Od 1.9.2004 se do systému veřejné hromadné dopravy vrací tzv. "žákovské jízdné". Co opětovné zavedení zlevněného žákovského jízdného
Od 1.9.2004 se do systému veřejné hromadné dopravy vrací tzv. "žákovské jízdné". Co opětovné zavedení zlevněného žákovského jízdného
Od 1.9.2004 se do systému veřejné hromadné dopravy vrací tzv. "žákovské jízdné". Co opětovné zavedení zlevněného žákovského jízdného přinese především z pohledu dopravců, informuje ředitel odboru financí a ekonomiky Ministerstva dopravy České republiky Jiří Navrátil:

Usnesením vlády č. 624 ze dne 23. 6. 2003 bylo rozhodnuto o kompenzaci zrušené sociální dávky "příspěvek na dopravu" opětovným zavedením zlevněného žákovského jízdného (25 %) s účinností od 1. září 2004. Usnesení vlády dále uložilo ministru dopravy v této souvislosti zpracovat podklady cenového výměru upravujícího zlevněné jízdné pro žáky a studenty škol s tím, že finanční objem celkové částky, poskytované dopravcům jako náhrada prokazatelné ztráty vzniklé plněním závazku veřejné služby ve formě zvýhodněného jízdného, bude činit maximálně 50 % objemu vypláceného příspěvku na dopravu.

Rozpočtované prostředky státního rozpočtu vázané na úhradu prokazatelné ztráty v sobě nezahrnují nově koncipovanou žákovskou slevu, a proto je nutné z důvodu jejího plošného rozsahu a nezanedbatelné výše tuto slevu řešit samostatně.

Výměrem MF č. Ol/2004 ze dne 5. 12. 2003, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami (vydává Ministerstvo financí ČR podle § 10 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách) jsou vymezeny mimo jiné určené podmínky pro stanovení jízdného i státem nařízených slev. V části II. výměru MF v seznamu zboží, u něhož se uplatňují věcně usměrňované ceny - položka č. 6.60.10., 60.21.10 pojednává o železniční vnitrostátní dopravě osob (bližší podmínky obsahuje příloha č. 5 k výměru MF). Část II, položka č. 7.60.21.2, 60.21.3 pojednává o regulaci cen ve veřejné vnitrostátní pravidelné autobusové dopravě (dále jen "linkové dopravě") mimo městskou hromadnou dopravu a dopravu příměstskou provozovanou v rámci MHD (bližší podrobnosti obsahuje příloha č. 6 k výměru MF). Obě dopravy patří do oblasti věcně usměrňovaných cen, základním jízdným je obyčejné (plné) jízdné. Z jeho výše jsou odvozeny ceny za přepravu cestujících, jejichž slevy jsou nařízeny státem.

Zavedení nové kategorie slev jízdného do výměru MF - "zlevněného/zvláštního žákovského jízdného" bude předepsáno především určitými podmínkami, zveřejněnými dodatkem k Výměru MF č. 01/2004 ve znění pozdějších výměrů -s účinnosti od 1. září 2004.

Výňatek z dodatku k Výměru MF č. 01/2004 - návrh (účinný od 1. 9. 2004)
Příloha č. 5 k výměru MF č. 0112004 - Určené podmínky v železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravě.
Část II. Druhy jízdného se doplní o bod 5 a 6:
5. Zvláštní jízdné ve výši maximálně 37,5% obyčejného jízdného je cena za přepravu žáků škol do věku 15 let ve 2. vozové třídě podle podmínek stanovených v části IV. článku 2.2.
6. Zvláštní jízdné ve výši maximálně 75% obyčejného jízdného je cena za přepravu žáků a studentů ve věku od 15 let do 26 let ve 2. vozové třídě podle podmínek stanovených v části IV. článku 2.2.

