V Budapešti loni testovali dvoukloubové Volvo, v Bratislavě testují CapaCity

od Mercedes-Benz a ve Varšavě se svezou zkušebně Phileasem z APTS (VDL Groep). Dostala jsem otázku, proč se v Česku neděje nic podobného, jakkoli by vysokokapacitní autobusová doprava leccos leckde pomohla řešit.
od Mercedes-Benz a ve Varšavě se svezou zkušebně Phileasem z APTS (VDL Groep). Dostala jsem otázku, proč se v Česku neděje nic podobného, jakkoli by vysokokapacitní autobusová doprava leccos leckde pomohla řešit.
Možná je to jen náhoda, ale po zkušenostech v dopravním vesmíru České republiky bych se přikláněla k tomu, že sice všichni ti, co rozhodují a povolují, mají zelená ústa plná biopaliv a alternativ, ale realizace drhne. Když přijde na věc, neudělí se vyjímka pro jednorázový dovoz etanolu zdaněný jako cisterna rumu, na který by mohl jezdit testovaný autobus déle než na jednu nádrž. Hybridní autobus se objeví na jeden den s mizivou možností propagace. Naštěstí je to 18 metrový vůz, který na naše silnice smí. Když se na silnici vydá trolejbus s dieselagregátem - v podstatě hybridní autobus - protože je to drážní vozidlo bez SPZ, musí mít i se staženými sběrači vytýčenou virtuální trolejbusovou trať.
Kdo by si u nás vzal na zodpovědnot udělit vyjímku o metr delšímu CapaCity nebo přes dvacet metrů dlouhým Volvu a Phileasu a pustit do nich třeba jen na týden cestující ? To, že to jde v běžném provozu mj. v Turecku, Švédsku, Nizozemí, Francii a nejen Latinské Americe, asi v Česku není argument.
BUSportál se snaží alespoň o těchto možnostech psát a loni uspořádal i seminář, kde se objevilo mnoho z těch, kteří by mohli leccos posunout. Třeba se také o něco snaží a my o tom nevíme. Věřme, že se nějaký z "dlouhých autobusů" objeví u nějakého progresivního českého dopravce, který dokáže vybojovat vyjímku pro provoz na patřičných místech.

Vysokokapacitní inteligentní autobusové systémy se poprvé v Česku ...