Jubilejní 100. tramvaj ŠKODA zamíří k zákazníkovi do DP hl. města Prahy.
ŠKODA: Radek Elhota, Marek Herbst a Aleš Jedlička.

Výroba tramvají je ve Škodovce jedním ze stěžejních oborů, přestože její historie je teprve desetiletá. Záběry nejen jubilejní tramvaje ŠKODA 14T .
Reklama
Výroba tramvají je ve Škodovce jedním ze stěžejních oborů, přestože její historie je teprve desetiletá. Záběry nejen jubilejní tramvaje ŠKODA 14T .
Jubilejní tramvaj je dalším vozem z objednané šedesátikusové série. ŠKODA TRANSPORTATION má zakázky na tramvaje v řádech stovek vozů a brzy se přestěhuje do tří nových výrobních hal. Pokud bude vyrábět naplno, při maximální kapacitě okolo 70 tramvají ročně lze další stovku očekávat podstatně dříve.
Historie společnosti ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. se datuje již od roku 1918, kdy byl ve Škodových závodech založen nový kmenový obor zabývající se opravou a později i výrobou kolejových vozidel. První lokomotiva vlastní konstrukce byla vyrobena v roce 1923, čímž byl položen základ pro celé řady slavných parních lokomotiv nesoucích znak podniků ŠKODA. Parní lokomotivy s touto značkou byly dodávány například do Rumunska, Bulharska, Portugalska a Řecka, ale i do exotické Kolumbie, Číny či Indie. Výroba parních lokomotiv byla ukončena až v roce 1954 po více než 3000 vyrobených kusech.
Vývoj elektrických lokomotiv se v Plzni úspěšně rozvíjel již od dvacátých let minulého století, první elektrické lokomotivy byly vyrobeny a uvedeny do provozu v roce 1927. Škodovácké elektrické lokomotivy byly také dodávány i do zahraničí, zejména do tehdejšího SSSR. Po změně situace u tradičních zákazníků a rozpadu stávajících trhů koncem devadesátých let přistoupila ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. k diverzifikaci svého výrobního programu.
V roce 1994 začala s modernizacemi tramvají, čímž získala cenné zkušenosti, které využila při projektu prvního vozidla typu Astra (asynchronní tramvaj. "Od první konstrukční čárky na rýsovacím prkně a ž do doby, kdy stálo vozidlo na kolejích, uplynuly pouhé dva roky," vzpomíná Ladislav Sobotka, v současné době ředitel pro rozvoj ŠKODA ELECTRIC, špičkový specialista, který se na projektech kolejových vozidel významně podílí.

Druhá tramvaj vyrobená ve Škodovce putovala na zámořský trh do USA. Bylo to obousměrné vozidlo s řadou zajímavých technických řešení. V Portlandu jezdí 7 tramvají ŠKODA, v Tacomě 3 vozy. V roce 2007 navázala ŠKODA TRANSPORTATION na svůj předcházející úspěch a podařilo se jí posílit postavení na americkém trhu. Ve výběrovém řízení Portland Streetcars (obdoba městských dopravních podniků) na dodávku prvního prototypu a s opcí na další tramvaje opět zvítězily tramvaje koncepce ŠKODA. Ty do soutěže nabídla americká společnost Oregon Iron Works, se kterou v 2006 uzavřela ŠKODA TRANSPORTATION strategické partnerství týkající se výroby tramvají v USA. Podle smlouvy získá americká společnost licenci na výrobu nízkopodlažních vozů značky ŠKODA. ŠKODA TRANSPORTATION bude do tramvají, které se mají vyrábět na americkém kontinentě podle její licence, dodávat škodovácké pohony.

Velmi brzy se dostaly tramvaje ze Škodovky do dalších měst České republiky a našly uplatnění v zahraničí. Přelomovým projektem ve výrobě tramvají je typ ŠKODA 14T s designem Porsche. Velkokapacitní vůz má řadu automatizačních prvků a disponuje nejmodernější elektronikou. Elegance V obměnách podle požadavků dopravních podniků se dodávají také do Brna a Wroclawi.
Vlastní vývoj řadí firmu ŠKODA ke špičkovým firmám v oboru. Do vývoje finálních produktů a do informačních a konstrukčních systémů ŠKODA TRANSPORTATION investuje stovky milionů korun. ŠKODA je systémový výrobce tramvají, protože návrhy a výrobu skříní a podvozků doplňují také návrhy a výroba kompletní trakční výzbroje.
Tři nové výrobní haly ŠKODA TRANSPORTATION a administrativní budova vyrůstají v blízkosti páté brány nedaleko stávající zkušební koleje. V největší výrobní a montážní hale bude probíhat montáž tramvají, lokomotiv, metra a kompletní výroba a montáž podvozků. Tato hala bude propojena přesuvnou se samostatnou halou pro lakovnu a zkušebnu. Přesuvna bude zároveň sloužit k přesunu vozidel na stávající zkušební trať a expediční kolej.
Výraznou proměnou projde i výrobní zázemí celé firmy. K největším investicím v rámci nově budovaných hal bude patřit kompletní obnova elektrické zkušebny, nebo vysoce produktivní portálové obráběcí centrum pro výrobu podvozků. Haly budou vybavené špičkovým zařízením pro dělení materiálu a svařování hrubých staveb i podsestav včetně svařovacích robotů. Vznikne také nová, plně ekologická lakovna, vybavená nejlepší dostupnou technologií.
ŠKODA TRANSPORATION pokračuje ve vývoji a výrobě tramvají – dalším krokem bude tramvaj ŠKODA 15T. Bude to tříčlánkový vůz na čtyřech otočných podvozcích, po celé délce nízkopodlažní s šesticí dvoukřídlých dveří a  samostatnými dveřmi pro řidiče. Design vozu představí ŠKODA TRANSPORTATON společně se zákazníkem Dopravním podnikem hlavního města Prahy do konce letošního roku.
Pozn. BUSportálu: K představení 15 T do konce roku 2007 nedošlo.

Jubilejní 100. tramvaj ŠKODA zamíří k zákazníkovi do DP hl. města Prahy.
Jubilejní tramvaj pro Prahu.
Jubilejní 100. tramvaj ŠKODA zamíří k zákazníkovi do DP hl. města Prahy.
Tramvaj pro Wroclaw.
Jubilejní 100. tramvaj ŠKODA zamíří k zákazníkovi do DP hl. města Prahy.
Tramvaj pro Wroclaw.
Jubilejní 100. tramvaj ŠKODA zamíří k zákazníkovi do DP hl. města Prahy.
Rekonstruovaný vůz pro metro.
Jubilejní 100. tramvaj ŠKODA zamíří k zákazníkovi do DP hl. města Prahy.
Rekonstruovaný vůz pro metro.
Jubilejní 100. tramvaj ŠKODA zamíří k zákazníkovi do DP hl. města Prahy.
Rekonstruovaný vůz pro metro.
Jubilejní 100. tramvaj ŠKODA zamíří k zákazníkovi do DP hl. města Prahy.
Metro - prototyp.