Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
Pozvání do Polska přijali novináři z celé Evropy © BUSportál

(CZ + EN) Hybridní autobus ve standardní délce se představil tento týden médiím. (Solaris and Eaton Corporation Present the Urbino 12 Hybrid City Bus.)
(CZ + EN) Hybridní autobus ve standardní délce se představil tento týden médiím. (Solaris and Eaton Corporation Present the Urbino 12 Hybrid City Bus.)
Na pozvání společností Solaris Bus & Coach a Eaton Corporation se uskutečnila 16.3.2010 v Bolechowě prezentace hybridu standardní 12m délky. Kloubový 18m hybrid vyráběný ve spolupráci s Allison (podobně jako bude vyráběn kloubový hybrid SOR pro Prahu viz Allison Transmission - tradice v hybridních technologiích ) měl premiéru už v roce 2006.
Bolechowo, 16.3.2010 - Solaris Bus & Coach a Eaton Corporation spojili své síly pro výrobu nového městského autobusu Solaris Urbino 12 Hybrid. Paralelní hybridní systém může ušetřit až 30 % paliva (BUSportál: ve velmi pomalém a nesouvislém provozu) a podobně redukuje emise.12 m hybrid představený na podzim 2009 na Busworldu v Kortrijku je doplněním nabídky společnosti Solaris pro městský provoz. Autobus je připraven pro první dodávky zákazníkům. Prvním odběratelem bude dopravce Transdev v oblasti velké Paříže.

Paralelní hybridní systém je vyvinut a vyroben společností Eaton Corporation specielně pro autobusy od devíti do dvanácti metrů a je využit v různých aplikacích Severní Ameriky a Asijsko-tichomořské oblasti (1000 hybridních autobusů s asi 48 miliony km).

Paralelní systém Eaton využívá třífázový elektromotor 44 kW při max. 420 Nm k rekuperaci brzdné energie a ukládá ji do čtyř Li-on baterií s kapacitou 3.6 kWh a napětím 340 V, aby ji pak využil při akceleraci. Baterie jsou nabíjeny výhradně elektromotorem. (BUSportál: Při diskusi v rámci tiskové konference padl dotaz na životnost baterií. Vzhledem k deklarované minimální životnosti 3 a maximální 5 let je naprostou nutností výměna baterií po dobu životnosti celého autobusu a tato investice musí být zahrnuta do nákladů.)

Díky elektromotoru je využit menší dieselový motor 6.7 l Cummins 162 kW (220 HP) s emisní normou EEV a max. krouticím momentem 850 Nm. Šestistupňová automatická převodovka, která přenáší sílu obou motorů, je na zadní nápravě. Elektromotor a převodovka jsou montovány spojeně na místě automatické převodovky u konvenčních autobusů. Řídící systém ideálně mixuje síly obou motorů - řidič se nemusí o nic starat.

Výsledky testů spotřeby jsou v anglickém textu a v tabulkách pod texty stejně jako umístění komponent.

Výrobce dal možnost pozvaným novinářům autobus otestovat na krátkém a bohužel i rovném úseku bez převýšení v blízkosti závodu Solaris v Bolechowě. Autobusové zastávky byly simulovány občasným zastavením. V poměrně volném provozu nebylo třeba příliš brzdit, tedy i efekt dobití baterií byl pomalejší, než by se dalo předpokládat v klasickém městském provozu. I tak se dal občas zachytit "trolejbusový" zvuk samotného elektromotoru. Do vozidla se kvůli hybridní technologii vejde srovnatelné množství cestujících, snížené o 3 osoby. Jak je to u hybridů obecně deklarované, hybrid šetří tím více, čím pomaleji a přerušovaněji jede. Zda je to technologie, která se u dopravců ujme, ukáže pouze zájem zákazníků a trh. Rozhodně to zatím není technologie levná. Solaris Bus & Coach se věnuje i vývoji sériového hybridu a elektrobusu, trolejbus je součástí nabídky už léta a mnohé napovídá jeho možné velké renesanci s novými technologiemi ukládání a nabíjení. Co se týče elektrobusu, pokud přijde 12 m vůz na trh v dohledné době, bude to jeden z mála elektrobusů standardního robustního městského typu v Evropě (je tu např. neprávem zapomínaný znojemský prototyp a snad už nevyvíjené elektrobusy MAN). Prototyp SOR je pouze desetimetrový.
TZ Solaris Bus & Coach a Eaton a BUSportál. Kompletní TZ anglicky. Ke společnosti Eaton se ještě vrátíme samostatným materiálem. Návštěvu v Polsku redakce využila k získání mnoha dalších materiálů, které postupně uveřejňujeme: Pětičlánková tramvaj Solaris Tramino v obrazech, Trolejbusové karosérie pro Sofii , Autokar s klokanem - Solaris Vacanza , Karosérie pro ostravský Škoda 26 Tr Solaris.
Solaris and Eaton Corporation Present the Urbino 12 Hybrid City Bus
Bolechowo, 16 March 2010 - Solaris Bus & Coach and Eaton Corporation have joined forces to produce the state-of-the-art Urbino 12 Hybrid city bus. Its parallel hybrid system saves up to 30% fuel and has similar reductions in exhaust emissions. It is a cost-effective and eco-friendly alternative to conventional diesel buses. It is available for volume order today, with first customer vehicles in production.

