HN 9.2.2004: Tlak nadstandardních služeb autobusů Student Agency nevydržel Čebus, jeho linky převzal Český národní expres.
Reklama
HN 9.2.2004: Tlak nadstandardních služeb autobusů Student Agency nevydržel Čebus, jeho linky převzal Český národní expres.
HN 9.2.2004: Tlak nadstandardních služeb autobusů Student Agency nevydržel Čebus, jeho linky převzal Český národní expres.

Výnosná trať Praha - Brno přilákala "letadlo"
Na nejlukrativnější trati Praha - Brno sílí konkurenční boj autobusových dopravců. České dráhy nasadí v půli roku Pendolíno.

Na BUS Portálu si můžete o novém dopravci na trase Praha-Brno včetně podrobností o lince číst už delší dobu ZDE

Praha/Brno - "Sluchátka zapojte do zdířky v sedadle. K dispozici máte pět kanálů s hudbou, na šestém je zvuk filmu, který právě běží na několika monitorech nad vašimi hlavami. Teplý nápoj, noviny a časopisy jsou k dispozici zdarma," vítá cestující na trati Praha - Brno mladá stevardka firmy Student Agency.

Servis jako v letadle nabízí autobusový dopravce na nejvýnosnější tuzemské dopravní trase. Příchodem firmy ještě zesílil již tak tvrdý konkurenční boj o tuto výnosnou linku.

Student Agency linku zavedl začátkem roku a již nyní je podle jeho majitele zisková.

Silnou konkurenci naopak nezvládla nejstarší soukromá firma na této trati - Čebus. Jejích 31 spojů převzala začátkem února společnost Český národní expres (ČNE). O linky z Brna do Prahy je mezi dopravci obrovský zájem. Tuto trasu totiž denně absolvuje mnoho tisíc lidí, roční potenciál trati je podle odhadu odborníků pro autobusy asi sto padesát miliónů korun.

Mezi oběma městy jezdí několik desítek autobusových dopravců, z toho čtyři největší vypraví denně dohromady kolem stovky autobusů. Do boje o cestující navíc zasahují České dráhy, které v současnosti vysílají na trať téměř čtyřicet spojů se speciálními slevami, které na jiných tratích nejsou.

Mezi ostatními krajskými městy a Prahou přitom jezdí maximálně asi čtyřicet linek denně. "Naším záměrem bylo zákazníky pozitivně šokovat šíří služeb a přetáhnout je od konkurence," říká majitel Student Agency Radim Jančura. "Od poloviny ledna si na sebe dokážeme vydělat. Kdo nyní očekává, že postupně zvýšíme ceny jízdného, mýlí se," dodává Jančura.

Zhruba ve stejné době odpadl z boje Čebus. Na jeho spojích jezdily především starší vozy značky Karosa. "Ceny snižovat nebudeme. Mimochodem, strategie Student Agency není vůbec nová. Před několika lety jsme podobně dokázali vzít část klientů Čebusu," uvádí člen představenstva ČNE Petr Sýkora. Dvacet pět pravidelných spojů mezi Prahou a Brnem provozuje i Tourbus, dcera ČSAD Brno holding. Ta vstoupila razantněji na trh v minulém roce.

Cestující z Prahy do Brna přepravuje v rámci delších tras i téměř třicet dalších společností. V několika mezinárodních spojích se lze setkat s podobných komfortem jako nabízí Student Agency.

Pro cestující znamená konkurence dopravců nižší ceny. Zatímco na stokilometrové trati z Prahy do Hradce Králové či Plzně zaplatí 80 korun, více než dvousetkilometrová cesta do Brna ho stojí 150 korun. Do budoucna cena podle všech dopravců neporoste.

Do souboje o zákazníky se zapojují také České dráhy. Zavedly takzvanou relační slevu, která umožní cestovat vlaky Eurocity za 160 korun a rychlíky za 130 korun. O hodinu kratší cesta do Žďáru nad Sázavou přitom stojí s nejběžnější slevou 126 korun. "Od poloviny roku budou mezi Prahou a Brnem jezdit také moderní Pendolína, která zvládnou cestu za dvě a půl hodiny," odpovídá na výzvu autobusů šéf Českých drah Petr Kousal.

