který je zaslán ke schválení do Bruselu. S návrhem se minulý týden seznámili dopravci na valných hromadách asociací ADSSF a ADSSS.
který je zaslán ke schválení do Bruselu. S návrhem se minulý týden seznámili dopravci na valných hromadách asociací ADSSF a ADSSS.
BUSportál děkuje Ministerstvu dopravy za poskytnutí NÁVRHU ke zveřejnění.
Upraveno dle pokynu MD 23.4.2008 - vypuštěna formulace náhrada za fyzicky a technicky zastaralé vozidlo.
O dalších případných změnách oproti návrhu budeme informovat.

Cíl programu
Hlavním cílem Programu obnovy vozidel veřejné autobusové dopravy je podpora služeb obecného hospodářského zájmu s ohledem na zvýšení ochrany životního prostředí.

Sekundárním cílem Programu obnovy vozidel veřejné autobusové dopravy je podpora přístupnosti vozidel veřejné dopravy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace.

Plněním uvedených cílů bude dosaženo:

· zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti systému veřejné dopravy,
· zatraktivnění veřejné dopravy vůči individuální dopravě,
· snížení škodlivých emisí na jednotku dopravního výkonu,
· rozvoj ekologických pohonů vozidel,
· úspora neobnovitelných zdrojů,
· úspora pohonných hmot na jednotku dopravního výkonu,
· zlepšení přístupnosti vozidel pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace.

Období trvání programu
Program se vyhlašuje na období let 2008 – 2013.
Členění programu
1. Podprogram obnovy vozidel veřejné linkové dopravy
2. Podprogram obnovy vozidel městské hromadné dopravy

Příjemce dotace
Dotace je poskytována dopravcům, kteří zabezpečují dopravní obslužnost území v režimu smlouvy o závazku veřejné služby.
Forma a výše dotace – odlišnosti od minulého Programu :
Dotace bude poskytována formou investiční dotace (dále dotace) na nákup nového vozidla pro veřejnou dopravu vždy bez daně z přidané hodnoty (dále jen DPH).

Výše dotace na obnovu vozového parku autobusů bude stanovena fixní částkou vyhlašovanou MD pro příslušný rok maximálně ve výši 25 % pořizovací ceny autobusu bez DPH.

Dotace se zvyšuje u autobusu na plynový nebo elektrický pohon o fixní částku vyhlašovanou MD pro příslušný rok. Navýšení je maximálně do výše 50% rozdílu pořizovací ceny naftového autobusu a autobusu na plynový nebo elektrický pohon bez DPH.

Dotace se zvyšuje u nízkopodlažního vozidla fixní částkou vyhlašovanou MD pro příslušný rok. Navýšení je maximálně do výše 50% rozdílu pořizovací ceny standardního vozidla a nízkopodlažního vozidla bez DPH. Z důvodu uvedení nižších cen nízkopodlažních autobusů řady Low Entry, kde rozdíl mezi nízkopodl. a standardním autobusem činí cca 500 tis. Kč, bude celková dotace nízkopodlažních autobusů nižší než v minulém Programu, kde činila 2 300 tis. Kč.

Výše dotace na nákup plošiny pro nástup osob na invalidním vozíku do nového autobusu ve standardním provedení, která je v něm pevně zabudována, je stanovena fixní částkou vyhlašovanou MD pro příslušný rok, maximálně do výše 50% pořizovací ceny plošiny bez DPH.

