i když v oblastech s fungujícími IDS to už žádné převratné zlepšení nepřinese. Reakce čtenáře BUSportálu.
i když v oblastech s fungujícími IDS to už žádné převratné zlepšení nepřinese. Reakce čtenáře BUSportálu.
V minulých dnech vyšlo na BUSportálu:
BUSmonitor: České dráhy začnou budovat autobusovou divizi.
Jsou autobusy Českých drah dobrý nápad?
Josef Jůza reaguje:
Především při mimořádných událostech by se dala čekat kratší doba k nasazení náhradní přepravy, než je tomu dnes. Jsou oblasti, kde krajské úřady spolu se současnými autobusovými dopravci nedokázali, či spíše nechtěli, přivést návazné spoje do blízkosti nádraží, nebo odbourali kdysi existující návaznost spojů, případně kde v autobusové dopravě existuje železná opona na hranicích krajů a někde stále i okresů, která však u železniční dopravy již také postupně vzniká.
Za příklad může sloužit vzdálené zastavování v Rybníku v jižních Čechách, Roudnice nad Labem, kde se na "návazné" autobusy přechází půl kilometru na náměstí, Ostrov nad Ohří, kde přestaly autobusy na Jáchymov jezdit od nádraží již před téměř patnácti lety a nyní se k nim musí dojít kilometr daleko, když od nádraží jezdí jen MHD v symbolickém rozsahu. Autobusové spoje kdysi navazující na vlaky v Lipně nad Vltavou nejprve přestaly navazovat, v důsledku čehož většina z nich zašla na nezájem. Z Lubů se do krajského města Karlových Varů dá veřejnou dopravou cestovat jen velkou oklikou přes Cheb, pokud by se ČD rozhodly pro autobusové přemostění Luby - Kraslice nebo Nový Kostel - Kynšperk, k čemuž se kraj a současní dopravci přes kdysi posuzované návrhy nemají, byl by to konkrétní příklad, že zavedení autobusů ČD dobrý nápad je.
U spojů Českých drah lze zpravidla zjistit aktuální polohu a zpoždění po internetu a je kam se dovolat, když se kýžený spoj neobjevuje. U autobusů obvykle funguje telefonní číslo uváděné na jízdním řádu jen u velkých firem s nepřetržitým dispečinkem a u malých soukromníků, kde se nechává telefonáty cestujících vytahovat i z postele osobně šéf firmy nebo jeho blízcí spolupracovníci. U typického středně velkého (ex)ČSAD se cestující čekající časně ráno či k večeru na nepřijíždějící spoj dočká toho, že mu telefon u dopravce nikdo nezvedne.
U Českých drah jsou snadno přístupným způsobem zveřejněny tarify a přepravní podmínky, zatímco u autobusů poskytuje obdobný informační servis jen část dopravců - zkuste si něco takového hledat na webech ICOM transportu, u strakonického STTransu, nebo třeba pro linky mimo IDSOK u FTL Prostějov, abych uvedl příklady jen namátkou.
To všechno hovoří pro to, že autobusové spoje Českých drah by mohly přinést do autobusové dopravy novou kvalitu. Jestli se to ovšem vyplatí dopravci samému, to ať si posoudí on sám.
Rádi zveřejníme i další názory.