60 let ČSAD: Ze vzpomínek pamětníků  ....

Generace řidičů, která už "hodně pamatuje", čte BUSportál a posílá svoje postřehy i archiválie. Vzpomíná Jiří Kaplan.
Generace řidičů, která už "hodně pamatuje", čte BUSportál a posílá svoje postřehy i archiválie. Vzpomíná Jiří Kaplan.
Nepravidelný seriál věnovaný 60 letům ČSAD jsme zahájili úvodním materiálem
60 let ČSAD: 1.1.1949 byly zřízeny národní dopravní podniky:
V tomto populárně historickém duchu připravíme ještě jeden materiál zejména s využitím knihy Jaroslava Ryby K historii silniční dopravy na našem území a ve spolupráci s autorem Jaroslavem Rybou.

Jiří Kaplan nám napsal mj. jako bývalý zaměstnanec provozovny Lanškroun, která patřila dopravnímu závodu ČSAD 506 pro okres Ustí nad Orlicí se sídlem ve Vysokém Mýtě. Další provozovny byly v Ustí n. Orlicí a v Žamberku:
"V ČSAD jsem pracoval asi 7 roků. Z toho asi 3 roky jako opravář a 4 roky jsem dělal garážmistra. Ačkoli jsem 70tiletý důchodce, už dva roky se přátelím s internetem. Při prohlížení BUSportálu jsem se ve vzpomínkách vrátil do učednických let. V roce 1953 jsem dojížděl z Vysokého Mýta do Luže Pragou RND - stejnou, jako jsem zde našel. Na této lince se střídalo více vozů. Mezi nimi i Škoda 606 zvaná nevím proč "sakovák". V roce 1955 tam začala jezdit i horská Karosa. Měla motor vzadu (asi 6 válec jako P-V3S) a byla strašně hlučná, ale vizuálně velice pěkná. Vzadu měla dvě kola na jednomontáži. V roce 1961 jsem skládal zkoušky na autobus na typu Škoda 706 RO. Za další dva roky jsem se opět v Lanškrouně setkal s Pragou RND - měli jsme jich osm. Už dosluhovaly a hlavní tíhu nesly Š 706 RO. Ty pak začaly nahrazovat Š 706 RTO. Pracoval jsem jako opravář: vozy byly značně přetěžovány, a tak dělat týdně 3 zadní pera nebylo nic vyjímečného. Měli jsme sice kanálový zvedák, ale byla to stejně dřina. Autobusy na generální opravy jsme dávali do SVA Holýšov. "
Jiří Kaplan byl tak laskav, že redakci poštou poslal tři zajímavé obrazové materiály. Na fotografii je autobus Škoda 706 RTO z provozovny ČSAD Lanškroun po nehodě těsně u Labe mezi Děčínem a Hřenskem asi v roce 1967 - všichni nehodu přestáli bez velkých problémů. Další dva výstřižky jsou z nám neznámých časopisů. Jeden je studie zájezdového autobusu, jehož prvky nalezneme na autobusu Karosa ŠD 11 2050 (Karosa ŠD 11 Super Lux) viz Zajímavé prototypy od roku 1947 do roku 1968.. Druhý výstřižek je patrně Karosa ŠD 11 EvropaBus s Rotelem. Je sympatické, že díky ČSAD Jihotrans takovou soupravu můžeme potkat i nyní.
Není to určitě první vzpomínání (a doufáme, že ne poslední) na BUSportálu:
Od roku 1951 do roku 1985 vozil cestující na jihu Čech Antonín Brčák.

60 let ČSAD: Ze vzpomínek pamětníků  ....
Archiv Jiřího Kaplana a BUSportál (dole).
60 let ČSAD: Ze vzpomínek pamětníků  ....
Archiv Jiřího Kaplana a BUSportál (dole).