Před 50 lety společnost Volvo poprvé představila tříbodový bezpečnostní pás,
Bezpečnostní pásy nemají dlouholetí řidiči autobusů moc rádi, ale pokud je pásem sedadlo řidiče vybaveno, musí ho použít. Pro Vladimíra Myslíka z Volvo Truck, který školí i řidiče autobusů, je to samozřejmost. Foto BUSportál.

vynález, který v oblasti dopravy zachránil více životů než kterýkoliv jiný. Z historie bezpečnostního pásu.
vynález, který v oblasti dopravy zachránil více životů než kterýkoliv jiný. Z historie bezpečnostního pásu.
„Okamžitě jsme dali náš vynález zdarma k dispozici všem výrobcům, takže dnes je bezpečnostní pás samozřejmým vybavením prakticky všech nákladních i osobních automobilů. Proto můžeme říci, že v každém vozidle na silnici je kousek Volva – bez ohledu na jeho značku nebo model,“ říká ředitel pro bezpečnost dopravy a produktů společnosti Volvo Trucks Carl-Johan Almqvist.

Přestože bezpečnostní pás v moderní podobě je na světě už půl století, jeho používání je mezi řidiči nákladních vozů v některých zemích ještě stále nebezpečně nízké. Na švédských silnicích používají bezpečnostní pás jen čtyři z deseti řidičů nákladních vozů, zatímco Francie dokázala díky přísné legislativě rozšířit používání bezpečnostního pásu na 80 %.

Následky nepoužívání bezpečnostního pásu jsou dobře zdokumentovány ve vlastním výzkumu následků nehod společnosti Volvo Trucks. Například z patnácti smrtelných nehod řidičů nákladních vozů na švédských silnicích měl jen jeden řidič zapnutý bezpečnostní pás.

Ve vozech je obvykle instalováno varovné upozornění na nezapnuté pásy, ale v konečném důsledku to záleží na samotných řidičích, kteří si musejí uvědomit, jakým rizikům se vystavují, když bezpečnostní pás nepoužijí. Prakticky všechna bezpečnostní opatření ztrácejí účinek, když pás nedostane šanci, aby cestujícího během nehody bezpečně udržel na sedadle.

První vůz standardně vybavený tříbodovým bezpečnostním pásem – Volvo PV544 – byl dodán do švédského Karlstadu dne 13. srpna 1959.

Odkazy na web TV (video na internetu):

Test převrácení vozu - rozdíl mezi používáním a nepoužíváním bezpečnostního pásu.
Pro simulaci osoby sedící ve vozidle s bezpečnostním pásem a bez něho se používá vejce.
Test bezpečnostního pásu na simulátoru.

Jako pravděpodobně první přišel s myšlenkou bezpečnostního pásu už v 19. století všestranný vědec a vynálezce George Cayley (1773 – 1857). V roce 1913 byl bezpečnostní pás poprvé použit v letectví, všeobecně se zde rozšířil ve 30. letech.
Už v roce 1903 vynalezl Louis Renault 5bodový bezpečnostní pás, ze kterého automobilka Volvo vyvinula pás 3bodový a díky teamu kolem Nils Bohlina jej uvedla do seriove vyroby.
Bezpečnostní pás byl přidán do výbavy modelu 1948 Tucker Sedan. V roce 1956 zdokonalili bezpečnostní pás bratři Kenneth Ligon a Bob Ligon pro účely používání v autech (patent použila automobilka Ford). V roce 1959 zahrnula bezpečnostní pásy do standardní výbavy automobilka Volvo a zahájila jejich sériovou vyrobu. První země, která určila bezpečnostní pás za povinnou součást výbavy automobilů, byla Austrálie.
V Česku (resp. tehdejším Československu) byla vyhláškou č. 80/1966 Sb. (§ 3 odst. 5) s účinností od 1. ledna 1967 zavedena povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech aut vybavených povinně bezpečnostními pásy při jízdách mimo obec, vyhláškou č. 100/1975 Sb. byla s účinností od 1. ledna 1976 tato povinnost rozšířena na všechna sedadla povinně vybavená bezpečnostními pásy, od 1. ledna 1990 (vyhláška č. 99/1989 Sb.) musí být pásy používány i v obcích.

TZ Volvo . Děkujeme za doplnění exkursu do historie. Materiál jsme doplnili vlastními fotografiemi z oblasti autobusů.

Před 50 lety společnost Volvo poprvé představila tříbodový bezpečnostní pás,
Místo, kde je bezpečnostní pás naprostou nutností, je sedadlo průvodce. Ten je při náhlém nárazu vymrštěn přímo na přední sklo. Sedadlo průvodce s tříbodovým pásem v autobuse Mercedes-Benz Tourismo M. Foto BUSportál.
Před 50 lety společnost Volvo poprvé představila tříbodový bezpečnostní pás,
Běžná sedadla v autokarech (ne ''hraniční'') bývají vybavena pouze dvoubodovým pásem. Tento autokar Volvo 9700 má trojbodovým pásem vybavena všechna sedadla. Foto BUSportál.