Příloha č. 6 k výměru MF č. Ol/2004 - Ceny a určené podmínky ve veřejné vnitrostátní silniční linkové osobní autobusové dopravě. V části II.Základní podmínky, čl. 1 Základní druhy jízdného se doplní body 2.3. a 2.4. :
2.3. Za zlevněné jízdné, maximálně za 37,5 % plného (obyčejného)jízdného uplatněného dopravcem se přepravují žáci škol do věku IS let podle podmínek stanovených v části III. čl. 11.-13.
2.4. Za zlevněné jízdné, maximálně za 75% plného (obyčejného)jízdného uplatněného dopravcem se přepravují žáci a studenti škol ve věku od 15 let do 26 let podle podmínek stanovených v části III. čl. 11.-13.

Podmínky pro uplatňování žákovského jízdného
Nárok na zvláštní/zlevněné jízdné pro žáky škol se prokazuje "žákovským průkazem" (v současné době probíhá výběrové řízení na dodavatele průkazek označených hologramem), který bude obsahovat obvyklé údaje (aktuální fotografii žáka, jméno a příjmení, datum narození, název a místo školy, místo bydliště žáka atd.) a bude u žáků do 15 let platit maximálně čtyři školní roky (mimo měsíců červenec, srpen), u žáků starších 15 let škola každoročně potvrdí prodloužení platnosti pro příslušný školní rok záznamem na rubové straně průkazu. Zaměstnanec školy, který platnost žákovského průkazu potvrzuje, jej opatří razítkem školy a svým podpisem.

Tiskopisy žákovských průkazů prodávají dopravci. Pověřená osoba dopravce ověří správnost vyplněných osobních údajů v žákovském průkazu porovnáním s údaji uvedenými v osobním dokladu žáka (občanský průtkaz, cestovní pas), vyznačí dobu platnosti žákovského průkazu a opatří jej razítkem dopravce a svým podpisem. Po kontrole správnosti všech údajů žákovský průkaz přelepí průhlednou fólií na lícové straně.

Žákovské průkazy se mezi dopravci vzájemně uznávají. Držitel žákovského průkazu je povinen předkládat průkaz jak při zakupování jízdenky za žákovské jízdné, tak i při přezkoušení této jízdenky pověřenou osobou dopravce. České dráhy, a.s, zabezpečí výrobu, distribuci a prodej průkazů pro vlastní potřebu i pro potřeby ostatních dopravců.
Odbavení žáků v pravidelné osobní dopravě
Na základě předložení platného žákovského průkazu dopravce v železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravě a ve veřejné vnitrostátní silniční linkové osobní autobusové dopravě vydá jízdenku se žákovskou slevou pro jednotlivou jízdu nebo časovou jízdenku (pro denní dojíždění) pro cestovní úsek, vyznačený v žákovském průkazu.

Dopravce vyznačí na vydané jízdence druh žákovské slevy např.textem "Sleva: Žák" nebo "Student". Z důvodu následného prokazování a vyúčtování úhrady za vydané jízdenky se žákovskou slevou budou jednotliví dopravci v silniční dopravě vydávat jízdenky pouze elektronickým způsobem (vyjímečně lze povolit jiný způsob odbavování a vykazování u časových jízdenek). V železniční dopravě podle technického vybavení dopravců.

Nemůže-li cestující prokázat nárok na žákovské jízdné při zakupování jízdenky platným žákovským průkazem, nárok se neuzná.

Pokud se žák při kontrole jízdních dokladů prokáže jen průkazem bez jízdenky nebo jízdenkou za žákovské jízdné bez předložení průkazu, považuje se za cestujícího bez platné jízdenky. Pak zaplatí v závislosti na věku obyčejné/plné jízdné nebo zvláštní/zlevněné jízdné pro děti do 15 let, a to z z nástupní do cílové stanice, přičemž cena předložené jízdenky pro jednotlivou jízdu se odečte. Kromě toho zaplatí přirážku ve výši stanovené dopravcem ve smluvních přepravních podmínkách.
Náhrada prokazatelných ztrát dopravcům
Kraje v rámci závazku veřejné služby dle par.39 zákona č.266/1994 Sb., o drahách ve znění pozdějších předpisů a dle zákona č.111/1994 Sb. ve znění pozdějších předpisů uzavírají s jednotlivými dopravci smlouvy o úhradě prokazatelné ztráty vzniklé poskytováním žákovského jízdného. Tyto smlouvy se týkají i prováděných přeprav v rámci zabezpečení dopravních potřeb státu.

