Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
Převzetí ceny AUTOTEC PRIX (vpravo)

SOR EBN 10.5. Záběry z expozice na Autotecu (slavnostní předání elektrobusu do provozu DP Ostrava), fotografie včetně pohledu do prostoru baterií, technické parametry.
Reklama
SOR EBN 10.5. Záběry z expozice na Autotecu (slavnostní předání elektrobusu do provozu DP Ostrava), fotografie včetně pohledu do prostoru baterií, technické parametry.
Ostravskému elektrobusu se dnes věnovalo mnoho médií s více či méně výstižnými a humornými titulky (Autobus na baterky).
ekonomika.ihned.cz:První autobus, který nesmrdí, jezdí v Ostravě na lince 38
zpravy.idnes.cz:Ekologický autobus už začal jezdit na pravidelné lince

K všeobecnému nadšení ekologickým vozidlem lze jen dodat, že autobus je třeba nazývat spíše bezemisní, emise elektrobusu vznikají ev. v elektrárně - jsou vytěsněny z městského prostoru. Stejně příznivý a stejně "ekologický" v globálním měřítku je pro města i trolejbus. Bezemisní vodíkový autobus v Neratovicích je poháněn elektřinou z palivových článků vznikající reakcí vodíku, vyrobeného v Ostravě reformingem zemního plynu. O tom, jak moc vůbec "smrdí" moderní autobusy, a to jak diesely, tak plynové, by se dalo určitě diskutovat. Ono by ve velkých městech stačilo vyměnit staré vozy za nové s emisními normami EURO 5 a EEV a změna by byla obrovská.
Jinak ještě se sluší připomenout, že první velký český v České republice provozovaný elektrobus ovšem je znojemský elektrobus 21 TR AC , vyrobený v jediném exempláři a provozovaný od roku 2003, který např. letos absolvoval výlet po jižní Moravě s fanoušky veřejné dopravy a časopisem Československý Dopravák.

Dodáváme po dvou měsících, že premiéru měl elektrobus SOR EBN 10.5 na veletrhu Autotec v Brně, kde bylo avizováno, že na linky Dopravního podniku města Ostravy vyjede koncem června. Jde o městský autobus na čistě elektrický pohon napájený z baterií. Elektrobus byl realizován během 9 měsíců ve spolupráci se společností Cegelec a DP Ostrava, kterému elektrobus také patří. Ostrava se snaží o zlepšení životního prostředí ve městě právě podporou bezemisních technologií. Náklady na elektrobus jsou deklarovány výrobcem jako strovnatelné s trolejbusem, náklady spojené s bateriemi jsou pak srovnatelné s náklady na provoz trolejového vedení. Baterie váží 1.6 tuny. Dojezd vozu bez nabití je 100 - 150 km podle podmínek. Počítá se s pomalým nabíjením přes noc. Tři rychlonabíjecí stanice umístěné vhodně např. na konečných by dojezd zvýšily na 200 km.
Dagmar Braunová

Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
Expozice SOR. Elektrobus veprostřed. © BUSportál
Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
Předávání do ostravského provozu © BUSportál
Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
© BUSportál
Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
© BUSportál
Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
© BUSportál
Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
© BUSportál
Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
© BUSportál
Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
© BUSportál
Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
© BUSportál
Elektrobus v Ostravě vyjel do běžného provozu
© BUSportál