Vozový park městské dopravy v hlavním městě Islandské republiky Reykjavíku rozšíří v nejbližších letech více než tři desítky nízkopodlažních autobusů Agora
Vozový park městské dopravy v hlavním městě Islandské republiky Reykjavíku rozšíří v nejbližších letech více než tři desítky nízkopodlažních autobusů Agora
Vozový park městské dopravy v hlavním městě Islandské republiky Reykjavíku rozšíří v nejbližších letech více než tři desítky nízkopodlažních autobusů Agora (na českém trhu dodávány pod názvem City bus). Významný průlom na islandský trh je úspěchem obchodní jednotky skupiny Irisbus - COCE (Commercial Operations Central Europe) se sídlem ve Vysokém Mýtě.

Autobusy AGORA jezdí i v Aténách
Irisbus zvítězil hned ve dvou výběrových řízeních. První vypsala společnost Straeto Reykjavík, dopravní podnik hlavního města Islandu, který je podobně jako naše dopravní podniky řízen radnicí. Kritéria byla dopředu stanovena: 65 % cena, 15 % kvalita, 5 % provozní charakteristika, 5 % servisní podmínky, 5 % modernost a design, 5 % náhradní díly a jejich cena. Výsledkem vítězství ve větším z obou tendrů je dodávka 30 ks dvanáctimetrových nízkopodlažních autobusů. Předávání autobusů je plánováno na období 3 let. V lednu 2005 dodá Irisbus prvních 5 ks, v srpnu pak dalších 10 ks. O rok později, v srpnu 2006, bude dodáno 10 ks a poslední dodávka dorazí do Reykjavíku v srpnu 2007.

Island je vyspělou zemí s hustou silniční sítí, vzhledem k jeho malé rozloze a počtu obyvatel (cca 280 000) je však autobusový trh velmi malý. Společnost Straeto Reykjavík má v současnosti k dispozici 75 městských nízkopodlažních autobusů a dodávka autobusů z produkce Irisbus je pro další budoucnost klíčová. Úspěch je o to větší, že se jedná o první nákup autobusů z produkce Irisbus do vozového parku společnosti. O významu celého kontraktu a jeho vlivu na trh svědčí i další údaje - za rok 2003 bylo na Islandu prodáno celkem 53 vozů v kategorii M2 a M3 a z toho jen 20 bylo "velkých" autobusů.

Druhé vítězství přineslo výběrové řízení na dodávku 4 nízkopodlažních autobusů pro společnost Hagvagnaar, která je kontraktorem dopravního podniku v Reykjavíku. První tři autobusy se na Islandu objeví už na konci letošního roku, poslední čtvrtý pak dokončí dodávky v říjnu 2005. I v tomto případě se jedná o krátkou, tj. dvanáctimetrovou verzi městského autobusu.

Autobusy jsou samozřejmě přizpůsobeny klimatickým podmínkám, které v severní části Atlantského oceánu panují. 10 % plochy Islandu pokrývá ledovec a i proto byly všechny autobusy vybaveny sálavým topením, dvojitými skly a upraveným systémem ventilace vzduchu.

Smlouvu za Irisbus podepsali zástupci společnosti B&L (dealer Irisbusu na Islandu). Reprezentanti zákazníka, společnosti Straeto Reykjavík, již navštívili výrobní závod ve francouzském Annonay, kde se vyrábí podvozky a skelety pro autobusy Agora, dokončení specifikace pak proběhlo ve Vysokém Mýtě, centrále obchodní jednotky COCE, do níž i na severu ležící Island patří. Za skupinu COCE se práci v tomto teritoriu věnuje a za výsledky obchodní činnosti zodpovídá Ing. Libor Doubek.

Island je znám velkým důrazem na ekologičnost provozu autobusů, dopravní podnik v Reykjavíku provozuje kromě dieselových pohonů i autobusy na metan. V ulicích hlavního města Islandu jsou v rámci programu Evropské unie ECTOS k vidění i 3 autobusy s palivovými články. Irisbus i díky úspěchu na malém, ale ekologicky velmi náročném islandském trhu potvrzuje svoji pozici jednoho z leaderů ve vývoji čistých pohonů pro autobusy jen při testování palivových článků najezdilo 90 autobusů z produkce Irisbus ve 23 městech více než 6 milionů kilometrů.

Zdroj: Tisková zpráva
Jana Šagátová, KAROSA a.s., Vysoké Mýto
Peter Šovčík Figura Public Relations, Brno

Úspěchy skupiny Irisbus, jejímž členem je i Karosa, v tendrech na Islandu