Dopravce má nárok na úhradu prokazatelné ztráty z důvodu poskytnutí žákovského jízdného v případě, že uzavře s dopravním úřadem příslušného kraje smluvní vztah. Příslušným dopravním úřadem je pro dopravce ve veřejné vnitrostátní silniční linkové autobusové dopravě dopravní úřad, který vydal licenci k lince, ve veřejné železniční vnitrostátní pravidelné osobní dopravě dopravní úřad, na jehož území se nachází výdejna jízdenek.

Úhrada prokazatelné ztráty ve veřejné vnitrostátní silniční linkové autobusové dopravce je možná pouze u výdeje jízdenek z elektronických odbavovacích strojků.

Prokazatelná ztráta na lince (dopravce ve veřejné vnitrostátní silniční linkové autobusové dopravě) se vypočítá jako součet ztrát jízdenek za žákovské jízdné vydanvch na všech spojích linky za období kalendářního měsíce.

Prokazatelná ztráta ve výdejně (dopravce ve veřejné železniční vnitrostátní pravidelné osobní dopravě) se vypočítá jako součet ztrát jízdenek za žákovské jízdné vydaných ve výdejně za období kalendářního měsíce.

Dopravce předkládá žádost o úhradu prokazatelné ztráty za kalendářní měsíc příslušnému dopravnímu úřadu elektronicky ve stanoveném formátu nejpozději do 10. dne následujícího měsíce. Žádost obsahuje záznamy o každé vydané jízdence. Dopravce ve veřejné železniční vnitrostátní pravidelné osobní dopravě, pokud mu nedovolí technické vybavení pro výdej jízdenek dodržení předepsaného formátu, předkládá v žádosti sumární údaje. Uzavírání smluv o závazku veřejné služby přepravit žáky a studenty škol za žákovské jízdné podléhá režimu zákona č. 266/1994 Sb. o drahách a zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. Smlouvy musí být vyhotoveny vždy písemně.
Vyčíslení potřebných finančních prostředků
Pro poskytování žákovského jízdného je nutné vyčlenit finanční prostředky na úhradu ztráty vzniklé dopravcům přiznáním této slevy.

Příspěvek na dopravu byl přiznáván na základě příjmu rodiny (resp. násobku životního minima), a to bez ohledu na vzdálenost dojíždění žáka. Žákovské jízdné však budou mít možnost využít všichni žáci dojíždějící do školy jinak než MHD (na tu se příspěvek nevztahoval)

O počtu dojíždějících žáků a jejich struktuře nejsou k dispozici přesné informace (v této souvislosti byly dotázány KÚ i ministerstva). ČSÚ při při sčítání lidu provedeném v roce 2001 zjistil údaj o celkovém počtu žáků dojíždějících do školy mimo obec. Výsledky šetření ČSÚ ukazuje následující tabulka.
Počet žáků dojíždějících do škol mimo obec
Dojíždějících Podíl na ČR Kraj žáků (osob) (%)

Hl. město Praha 3 189 0,69
Středočeský 75 552 16,46
Jihočeský 32 147 7,00
Plzeňský 26 301 5,73
Karlovarský 12 656 2,74
Ústecký 34 157 7,44
Liberecký 17 546 3,82
Královéhradecký 27 144 5,91
Pardubický 27 755 6,05
Vvsočina 29 382 6,40
Jihomoravský 55 109 12,01
Olomoucký 33 399 7,13
Zlínský 32 724 7,13
Moravskoslezský 51 948 11,32