Hlavní konkurenti na trati Praha - Brno:
  • České dráhy 37 spojů
  • ČNE + Čebus 45+31 spojů
  • Tourbus 25 spojů

Autoři: Michal Uryč-Gazda, Tomáš Mrázek




HN 9.2.2004: Na hlavních autobusových tratích sílí konkurenční boj. Pouze z Prahy do Liberce jezdí jediný přepravce
Soukromí dopravci zvyšují počet spojů
Mezi Prahou a Brnem se může podle přepravců uživit zhruba 70 naplněných spojů. Dnes jich jezdí přes sto denně a další desítky v rámci ještě delších tratí.

Praha, 9. 2. 2004: Konkurenční boj mezi přepravci na komerčních linkách je stále tvrdší. Nejenže přibývají společnosti, které si chtějí ukrojit díl trhu na úkor ostatních, ale některé sahají i k praktikám nekalé soutěže.

"Na některých trasách přežívá vícero dopravců, kteří v rámci konkurenčního boje mění časové polohy, počet zastávek a snaží se navzájem si přebrat cestující," říká ředitel Svazu dopravy Petr Kašík.

Na hraně zákona jezdí například klatovská firma Centrum Tour. Na lince Plzeň - Praha zaujala dominantní postavení. Neubránil se jí ani původní největší přepravce ČSAD Autobusy Plzeň, který má na trati nyní jen asi třetinový podíl.

"Centrum Tour nedodržuje jízdní řád. Pozdržuje odjezdy, aby mohl nabrat cestující, kteří přicházejí na pozdější spoj jiného dopravce. A když nabere pět až deset lidí, už je to znát," stěžuje si ředitel plzeňské ČSAD Miroslav Hucl.

Majitel Centrum Tour Vratislav Štáhlich to odmítá: "Každý skloňuje ve všech pádech potřebu konkurence. Ale pouze do doby, než se dotkne jeho samotného. ČSAD Autobusy Plzeň funguje v Plzni jako vlastník autobusového nádraží. Již zde se začíná odvíjet to, čemu říkáme nerovné podmínky. Platbami počínaje a informacemi konče," přechází do protiútoku Štáhlich.

ČSAD Autobusy Plzeň si každopádně na klatovského rivala už mnohokrát stěžovala na plzeňském i pražském dopravním úřadě. Vedoucí dopravního úřadu v Plzni Jaroslav Vejprava potvrdil, že se Centrum Tour některých přestupků skutečně dopouští. "Koncem loňského roku jsme mu vyměřili pokutu v desítkách tisíc korun," uvedl Vejprava.

Podobně tvrdý boj se odehrává i v Královéhradeckém kraji. "Těsně před námi nám sjíždí trasu z Hradce Králové do Liberce dopravce z Vysočiny. Jméno ale neřeknu," uvedl vedoucí dopravy ČSAD Ústí nad Orlicí Radek Kuběnka.

Komerční linkou je také trasa z Hradce do Prahy. Na ní postupně přibylo sedm přepravců. Vloni od května začal na Prahu pravidelně jezdit také broumovský dopravce P-transport, který v prosinci přidal další spoje a znovu tak snížil marže svých konkurentů.

"Neexistuje možnost regulace počtu dopravců, státní správa ani nemá možnost je omezovat," upozornil Kuběnka. To potvrzuje mluvčí plzeňského krajského úřadu Jana Filípková: "Na komerčních linkách je volná soutěž. Licenci povolující provozování komerční linky vydáváme každému dopravci, který o to požádá," potvrdila Filípková. Dopravní úřady neovlivňují ani jízdní řády.

Jedinou dálkovou linkou z krajského města do Prahy, kde neplatí zákony volné soutěže, je trasa Liberec - Praha. Tu má pro sebe vyhrazenu ČSAD Liberec. Dopravní úřad v Liberci ji totiž zahrnul do závazku veřejné služby a to jej opravňuje nevydávat licence jiným společnostem.

"Tento případ nespadá do kompetence antimonopolního úřadu," odmítl případný zásah úřadu jeho mluvčí Kristián Chalupa.

Autoři: Jan Činčura, Michal Uryč-Gazda