Informační systém pro nevidomé a slabozraké osoby slouží k zajištění komunikace mezi těmito osobami a vozidly veřejné dopravy. Dotace je poskytována na informační systém do nových vozidel z výroby a do vozidel, která budou součástí bezbariérové trasy v rámci Národního rozvojového programu mobility pro všechny. Jedná se o dva druhy zařízení – informační systém se zabudovaným palubním počítačem (v případě, že jím není vozidlo vybaveno) a informační systém bez palubního počítače (v případě, že ve vozidle je palubní počítač již zabudován).
Základní podmínky poskytnutí dotace :
a) Dotace je poskytována pouze na pořízení nových autobusů formou investičního nákupu. Dotaci nelze použít na úhradu DPH.
b) Dotace je poskytována pouze na vozidla, která splňují ustanovení vyhlášky č.175/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu, zejména ustanovení § 11 odst. 2 (umožnění přepravy alespoň 1 dětského kočárku s dítětem). Ustanovení se vztahuje na všechny pořizované autobusy se státní účastí.
c) Příjemce dotace je povinen při čerpání dotace postupovat v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku.
d) Vozidla pořízená s dotací ze státního rozpočtu musí být zpravidla využívána na zabezpečení dopravní obslužnosti v režimu smlouvy o závazku veřejné služby po dobu minimálně 6 let. Podmínka „zpravidla“ je splněna tehdy, ujede-li vozidlo při zabezpečení dopravní obslužnosti v režimu smlouvy o závazku veřejné služby více jak 80% kilometrů z celkového počtu ujetých km ve sledovaném období (k 31.12. příslušného roku). Ve výjimečných případech, projednaných a doporučených objednavatelem veřejné dopravy a odsouhlasených MD, lze uznat splnění účelovosti i při nižším procentickém proběhu kilometrů autobusu.U těchto mimořádných případů se stanovuje minimální hranice využití autobusu v daném systému ve výši 2/3 z celkového počtu ujetých kilometrů. O naplnění této podmínky je dopravce povinen informovat objednatele dopravy a zároveň MD formou předkládání podkladů o využití těchto vozidel na poskytování služeb v režimu smlouvy o závazku veřejné služby.
e) Dotace nemůže být poskytnuta dopravcům, kteří nemají vypořádány všechny závazky vůči státnímu rozpočtu (k 31.12. předchozího roku). Za závazky vůči státnímu rozpočtu se považují závazky vůči finančnímu úřadu, zdravotním pojišťovnám, správě sociálního zabezpečení a celní správě.
f) Majetek, který bude pořízen se státní účastí, nesmí být po dobu šesti let převeden příjemcem dotace na jiného majitele nebo dán za předmět zástavy, s výjimkou realizace nákupu vozidla formou splátkového prodeje, kdy však zajišťovací instrumenty musí respektovat ostatní podmínky programu. V případě realizace zástavního práva je dopravce povinen dotaci vrátit. Výjimku tvoří dále případy, kdy dopravce majetkově převede autobusy pořízené se státní účastí na nabyvatele, který převezme zabezpečování dopravní obslužnosti na území ČR, bude nadále plnit podmínky Programu a prokazatelně dokladuje, že v kupní ceně je poskytnutá dotace odečtena.
g) Užití dotace je účelově vázáno a závazné parametry, termíny a podmínky čerpání účelově vázaných výdajů státního rozpočtu jsou nedílnou součástí vydaného Rozhodnutí o poskytnutí dotace. h) Výběr dodavatele autobusů musí být proveden v souladu se zákonem č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
i) Dotace musí být vyčerpána v kalendářním roce, ve kterém byla přidělena, nejpozději do termínu stanoveného správcem programu.
j) Dotace podléhá zúčtování za příslušný rok v souladu s pokyny Ministerstva financí pro zúčtování prostředků státního rozpočtu. Dotace je nepřevoditelná mezi podnikatelskými subjekty a nevyčerpaná dotace je nepřevoditelná do roku následujícího.
k) Na poskytnutí dotace není právní nárok.
l) Dotaci nelze poskytnout subjektu, na který byl v okamžiku podání žádosti o dotaci podán návrh na vyhlášení konkursu, soudně vyhlášena exekuce či se nachází v likvidaci.
m) Dotace na investiční nákup nemůže být kumulována s podporou z jiných místních, regionálních či vnitrostátních režimů nebo režimů Společenství za účelem pokrytí týchž způsobilých nákladů.
n) Dopravce nesmí využívat vozidla pořízená s dotací ze státního rozpočtu na výkony poskytované na základě smlouvy o veřejné službě v případě, že s ním ze strany příslušného objednatele veřejné dopravy byla uzavřena smlouva na základě poptávkového nebo koncesního řízení, které se zúčastnili i jiní dopravci. Tato podmínka se neuplatní v případě, že v zadávacích a hodnotících podmínkách bylo poskytování dotací podle tohoto programu zohledněno tak, aby bylo zajištěno rovné a nediskriminační postavení dopravců, kteří předložili své nabídky s a bez využití vozidel pořízených se státní dotací.
www.mdcr.cz