Autobus Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964
© Miloslav Ptáček

zachytil Miloslav Ptáček. Informace o nástavbě. Německý osobní návěs zachycený na cestě.
zachytil Miloslav Ptáček. Informace o nástavbě. Německý osobní návěs zachycený na cestě.
2009: Informace o autobusu Tatra 111 na BUSportálu od Vlastimila Tělupila
S autobusem Tatra 111 jsem přišel do styku jako zaměstnanec Tatry Smíchov v roce 1962, kdy jezdil ale ještě s původní karoserií, vyrobenou z komponent trolejbusů T 400 vyráběných v Tatře v 50. letech. Závody a jejich organizace ROH tehdy prakticky neměly šanci na získání nových autobusů, a tak byla na přelomu let 1963-64 provedena přestavba busu tak, jak ukazuje publikovaný snímek. Pro přestavbu byly použity díly z tehdy nového trolejbus 9Tr z Ostrova a za vedení Josefa Jonáka z oddělění konstrukce byly dokonstruovány a dovyrobeny potřebné díly, jako dveře ap. Základní části čel i bočnic včetně zasklení byly ale z výše uvedeného trolejbusu. Přestavba byla dokončena na jaře 1964 a jako určitou odměnu pro zaměstnance zúčastněné na akci uspořádaly ROH a VTS zájezd do NDR do měst Gotha a Erfurt. Měl jsem možnost se zájezdu zúčastnit a v průběhu jsem pořídil několik fotek, na kterých je autobus zachycen. Myslím, že zajímavé jsou především ty, na kterých je vidět část dveřní bočnice a pak některé detaily. Fotil jsem tehdy především osoby, ale přece jen záběry možná více ozřejmí provedení autobusu. Řidiči autobusu v té době byli pánové Síkora a Špůrek. K převodu vozidla do Velkých Pavlovic moc nevím, myslím že proběhl nekdy v roce 1966, kdy závod získal tehdy novou Škodu 706 RTO. Celé to pátraní po autobusu na internetu ve mně vyprovokovala koupě resinového modelu v měřítku H0, kde jsem zjistil, že je zcela vymyšlená dveřní bočnice /skládací dveře tramvajového nebo trolejbusového typu, navíc v místě třetího okna a jestě přední dveře symetricky k řidičovým/. Bohužel mne zklamala i kniha Užitkové automobily Tatra, kde je autobus považován za jakýsi nerealizovaný prototyp z Kopřivnice a ne jako samoděl v době nedostatku autobusů. Přikládám několik nalezených snímků z tehdejšího zájezdu. Na 2. snímku přes kapotu je vidět "čilý" ruch na tehdejších dálnicích NDR, na 5. snímku gestikulující muž je Josef Jonák v rozhovoru s řidičem Špůrkem. Na 9. snímku pak pro zajímavost vozidlo provenience NDR /pravděpodobně osobní návěs LOWA/.

Poděkování autorovi, který bude rád, když jeho vzpomínky inspirují někoho dalšího a Vlastimilu Tělupilovi, který inspiroval Miloslava Ptáčka a jeho informace a záběry BUSportálu poskytl.

Autobus Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964
Obr. 1 © Miloslav Ptáček
Autobus Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964
Obr. 2 © Miloslav Ptáček
Autobus Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964
Obr. 3 © Miloslav Ptáček
Autobus Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964
Obr. 3 - výřez © Miloslav Ptáček
Autobus Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964
Obr. 4 © Miloslav Ptáček
Autobus Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964
Obr. 5 © Miloslav Ptáček
Autobus Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964
Obr. 5 - výřez © Miloslav Ptáček
Autobus Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964
Obr. 6 © Miloslav Ptáček
Autobus Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964
Obr. 7 © Miloslav Ptáček
Autobus Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964
Obr. 8 © Miloslav Ptáček
Autobus Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964
Obr. 9 © Miloslav Ptáček