First shown at Busworld Europe exhibition in Kortrijk in October 2009, the Urbino 12 Hybrid is a key addition to Solaris’s full range of state-of-the-art city buses. This bus has been designed in close partnership with diversified industrial manufacturer Eaton Corporation.

The new Solaris Urbino 12 Hybrid uses a parallel hybrid system developed and manufactured by Eaton Corporation, a global leader in the development of hybrid power systems for commercial vehicles. This hybrid system was designed especially for buses between nine to twelve metres in length and its parameters are tailored to city bus operation. This system is already in use in a variety of applications from North America to the Asia-Pacific region, with more than 1,000 hybrid buses and 48 million kilometres accumulated.

Within the Solaris Urbino 12 Hybrid, Eaton’s parallel system uses a three-phase AC electric engine to recuperate energy during braking and stores it in dedicated lithium-ion batteries. When the bus accelerates again, this energy is put into use. The electric motor’s peak output is 44 kW at a maximum torque of 420 Nm.

The four lithium-ion batteries used for energy storage are mounted under seats in the front section of the vehicle. They have a capacity of 3.6 kWh at a nominal voltage of 340 V and are fed exclusively by the electric engine.

With peak power requirements being met electrically, the diesel engine has been downsized to reflect the reduced load. The Solaris Urbino 12 Hybrid uses a 6.7-litre Cummins diesel engine rated at 162 kW (220 PS), which meets the demanding EEV emissions standard. It offers a maximum torque of 850 Nm.

The Eaton hybrid system is matched to an automated six-speed gearbox, where the power supplied by the two engines (diesel and electrical) is combined and transmitted to the rear axle of the Solaris Urbino 12 Hybrid. Electric motor and gearbox are mounted as a joint package, replacing the automatic gearbox used on conventional city buses.

The intelligent control of the Urbino 12 Hybrid’s drive train ensures that for every operational situation the ideal mix of power is supplied by the two engines. For drivers of the Solaris Urbino 12 Hybrid, this means one thing in particular: there is no need to worry about anything.

Independently verified tests according to the Standardised On-Road Tests (SORT) method defined by UITP have confirmed the Urbino 12 Hybrid’s fuel saving potential when compared to a Solaris Urbino 12 with conventional diesel power train (DAF PR228 diesel engine, 9.2 l, 231 kW, EEV; with ZF EcoLife automatic transmission). Fuel consumption of the Urbino 12 Hybrid was as little as 36.5 litres per 100 km in SORT1 (conventional Urbino 12 diesel: 54.7 litres), 33.7 litres in SORT2 (43.3 litres) and 30.8 litres in SORT3 (38.0 litres).

This represents significant fuel savings. In the most demanding SORT1 cycle, the fuel consumption of the Solaris Urbino 12 Hybrid with the Eaton parallel hybrid system is 18.2 litres per 100 km lower than that of its conventional diesel counterpart, which constitutes a saving of 33.3 per cent. In SORT2, the hybrid bus uses 9.6 litres less fuel than the traditional diesel version, a reduction of 22.2 per cent. For SORT3, the Urbino 12 Hybrid saves 7.2 litres per 100 km or 18.9 per cent over the diesel version. Less fuel consumed not only means lower fuel and operating costs, but CO2 emissions are also reduced accordingly.

In terms of overall construction, the Urbino 12 Hybrid is based on the conventional Solaris Urbino 12 Hybrid. For operators, this means a maximum number of common parts and maintenance protocols, reducing operational costs. All hybrid system components are mounted within the engine compartment or under seats, resulting in little impact on passenger saloon layout and excellent maintenance accessibility, as there is no need for roof access.

With the Urbino 12 Hybrid produced by Solaris Bus & Coach and Eaton Corporation, operators have an excellent choice for sustainable mobility. The Urbino 12 Hybrid is available now for volume delivery, with the first customer vehicles currently in production. This first order will be operated by international transport group Transdev in the Greater Paris region.

PR Solaris Bus & Coach and Eaton

Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
© BUSportál
Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
© BUSportál
Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
© BUSportál
Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
© BUSportál
Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
© BUSportál
Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
© BUSportál
Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
© BUSportál
Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
© BUSportál
Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
© BUSportál
Solaris a Eaton představili městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid
© BUSportál