Zaujalo nás v zářijovém Škodováku.
Zdroj: Škodovák 9/2008

Renovace sarajevských tramvají SATRA - s čelem designovaným Patrikem Kotasem - společností Pars nova.
Renovace sarajevských tramvají SATRA - s čelem designovaným Patrikem Kotasem - společností Pars nova.
Kromě toho, že informační časopis společnosti Škoda holding použil jednu z fotografií Škody 28 Tr Solaris poskytnutou BUSportálem, zaujalo nás jako obvykle to, k čemu nevyšla tisková informace (nebo jsme ji nedostali), a to informace o renovaci tramvají SATRA s čelem designovaným Patrikem Kotasem.
(BUSportál tímto děkuje nejmenovanému zaměstnanci Škody za vhazování Škodováku do schránky. Škodovka narozdíl od jiných subjektů svůj magazín novinářům patrně nerozesílá, a to ani jako avizo "pdf".)
Cestující v Sarajevu vozí modernizované tramvaje z Pars nova
Dokázaly se stát jedním z charakteristických poznávacích znamení hlavního města Bosny. Tramvaje typu Satra, které pro tuhle metropoli modernizuje šumperská Pars nova. Veřejnou dopravu do konce roku posílí už dvacet strojů v typicky modrožlutých barvách města. „Celkem je kontrakt uzavřen na 37 tramvají,“ uvádí obchodní manažer Pars nova Jan Daněk. Pro projekt modernizovaných tramvají se ujalo označení SATRA - tedy sarajevská tramvaj.
A jaká že byla cesta od prototypu až k současné sériové produkci modernizovaných tramvají Satra pro bosenskou metropoli? Po skončení občanské války v bývalé Jugoslávii řešil Dopravní podnik hlavního města Bosny a Hercegoviny GRAS Sarajevo problém obnovy a modernizace parku tramvajových vozidel. Z celkového počtu zhruba osmdesáti 80 provozuschopných tramvají největší počet - 63 kusů - tvořily tramvaje typu K2, které v letech 1973 až 1983 dodávala československá společnost ČKD Praha. A jejich obnova položila základ k modernizaci tramvajové dopravy v Sarajevu.
První modernizovanou tramvaj K2 přivítali cestující v Sarajevu už v roce 1998. Tohle prototypové upravené vozidlo však nepocházelo z Bosny – koncepci modernizace tvůrci použili na voze, který dříve sloužil v Brně. A díky tomu, že v provozu tramvaj sklidila pozitivní ohlas, stal se pilotní projekt základem pro vítězství v tendru na modernizaci 37 tramvají K2. Vzhledem k nutnosti zabezpečit dodavatelský úvěr na celý kontrakt vzniklo konsorcium firem, ve kterém je Pars nova dodavatelem mechanických částí.
V čem spočívají modernizace tramvají Satra? „Podvozky a skříň vozidla vždy projdou generální opravou, jsou dosazena čela podle návrhu českého architekta Patrika Kotase, zvětšená je kabina řidiče a nově jsou nalepeny boční pozinkované plechy. Původní schody jsme z důvodu prodloužení životnosti nahradili nerezovými,“ upozorňuje Jan Daněk.
Celý článek a další zajímavosti ze života plzeňské Škody přináší:
Škodovák 9/2008 "pdf"