HN 15.3.2004 - Tradiční tuzemský výrobce autobusů Karosa Vysoké Mýto usiluje o sousední polský trh, který se po vstupu země do Evropské unie stane pro tuto firmu přístupnější. Generální ředitel
HN 15.3.2004 - Tradiční tuzemský výrobce autobusů Karosa Vysoké Mýto usiluje o sousední polský trh, který se po vstupu země do Evropské unie stane pro tuto firmu přístupnější. Generální ředitel
HN 15.3.2004 - Tradiční tuzemský výrobce autobusů Karosa Vysoké Mýto usiluje o sousední polský trh, který se po vstupu země do Evropské unie stane pro tuto firmu přístupnější. Generální ředitel Karosy Rudolf Černý říká, že podle jeho odhadu by podnik mohl v Polsku prodávat až třikrát víc autobusů než nyní.

Podle zatím neauditovaných výsledků zvedla Karosa Vysoké Mýto v loňském roce tržby o čtyří procenta na rekordních 5,6 miliardy korun. Tímto výsledkem se zařadila mezi pět největších firem v Pardubickém kraji a mezi českými podniky drží dokonce první místo.

"Dosažený výsledek považujeme za dobrý i vzhledem k tomu, že jsme loni prodali méně autobusů, ale podařilo se nám to vynahradit odbytem luxusnějších typů za vyšší ceny," uvedl Rudolf Černý.

Karosa loni prodala celkem 1522 autobusů. Podle ředitele pokles o více než třicet vozů postihl hlavně levnější typy školních autobusů, které podnik prodává především ve Francii. Na tuzemském trhu si drží zhruba více než padesátiprocentní podíl, když největšího konkurenta má ve firmě SOR Libchavy.

Po masívních investicích do nových technologii, jakými byla výstavba lakovny, která nyní patří k nejmodernějším ve střední Evropě, se podnik zaměřuje na investice do modernizace vyráběných modelů. K největším inovacím loni patřil způsob zasklívání oken. Podnik přešel od zasklívání do gumových profilů k lepení skel u všech typů autobusů. "Kdo je pozorný, zjistí na první pohled, že okna přispěla k výraznému zlepšení vzhledu autobusů, řidiči a dopravci zase ocení, že se taková okna nerosí," líčí změny generální ředitel, podle něhož si další zvýšení investic vyžádají normy Euro 4, které začnou platit v roce 2006, kdy by také měla nastat výraznéjší obměna výrobního programu.

Karose se v loňském roce také podařilo podstatným způsobem zvýšit odbyt na Slovensku, kam prodala 126 autobusů, což je meziroční růst o dvacet procent. První dodávky po třinácti letech také směřovaly do Polska, kam podnik dodal několik kusů linkových vozů. "Většímu exportu dosud bránily celní bariéry, které po vstupu obou států do Evropské unie padnou. Proto vyvíjíme intenzívní snahy, abychom na tomto velmi perspektivním trhu uspěli," dodal Černý. Podle jeho kalkulace nyní na trhu, který má kolem osmatřiceti miliónů obyvatel, prodává jenom kolem 1100 nových autobusů. "Mohlo by to být i třiapůlkrát víc," zdůrazňuje Černý.

Karosa Vysoké Mýto zaměstnává přes šestnáct set lidí a v některých obdobích roku najímá pracovníky prostřednictvím personálních agentur. Průměrná mzda v podniku loni činila 18 326 korun.

HN 15.3.2004 - hn region Pardubický kraj
Autor: Josef Šíf
(redakčně kráceno)
Zaujal Vás BUS Portál?
Pomozte mu svým hlasem v anketě VHD.

Děkujeme.