Česká republika 458 918

Tato statistika však nevypovídá o struktuře žáků (ZŠ/SŠ/VŠ), ani o průměrné přepravní vzdálenosti, od které se následně odvíjí cena jízdného. Proto je nutno použít poslední známá data z doby, kdy bylo naposledy žákovské jízdné používáno. (Tabulku naleznete v Dopraváku 5/2004)

Rizika výpočtu plynou z faktu, že se vychází ze statistických údajů předchozích let, které sice lze považovat za objektivní, dá se ale předpokládatjejich jistý pohyb v čase. Zároveň do výpočtu vstupují další faktory,jako například:
  • někteří studenti mohou použít žákovské jízdné v jednom dni dvakrát - na dopolední a odpolední vyučování
  • z technických důvodů (odbavování cestujících) nelze zcela vyloučit možnost zneužití slevy k cestám za jiným účelem než je školní vyučování
  • v průběhu roku 2004 lze předpokládat nárůst cen jízdného v silniční dopravě jako reakci na zvyšování cen vstupů (růst cen pohonných hmot, mezd zaměsmanců dopravců)
  • se zkvalitňováním osobní dopravy především v rámci systémů integrované dopravy lze očekávat nárůst zájmu o veřejnou osobní dopravu atd.
Částku, která vlastně představuje úbytek tržeb dopravců, je nutné kompenzovat formou dotací. Zatímco dotace na zabezpečení dopravní obslužnosti v regionech jsou hrazeny dopravcům prostřednictvím krajských úřadů, ztráta v dálkových spojích železniční dopravy (provozovaných v zájmu státu) je hrazena z rozpočtu ministerstva dopravy. Pro rozdělení dopravy na regionální (kraje) a dálkovou (MD) použijeme výši prostředků na úhradu prokazatelné ztráty za dopravní obslužnost,která na rok 2004 činí cca 4,7 mld. Kč na regionální proti cca 2,3 mld. Kč na dálkovou dopravu.

Proto je nezbytné před rozdělením finančních prostředků mezi jednotlivé kraje z celkových vyčíslených nákladů oddělit část do rozpočtu ministerstva dopravy. Pro rozdělení mezi kraje je nutné určit odpovídající ukazatel, který by odrážel předpokládanou potřebu krajů při respektování různorodosti jejich podmínek. Kopírovat systém rozdělení příspěvků na dopravu není možné, protože je založen na příjmech domácností, nikoliv na skutečné potřebě dojíždění. Za spravedlivý ukazatel je možnost považovat tabulku "Počet žáků dojíždějících do škol mimo obec", vycházející z údajů ČSÚ ze sčítání lídu v roce 2001.

ZÁVĚR

Bližší podmínky při uplatňování žákovského jízdného určí MD ČR v "Metodickém pokynu pro zavedení žákovského jízdného", který bude zveřejněn v Přepravním a tarifním věstníku do konce května 2004. Ze strany MD bude zajištěn zvýšený náklad příslušného čísla tohoto věstníku tak, aby mohl být distribuován všem dopravcům a krajským úřadům.

S ohledem na skutečnost, že rozpočet MD pro rok 2004 neobsahuje specielně vyčleněné prostředky pro vyrovnání úhrady ztráty vzniklé dopravcům poskytováním žákovských slev, se v současné době připravuje materiál do vlády ČR s požadavkem na uvolnění potřebné výše finančních prostředků na úhradu této slevy.

Lze tedy očekávat, že do konce června ministerstvo financí zveřejní dodatek k Výměru MF č. Ol/2004, ve kterém bude odkaz na publikaci Metodického pokynu pro zavádění žákovského jízdného v rozšířeném vydání Přepravního a tarifního věstníku.
DOPRAVÁK 5/2004

(Dopravák a BUS Portál - MEDIÁLNÍ PARTNEŘI )



BUS Portál postoupil v anketě VHD o nejlepší dopravní web mezi vybraných TOP 5, kterých je ovšem 10 :-)

a hlasování začíná zase od nuly.

Docela chápeme, že hlasovat znovu není až tak zábavné, ale i tak děkujeme.    
(dabra)