybridním pohonem nesporně přínosné, jelikož je zde použit spalovací motor nižšího zdvihového objemu než u srovnatelných vozů stejné kategorie. Navíc pracuje v příznivějších režimech, než je standardem. Jedná se zejména o rozjezdy autobusu, kdy je většina točivého momentu dodávána z elektromotorů hybridního agregátu, což umožňuje spalovacímu motoru pracovat při nižším zatížení. Z toho plyne nižší spotřeba a tudíž i nižší produkce emisí.

V porovnání s ostatními kloubovými autobusy s klasickým pohonem, které provozuje naše společnost, vykázaly v loňském roce hybridní autobusy spotřebu o 9,5 l na 100 km nižší. To představuje přibližně 17% úsporu ze spotřeby kloubových autobusů s klasickým pohonem. V současné době jsou oba dva autobusy v provozu a pravidelně vypravovány do sítě MHD. Rozšíření vozového parku DPP o tyto autobusy je závislé na mnoha faktorech, které se v současné době detailně analyzují.

Jindřich Chudý, obchodní ředitel SOR Libchavy na dotaz ohledně hybridních autobusů SOR NBH 18, které jsou provozované u DP Praha, uvádí:

Autobusy byly dodány v souladu s Rámcovou smlouvou na nákup až 720 autobusů pro DP Praha, která byla podepsána na základě veřejné soutěže, ve které zvolená varianta C obsahovala dodávky naftových a hybridních autobusů. Již v této době bylo známo, že hybridní autobusy nejsou běžně na trhu a proto budou vyvíjeny pro konkrétní podmínky a za součinnosti Dopravního podniku Praha, který následně odsouhlasil zvolenou koncepci. Bylo rozhodnuto, že bude využit paralelní hybridní systém fi Allison, který byl v té době podrobně prezentován přimo jeho dodavatelem. Celý složitý systém, aby optimálně fungoval, vyžaduje také přizpůsobení na konkrétní podmínky. Je skutečností, že po nasazení těchto autobusů do provozu docházelo ke komplikacím ovlivněnou výše zmíněnými příčinami, ale v současné době je již celý systém odladěn a autobusy jsou pravidelně nasazovány do reálného provozu s poměrně zajímavými výsledky a dále nevykazují zvýšenou poruchovost oproti klasickým autobusům. Dodávkou těchto dvou hybridních autobusů nebyl plně vyčerpán obsah Rámcové smlouvy v celkovém počtu až 20 autobusů tohoto typu. Již na začátku bylo dohodnuto, že po vyhodnocení provozu dvou autobusů po určité době, bude rozhodnuto, zda se hybridní autobusy budou využívat ve větší míře u DP Praha nebo nikoli.
Leden 2011: Z prezentace nového hybridu SOR NBH 18 v Praze
Červen 2011: V Praze proběhla 14.6. konference Green Forum 2011 Hlavními tématy byla doprava, ...
Červen 2010: Paralelní hybridní technologie společnosti Allison v hybridu SOR NBH 18

Zeptali jste se na provoz hybridních autobusů  SOR NBH 18 v Praze
© BUSportál