Stávka strojvedoucích je sice zažehnána, vyhovění požadavkům této profese ovšem umocňuje nebezpečí stávky další, tentokrát organizované ostatními zaměstnanci. S takovouto mírou spolehlivosti
Stávka strojvedoucích je sice zažehnána, vyhovění požadavkům této profese ovšem umocňuje nebezpečí stávky další, tentokrát organizované ostatními zaměstnanci. S takovouto mírou spolehlivosti
Stávka strojvedoucích je sice zažehnána, vyhovění požadavkům této profese ovšem umocňuje nebezpečí stávky další, tentokrát organizované ostatními zaměstnanci. S takovouto mírou spolehlivosti billboardy "Auta stojí, vlaky jedou" poněkud hořknou. Navíc je cestujícím jedno, který stávkující je spravedlivější. Když vlak nejede, tak nejede.
Federace strojvůdců se 27.2. dohodla s vedením ČD, stávka nebude
PRAHA 27. února (ČTK) - Federace strojvůdců se dohodla s vedením Českých drah a nevstoupí do plánované stávky. Ta měla začít od půlnoci na 1. března a trvat 48 hodin. Sdělil to mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček. Podle něho České dráhy přislíbily upravit tarifní třídy pro některé strojvedoucí s platností od 1. března, tak jak federace požadovala.

Zvýšení tarifů ale letos nebude znamenat růst platů strojvůdců. O navýšení tarifu totiž letos zaměstnancům klesne nadtarifní složka mzdy, to znamená různé odměny a příplatky.

"Vedení ČD jednalo se zástupci federace dnes od 10:00 o odvrácení stávky a předložilo nové řešení," sdělil mluvčí firmy Petr Šťáhlavský. Sborník prací, který má určit tarifní zařazení zaměstnanců, má být vydán již druhý březnový týden s platností od 1. března 2004. Právě platnost od 1. března strojvůdci požadovali. Dráhy dříve označily za nejbližší reálný termín vydání sborníku až začátek dubna.

Vedení ČD podle Šťáhlavského od počátku považovalo stávku za zbytečnou a neopodstatněnou. "Požadavky Federace strojvůdců na zařazení jejich profesí do příslušných tarifních tříd jsou splněny a aktualizovaný Sborník prací je obsahuje," prohlásil s tím, že jeho vydáním k jakémukoliv datu by nikdo nic nezískal, ani by o nic nepřišel.

Stávka by podle něj znamenala pro podnik škody v řádu desítek milionů korun denně. Záleželo by na počtu zúčastněných strojvůdců, ale dotkla by se každý den víc než půl milionu cestujících a řady přepravců v nákladní dopravě.

Aktualizovaný sborník prací ČD vydají po připomínkování odborovými centrálami. Právě na tom jeho publikace dosud vázla, ale nyní již řada z odborových centrál své připomínky zaslala, uvedl Šťáhlavský. "Budeme trvat na splnění dohody," zdůraznil Poláček s tím, že připomínkování má být ukončeno 12. března.



HN 27.2.2004:

Dnes se na jednání mezi odbory a drahami rozhodne o stávce České dráhy mohou přijít o milióny

České dráhy mohou přijít o milióny
Lidem, kteří dojíždějí vlakem do práce nebo školy, hrozí, že v pondělí a úterý zůstanou stát na nádražích. České dráhy totiž dnes mají poslední šanci, aby se dohodly se strojvůdci, kteří chtějí přeřazení do vyššího platového tarifu. Pokud neuspějí, vstoupí do stávky.

Dosavadní jednání k dohodě nevedla a ani včera nechtěla žádná ze stran ustoupit.

Strojvůdci požadují zvýšení mzdového tarifu asi tisícovce lidí od konce února. České dráhy však odmítají schválit takzvaný sborník, ve kterém by již byly tarify upraveny, dokud se k němu nevyjádří Odborové sdružení železničářů Jaromíra Duška. To je mnohem silnější než "konkurenční" Federace strojvůdců. A dohodu zatím blokuje.

Navíc strojvůdci si ani po převedení do vyššího tarifu finančně nepolepší. "Stávka je zbytečná," tvrdí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Vedení společnosti totiž nechce strojvůdcům reálně přidat. Pokud se posunou do vyššího tarifu, přijdou o peníze jinde. "Například na příplatcích," dodává Šťáhlavský. A tak nechápe, proč by nemohl být sborník schválený o měsíc později - tedy do prvního dubna.

"My už dále čekat nebudeme. Slibům vedení nevěříme. Chceme dodržet termín do konce února," říká k důvodům stávky šéf federace Petr Čechák. Sám přitom přiznává, že kvůli zdržení o peníze "jeho" lidé nepřijdou.

Spor odborů za milióny?

Proč tedy strojvůdci vůbec stávkovat chtějí? Podle některých spekulací z prestiže, aby ukázali silnějším Duškovým odborům, že i oni dokáží železnici zablokovat. Dráhy ale kvůli sporu odborů mohou v případě stávky přijít až o sto miliónů korun.

"Bude záležet na tom, kolik strojvůdců do stávky vstoupí," poznamenal Šťáhlavský. Čechák si je jist, že do stávky půjde všech 7,5 tisíce odborářů. Mimo odbory je jen asi půl tisíce strojvedoucích.

