Privatizace autobusové dopravy přinesla na mnoha frekventovaných tratích cestujícím nové alternativy. Tato určitě v zásadě příjemná skutečnost - autobusů jezdí více a nejsou přeplněné - přináší i
Privatizace autobusové dopravy přinesla na mnoha frekventovaných tratích cestujícím nové alternativy. Tato určitě v zásadě příjemná skutečnost - autobusů jezdí více a nejsou přeplněné - přináší i
Privatizace autobusové dopravy přinesla na mnoha frekventovaných tratích cestujícím nové alternativy. Tato určitě v zásadě příjemná skutečnost - autobusů jezdí více a nejsou přeplněné - přináší i některé vedlejší nepříjemnosti. BUS Portálu si postěžoval pravidelný cestující na lince Most - Praha, na které můžete cestovat jak s ČSAD BUS Ústí nad Labem, v podstatě privatizovaným následníkem původního ČSAD a společností KAVKA. Josef Chaloupka nám napsal nejen za sebe:
"30.7.2003 jsem cestoval z Mostu do Prahy autobusem společnosti ČSAD BUS Ústí nad Labem (linka 570040, spoj č.7) s odjezdem v 8:00 z mosteckého aut. nádraží. Jelikož přesedám z vlaku, mohu být na zastávce asi 5 minut - podle mne postačujících - před odjezdem. Autobus se rozjel cca o 3 - 5 minut dříve než je v jízdním řádu. Vím , že autobus jede ještě přes město, tudíž jsem chvátal na poslední zastávku v Mostě. Autobus, který vyjel dříve z aut. nádraží, a měl být o to dříve na zastávce, přijel současně s autobusem firmy Kavka o asi 10 minut později. Vysvětlení řidiče bylo nevěrohodné. Toto se opakovalo také 31.7.2003 a 1.8.2003. Poté a po odbytí pracovnicí na informacích ČSAD BUS Ústí, že to je nesmysl, jsem znechucen. Kolega má s tímto nedodržováním jízdního řádu podobné problémy. Poslední týden je pravda, že autobusy vyjíždějí správně, avšak z města jedou již zpožděné o cca 10 minut. Myslím, že se bojí konkurence, ale tímto jednáním si pouze popudí zbytek cestujících, kteří na ně spoléhají."


BUS Portál se obrátil jak na společnost ČSAD BUS Ústí n/L , tak i na společnost KAVKA a KÚ Ústí n/L, na který se obrátil i kolega Josefa Chaloupky, ovšem nedovedl svoji stížnost do konce - KÚ požadoval podobně jako náš web upřesnění formulace stížnosti. ČSAD BUS Ústí navíc vysvětluje i rozdílné ceny obou společností. BUS Portál přeje cestujícím na trase Most-Praha, aby už cestovali bez problémů a věří, že vyjasněné a korektní vztahy mezi dopravci jim to už v současnosti umožňují.
Vyjádření společnosti ČSAD BUS Ústí n/L

Naše jízdní řády mají kilometrovou vzdálenost mezi jednotlivými zastávkami odměřenou a vykazovanou přesně podle skutečnosti dle platné vyhlášky č.388 o jízdních řádech. Po nahlédnutí do jízdního řádu dopravce KAVKA je na první pohled zřejmé, že po celém obvodu města Most uvádějí nulové kilometry. Hned na první zastávce za Mostem v Sedleci se ukáže rozdíl, naše firma 11 km, firma Kavka 7 km, což je chybou. Ceník je dán výměrem Ministerstva financí, který nepřekračujeme v žádném tarifním pásmu. Tak jako každý jiný dopravce určuje si i dopravce KAVKA své ceny jízdného, ale vykazováním nesprávných km se dostává do jiného tarifního pásma. Po otevření webových stránek dopravce KAVKA a stránek IDOS jsou uvedeny dvě rozdílné ceny 78 Kč a 73 Kč. Co se týká stížnosti pana Chaloupky, je plně oprávněná a byla naší firmě ve správním řízení za tento přestupek udělena pokuta. Jednalo se o nedodržování jízdního řádu ze strany řidiče, který nechtěl přenechat cestující řidiči konkurenční firmy, který také nedodržoval jízdní řád a přistavoval autobus dříve. Vše ve svém důsledku bylo ke škodě cestující veřejnosti.

Zdeněk Špička, dopravní manager ČSAD BUS Ústí/L


Vyjádření společnosti Kavka

Problémy s bývalými monopolními podniky jsou neustálé. Každá změna jízdních řádů je pro nás velkým a nepříjemným překvapením. ČSAD BUS Ústí n/L vždy upraví spoje tak, aby ty jejich vyjížděly několik minut před našimi. Někdy se stává, že konkurence čeká na příjezd našeho autobusu a pak jede těsně před ním. Dle stanovených podmínek v licencích se hlásí na Krajský úřad pouze zpoždění větší než 15 minut, Takže dochází k tomu, že autobusy busy ČSAD BUS Ústí jezdí SOUSTAVNĚ opožděné a tím přebírají frekvenci cestujících čekajících na náš spoj. Někdy dokonce vyzývají cestující, že náš spoj má poruchu ,ať raději jedou s ním . Konkrétně spojení, na které poukazujete, nyní po změně jízdních řádů (15.6.2003) jezdí pravidelně opožděné. Další spoj, který jezdí před naším, je spoj s odjezdem ve 12.00 hodin. ČSAD BUS Ústí jezdí v 11:50. Jedná se pouze o spoje v pátek - samozřejmě opožděné.

Karel Kavka


Vyjádření KÚ Ústí n/L

Odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Ústeckého kraje provedl na základě stížnosti autobusového dopravce Autobusová doprava Kavka kontrolu jízdních dokladů vydaných 4.7.2003 a 10.7.2003 ve vozech dopravce ČSAD BUS Ústí nad Labem na lince 570040. Kontrola prokázala v jednom případě nedodržení jízdního řádu a v jednom případě přípustné odchýlení od doby odjezdu dle jízdního řádu. V této věci vedl KÚ ÚK správní řízení, vydané rozhodnutí dosud nenabylo právní moci.

Obdobnými případy nedodržování jízdních řádů se úřad zabývá téměř každodenně - jenom v některých případech jsou řešena ve správním řízení, často jde spíše o stížnosti.

Romana Konečná, tisková mluvčí Ústeckého kraje


(dabra)