BUS Portál nikdy netěší informovat o problémech v autobusové dopravě, momentální alkoholové aféry redakce zejména proto, že se naštěstí nikomu nic nestalo, dokonce vynechala. Na současné téma měsíce
BUS Portál nikdy netěší informovat o problémech v autobusové dopravě, momentální alkoholové aféry redakce zejména proto, že se naštěstí nikomu nic nestalo, dokonce vynechala. Na současné téma měsíce
BUS Portál nikdy netěší informovat o problémech v autobusové dopravě, momentální alkoholové aféry redakce zejména proto, že se naštěstí nikomu nic nestalo, dokonce vynechala. Na současné téma měsíce reagoval i ředitel Dopravní správy policie ČR Zdeněk Bambas. Přečetli jsme pro čtenáře BUS Portálu rozhovor nejen na toto téma, který vyšel v deníku PRÁVO 25.3.2004:

V posledních dnech vzbudilo velké pozdvižení mezi veřejností to, že řidiči autobusů, kteří převážejí pasažéry, jezdí opilí. Je to nový nebezpečný trend, nebo policie začala teprve teď věnovat problému pozornost?

Žádný problém neexistuje. Vše vyvolala média v honbě za senzací, je to matení veřejnosti. Dva řidiči autobusu, podotýkám, že jde jen o dva případy, jeli s alkoholem v krvi, bohužel v jednom nebo dvou dnech. Nikomu se nic nestalo. Samozřejmě je to velké profesní selhání řidičů, ale vše mi spíš připadá jako nafouknutá bublina. Mnoho řidičů jezdí pod vlivem alkoholu, a pokud se stanou dva případy u řidičů linkových autobusů, kterých jezdí po republice denně tisíce, hned se objeví v novinách, že řidiči autobusů jezdí opilí.

V pondělí ráno však přistihli policisté při dopravněbezpečnostní akci další dva řidiče příměstských autobusů v hlavním městě opět s alkoholem v krvi.

Tam se však jednalo o zbytkový alkohol v takovém množství, které nemůže u člověka nijak ovlivnit schopnost jeho reakcí. Navíc ani nevím, jak kolegové naměřili hodnotu 0,1 promile, protože tu žádná detekční trubička neukáže, 0,35 už ano, ale jsou to hodnoty, které má po ránu v krvi obrovské množství řidičů. Podle mě to u nich není ani na vyhazov z práce. A rozhodně to neznamená, že večer divoce flámovali.


Znamená to tedy, že lze uspět s obvyklou výmluvou, že řidič nic nepil a ráno si dal švestkový kompot?

To by ten kompot musel být jedině zkvašený a pochybuju, že by ho potom dotyčný jedl.


Myslíte tedy, že i u nás časem dojde k tomu, že bude za volantem povolená určitá hranice alkoholu, tak jako tomu je v mnoha evropských zemích?

Řekl bych, že u nás něco podobného ještě dlouho nebude. Já bych s tím osobně nesouhlasil. Existuje velká řada nezodpovědných řidičů, kteří by to brali jako signál k tomu, že se prostě smí pít alkohol a řídit.


A co ti, kteří by si opravdu dali jen dvojku vína nebo jedno pivo k večeři?

Tak ti mají smůlu. Ale nemyslím, že je tak velký problém nepít, pokud budu řídit. Nebo pokud se chci napít, tak situaci vyřeším tak, že nebudu muset jet autem.


Mnoho tragédií na českých silnicích má také na svědomí špatný stav vozidel, konkrétně jejich stáří.

Pochopitelně, staré vozy nejsou vybaveny airbagy a bezpečnostními deformačními zónami, které dokážou náraz ztlumit, takže laicky se dá říct, že jsou nebezpečnější. Jiná věc je ale, že někdo jezdí opatrně ve staré škodovce stovce, jiný si koupí v bazaru laciné staré třílitrové BMW, které nemá dokonalé brzdy, není v dobrém stavu, ale klidně udělá dvě stě padesát kilometrů v hodině. Evropská legislativa do budoucna plánuje, že dvacetiletá auta budou zdarma sešrotována a jejich majitelé za to nebudou nic platit, naopak získají bonus na nákup nového vozu. Jedná se však zatím jen o připravovanou směrnici a spíš než se silničním provozem souvisí se zákonem o odpadech. Každopádně tento problém teď není aktuální a nebude ani v nejbližší budoucnosti.


U nás je zatím běžné, že řada řidičů projíždí křižovatky na červenou. Proč policisté tento nešvar více nehlídají a nepostihují?

Nemůžeme přece dát ke každému semaforu policistu. Navíc by tam byl k ničemu, protože o kus dál by musel stát další, který by neukázněného řidiče zastavil. Jediná možnost je instalace co největšího počtu automatických kamer, tak jako tomu je ve vyspělých zemích. My už sice také nějaké máme, ale rozhodně ne v dostatečném počtu. Já věřím, že časem budeme mít na většině křižovatek kamery, zvlášť na těch nebezpečných, ale na druhou stranu se neodvážím říct, kdy se to stane.


Lidé si často stěžují, že policisté se spíš než na bezpečnost silničního provozu zaměřují na rozdávání pokut a šikanování řidičů.

Policistů je v republice asi pětačtyřicet tisíc a samozřejmě mezi nimi je i pár takových, kteří si léčí své komplexy. Někdo se ráno pohádá s manželkou a pak šikanuje řidiče. Podle mě je však takových případů minimum. Pokud si řidič připadá, že policisté nemají důvod k tomu, aby jej pokutovali, není nic jednoduššího než jim nezaplatit a řešit věc ve správním řízení. A v případě, že se řidiči domnívají, že se stali obětí šikany, potom bych doporučoval obrátit se rovnou na Inspekci ministra vnitra.


ZDROJ: Právo 25.3.2004 Tomáš Urban



Jste čtenáři BUS Portálu a považujete ho za zajímavý dopravní web ?

Přispějte mu svým hlasem v anketě VHD.

Děkujeme předem - sice to už skoro jistě nemáme šanci v konkurenci mašinkářů vyhrát, ale mohli bychom být důstojným soupeřem.    
(dabra)