Dráhy denně přepraví na půl miliónu lidí a na železniční dopravě jsou závislé desítky firem. Přestože tisíce lidí se kvůli stávce nedostane do práce, krajské dopravní úřady se možným kolapsem osobní dopravy dosud nijak nezabývaly. "To je mimo naši kompetenci. Nemáme žádnou povinnost zajišťovat dopravu v době stávky," řekla například mluvčí ústeckého krajského úřadu Romana Konečná. Ani Středočeský kraj nic nepodnikl. "Nikdo s námi oficiálně nejednal," uvedl provozní ředitel ČSAD Praha Východ Štěpán Ševčík. Firma se 150 autobusy je schopna na náhradní kyvadlovou dopravu vyčlenit desítku vozidel.

Ale například brněnský kraj se již na stávku připravuje. V kraji se denně po železnici přepraví kolem 70 tisíc lidí. "Na to bychom potřebovali aspoň 700 autobusů, ale sehnali jsme jich jen 72," řekl vedoucí dopravního úřadu Jan Pavlíček. Více vozidel už tamní dopravci v rezervě nemají.

Komplikací se obávají i velké firmy, zejména hutě a doly. Mostecká uhelná společnost by tak přišla o 11 miliónů korun. Náhradu škody bude požadovat Vítkovice Steel. Pokud České dráhy neobstarají náhradní dopravy, mohou dostat pokutu od dopravních úřadů. "Máme totiž s regiony uzavřeny smlouvy o zajištění dopravní obslužnosti," přiznal Štáhlavský.

Autor: Jan Činčura


PRAHA 25. února (ČTK) - Ani ve středu se vedení Českých drah nedohodlo s největší odborovou centrálou na železnici, Odborovým sdružením železničářů (OSŽ), na plánovaném propouštění asi 6000 lidí. Stávka na dráze tak stále hrozí. Po jednání o tom informoval předseda OSŽ Jaromír Dušek. Vedení podniku totiž stále nemá zajištěny od státu peníze na odstupné z takzvaného doprovodného sociálního programu. Náměstek generálního ředitele ČD Josef Bazala řekl, že nárok na doprovodný sociální program by mělo mít asi 5000 lidí starších 58 let z 6000 propuštěných. Dráhy by na to od státu potřebovaly 530 milionů korun. Zatím však mají k dispozici jen 123 milionů korun.

Nevyjasněné financování sociálního programu je podle Duška důvodem ke stávce. "Nebude-li dostatek finančních prostředků na odchod zaměstnanců, kteří splňují kritéria pro doprovodný sociální program, tak se proti tomu postavíme i za cenu porušení sociálního smíru," řekl. Na vyhlášení stávky je však nyní podle Duška ještě čas. Propouštění totiž dosud nezačalo. Pokud však dráhy bez odstupného propustí jediného člověka, který by na sociální program měl nárok, pak se železnice zastaví, pohrozil. Organizační změny chce vedení ČD zahájit k 1. dubnu. Podle Bazaly ale budou peníze na sociální program pro propouštěné potřeba až ve druhé polovině roku. O možnosti navýšení částky, kterou nyní podnik na sociální program má, jedná vedení drah s ministerstvy dopravy a financí. Podle Bazaly má ČD informaci od ministra financí, že v rozpočtové rezervě požadovaný objem peněz je. Posoudit, zda je stát pro dráhy uvolní, však musí vláda.

Dopracovaný plán propouštění, o kterém dnes vedení podniku s odboráři jednalo, počítá s vytvořením 60 uzlových stanic proti původně počítaným 54. Zde by měly být soustředěny administrativní činnosti z ostatních podřízených stanic. Řídil by je vrchní přednosta. Podle Duška však uzlové stanice nejsou vybrány efektivně. Například v okolí Ostravy je na 20kilometrovém úseku šest uzlových stanic, v řadě míst je pak mezi uzlovými stanicemi až 100kilometrová vzdálenost.

Naopak opravny kolejových vozidel by měly být jen dvě, když původně podnik počítal s pěti. Také u opraven vedení podniku podle Duška nezdůvodnilo, proč je ekonomicky výhodné zachovat dílny v Českých Budějovicích a nikoli například v Liberci.

Podle Duška odboráři s novým návrhem ČD nejsou spokojeni. Přesto připustil, že materiál dráhy dopracovaly a upřesnily podle některých požadavků odborářů. Odboráři si však nejsou jisti, zda je plán propouštění podložen dostatečnou ekonomickou analýzou, a zda jsou tedy navržené organizační a personální změny efektivní a nutné.

Dalším důvodem ke stávce je podle něho jakákoli odchylka od tzv. unitární železnice. "Byť už je dnes bývalá železnice zákonem rozdělena na správce dopravní cesty a provozovatele dopravy, další přesunování jakýchkoli činností nebo odčleňování dceřiných společností, je také důvodem k porušení sociálního smíru," řekl.

Na železnici hrozí také stávka strojvůdců, kteří již vyhlásili stávkovou pohotovost. Strojvedoucí požadují zvýšení tarifní třídy pro svou profesi. Pokud se s vedením podniku nedohodnou, chtějí stávku vyhlásit již o půlnoci z neděle na pondělí 48hodinovou stávku. Podle mluvčího Federace strojvůdců Libora Poláčka jsou spolu se strojvůdci připraveni stávkovat i jejich kolegové, kteří nejsou členy profesní odborové centrály.