Ze světa nákladních vozů: Krátký sklápěč Tatra 147 DC5 na podvozku T 111

Vlastimil Tělupil pro BUSportál.
Vlastimil Tělupil pro BUSportál.
Kromě slavných typů 111, 128 a 141 ( obrázky na závěr) nesmíme zapomenout na jednostranný sklápěč Tatra 147 DC5. Obrátil jsem se na archiv Tatry Kopřivnice. Vozidlo bylo vyráběno na zkráceném podvozku Tatra 111, proto i v Kopřivnici byly podvozky takto evidovány. V brožuře "Nákladní automobily v datech a číslech" jsem našel v popisu nákladního automobilu Tatra 147 DC5 uvedeného výrobce Výzkumný ústav stavebních a keramických strojů Brno, Tatra Kopřivnice a PPS Detva. Usuzuji, že na podvozku vyrobeném v Tatře Kopřivnice vyráběl PPS Detva jednostranné sklápěče Tatra 147 DC5 podle dokumentace z VÚSKS Brno. Označení Tatra 147 DC5 by mohlo znamenat - Tatra 147 speciální označení upraveného podvozku Tatra 111, DC = dumpcar a 5 = obsah korby v metrech kubických. Budu jen rád, pokud někdo moje úvahy doplní čí opraví. Od PPS Detva ani od VUSKS Brno jsem odpověď zatím nedostal.

Zapátral jsem v paměti, kdy jsem se setkal s Tatrou 147 DC5 "v originále". Bude to téměř 50 roků,kdy dvě stály ve Slavičíně na náměstí a v mé dětské hlavičce "to šrotovalo", jak je možné, že se jim při jízdě do kopce nevysype náklad, když nemají zadní čelo. Dodnes si pamatuji, že obě byly modré a měly korby neurčité, asi šedé barvy.

Pan Žuffa ze Zvolena mi poskytl okopírované údaje z pamětní publikace PPS Detva, kde se tyto sklápěče vyráběly. Údaje jsou zajímavé, hlavně konkrétní čísla. Podle údajů v pamětní publikaci k 15.výročí PPS Detva se dumpcary Tatra 147 DC5 začaly vyrábět v roce 1957, výroba byla ukončena 31.3.1961, montáž posledního dumpcaru ukončila montážní parta pod vedením pana Jasíka. Celkem bylo vyrobeno 1024 Tater 147 DC5, které se také exportovaly do SSSR, Afghanistánu, Francie, Španělska, na Kubu a do dalších dvanácti zemí. Posledních 19 kusů vyrobených v březnu 1961 putovalo do Indie a Bulharska. Ještě tu budou jistě i vzpomínky pamětníků, i když už upravené časem.
Vlastimil Tělupil
Fotografie z archivu autora a Reinholda Stanka.

Ze světa nákladních vozů: Krátký sklápěč Tatra 147 DC5 na podvozku T 111
T 147 DC5
Ze světa nákladních vozů: Krátký sklápěč Tatra 147 DC5 na podvozku T 111
T 147 DC5
Ze světa nákladních vozů: Krátký sklápěč Tatra 147 DC5 na podvozku T 111
T 147 DC5
Ze světa nákladních vozů: Krátký sklápěč Tatra 147 DC5 na podvozku T 111
T 148
Ze světa nákladních vozů: Krátký sklápěč Tatra 147 DC5 na podvozku T 111
T 148
Ze světa nákladních vozů: Krátký sklápěč Tatra 147 DC5 na podvozku T 111
T 111 s pluhem.
Ze světa nákladních vozů: Krátký sklápěč Tatra 147 DC5 na podvozku T 111
T 141.