Práce řidiče autobusu není zlatý důl. Proto se k ní náročnou autoškolou, psychotesty a školeními prokousávají určitě jen ti, kteří jezdit opravdu chtějí. Brigád pro vysokoškoláky za stejně či více peněz s menší nejen úvodní námahou je určitě více.
Práce řidiče autobusu není zlatý důl. Proto se k ní náročnou autoškolou, psychotesty a školeními prokousávají určitě jen ti, kteří jezdit opravdu chtějí. Brigád pro vysokoškoláky za stejně či více peněz s menší nejen úvodní námahou je určitě více.
Byla jsem upozorněna na článek na "aktualne.cz" Studenti v Brně řídí autobusy. Riskantní, varuje expert.. Ráda bych ze svého pohledu celou záležitost okomentovala.

Znám dva studenty, už bývalé, kteří řídí autobus nyní vedle své práce. S jedním z nich se setkávám na testovacích jízdách autobusů, protože tento renesanční člověk ještě pracuje částečně jako novinář. Jet s ním je bezproblémové. Spojuje je zájem o dopravu, stejně jako studenty z Pardubic ze zmíněného článku.

Osobně jsem absolvovala autoškolu "D" a psychotesty. Není to nic snadného a hluboce se řidičům z povolání obdivuji. Nevěřím, že by si student vysoké školy nenašel snadnější způsob přivýdělku.

Dopravní psycholog vzpomíná na už mýtizované řidiče vyšlé ze základní vojenské služby. Kolik kilometrů najezdili s vejtřaskami a tatrami v hustém městském provozu ? Jak se naučili jednat s lidmi ? Co by jim jako řidičům MHD byly platné opravářské dovednosti, když servis už není na řidičích a v MHD prostě přijede další nebo náhradní autobus v rozumné době ?

Studenti vysokých škol jsou lidé, kteří dokázali odmaturovat, dostat se na vysokou školu, kde úspěšně studují - dokonce tak, že si mohou dovolit tak velkou časovou investici jako vše potřebné pro řízení autobusu. Jsou mladí, ale řidič, kterým se neustále operuje v souvislosti s věkem a autonehodou na Slovensku, byl už 25 letý a chybu přesto udělal - s třínápravovým autokarem v noci na trase, kterou ještě rutinně neznal.

Trend zaměstnávání řidičů studentů v MHD a příměstské dopravě nezastaví žádné články v médiích, proto nezbývá než počkat, jak se studenti zpětně objeví v nehodových statistikách.

Ani do budoucna nelze očekávat, že se za volanty autobusů někdy objeví lidé s parametry pilotů nejlépe s najezděnými tisícovkami kilometrů v jiné galaxii, jakkoli by se to cestujícím i psychologům líbilo. Ještě pro úplnost dodávám to, o čem se na stranách BUSportálu píše neustále a co je prvotním problémem této profese: Práce řidičů autobusů je dlouhodobě podhodnocená.
Ráda uveřejním i názory jiných na toto téma.
Dagmar Braunová