'Největším šotoušem PID' se letos stal Martin Vokáč
Z archivu Martina Vokáče

Opět po roce upořádal ROPID soutěž o "Největšího šotouše PID". Rozhovor BUSportálu s vítězem.
Opět po roce upořádal ROPID soutěž o "Největšího šotouše PID". Rozhovor BUSportálu s vítězem.
Určitě nepřekvapuje, že i letošního vítěze zajímá hlavně kolejová doprava, tedy železnice, metro, tramvaje či lanové dráhy. Nevyhýbá se ale ani ostatním druhům dopravy, snad s výjimkou lodní a letecké. I přesto, že jsme opět nenarazili na fanouška autobusové dopravy, požádali jsme Martina Vokáče o informace o jeho dopravním koníčku.
Jaké otázky Vám daly v testu PID zabrat?
Zejména ty, které se týkaly se příměstského provozu Pražské integrované dopravy. Zatímco standardní pražský šotouš má většinu linek řady 300 a 400 projetu, já mám povědomí o síti za hranicemi Prahy spíš matné, a proto jsem při vyplňování otázek proklatě často střílel od boku. Podobně jako u poslední záludné otázky č. 25, která se ptala na počet spojů za den na jednotlivých linkách.
Jak dlouho se veřejné dopravě věnujete?
Jen s malou nadsázkou řečeno: už od školky. Moje nejstarší vzpomínka týkající se dopravy je přibližně z mých pěti let věku, kdy jsme s rodinou cestovali sólovozovou "tétrojkou" na lince 5 ze Stírky Trojskou ulicí směrem do Holešovic a já se nahlas ve voze divil, jak tramvaj může ubrzdit takový kopec

Pak přišla léta studentská, kdy se zájem změnil ve fascinaci, zejména tramvajovou. Důvod vysvětlit nedovedu, nikdo z rodiny dopravák nebyl a není. Můj obličej se mezi velkou částí tehdejších pražských "ševců" *) stal proklatě známý někdy před pěti, šesti lety, kdy jsme na gymnáziu dostali za úkol vypracovat ročníkovou práci ze statistiky a já den co den postával na frekventovaných křižovatkách, psal si čísla tramvají vypravených na jednotlivé linky, objížděl vozovny, abych si zaznamenal, která tramvaj zatahuje na kterou kolej nebo nahlížel do kabin tramvajáků na jejich vozové jízdní řády. Od té doby mě spousta tramvajáků má za magora a ťukají si na čelo, kdykoliv mě vidí :-) Někteří z nich ale překvapivě vůči mé mánii projevili shovívavost a díky nim si pořád snažím držet o dění v pražské dopravě přehled. Mezi takové patří například tvůrci hojně navštěvovaného portálu http://www.prazsketramvaje.cz, se kterým mám tu čest spolupracovat.
*) "švec" je podle dopraváckého slangu řidič tramvaje, pojmenování vzniklo snad kvůli tomu, že ve starých dvounápravových tramvajích řidič seděl na stoličce podobné ševcovskému verpánku :-) - pojem redakce BUSportálu zatím neznala.
Pokud máte partnerku, jak se ta s Vaším hobby vyrovnává?
Vcelku dobře, dokonce už jsem ji za ta společná léta naučil rozeznávat základní typy pražských tramvají :-) Navíc mi naštěstí můj koníček nebere tolik času jako klasickým šotoušům-fotografům, kteří vyrážejí do terénu s aparátem ihned, jakmile se na kolejích (silnicích) objeví nějaká zajímavost či novinka :-) Fotím pomálu, a když už, tak zejména v ostatních českých městech nebo cizině: v Praze se převážně chovám jako běžný uživatel MHD.

Pravda, občas se nechám známými zlákat na šotovýlet (například každoroční Expedice Pražských tramvají nebo Křížem krážem železnicí). A navíc: ona má řidičák, já nikoliv, čímž mě má na háku a dráždí mě větami typu "Co ty mě co budeš poučovat o dopravě?" :-)
Čím jste - pokud studujete, co je Váš obor?
Studuji žurnalistiku na Fakultě sociální věd UK, zároveň píšu v domácí redakci MF DNES. Nicméně po maturitě jsem dost vážně uvažoval o studiu dopravní fakulty ČVUT. Zvítězila ovšem moje lenost - vidina prosezených nocí nad skripty z matematiky nebo fyziky mě velmi rychle od toho záměru odradila :-) Zkrátka, komu není dáno nadání na přírodovědné předměty, toho kariéra velká kariéra v dopravní branži nečeká...
Pokud nepracujete ve veřejné dopravě, neláká Vás jednou využít svoje nadšení pro veřejnou dopravu profesionálně?
Jak jsem řekl, limituje mě ono vzdělání nedopravního směru. Hřejivá je ovšem myšlenka, že až třeba jednou skončím na pracovním úřadě, práce řidiče tramvaje je relativně jistá alternativa (jen ty papíry na auto si do té doby musím stihnout udělat :-) ) Přesto svou zálibu lehce pracovně využívám: už pár let Dopravní podnik se začátkem větších tramvajových výluk využívá informátory strojící se do „slušivých“ oranžových vest, kteří mají za úkol radit bezradným cestujícím. Na infostánku se nás vždycky podobných dopravních fanatiků sejde několik a o zábavu a intelektuální debatu na předem jasné téma je zaděláno (viz foto).
Co Vás nejvíce zajímá v PID?
Možná překvapivě je to pro jiné nudná problematika tvorby grafikonů. Zapomněl jsem podotknout, že jsem si už někdy v deseti letech v Praze 13, odkud pocházím, nakreslil dopravní síť s autobusovými a tramvajovými linkami, které dodnes občas objíždím na kole, samozřejmě s ručně vypracovaným vozovým jízdním řádem :-) Vždycky jsem obdivoval tvůrce opravdových jízdních řádů a linkového vedení (pravidelného i výlukového) a dodnes je to asi obor veřejné dopravy, který mě zajímá nejvíce.
Máte rád také autobusy a čtete někdy BUSportál?
Vzhledem k tomu zatrolenému nevlastnění řidičáku nejsem v autobusové branži tolik kovaný. Nicméně Busportal.cz a Citybus.cz patří mezi fenomény v oboru a pro udržení základní orientace v dění se je sledovat proklatě vyplatí :-)
Díky za rozhovor i za poklonu.
Dagmar Braunová

'Největším šotoušem PID' se letos stal Martin Vokáč
Z archivu Martina Vokáče (na záběru vlevo) © MOp
'Největším šotoušem PID' se letos stal Martin Vokáč
Z archivu Martina Vokáče (na záběru vlevo) © MOp