Vysokokapacitní inteligentní autobusové systémy se poprvé v Česku

komplexně představily na semináři Metrobus - šance pro Střední Evropu při výstavě Coach Progress v Letňanech. Pohledy výrobců, dopravce, instituce i vysoké školy. PREZENTACE: VEOLIA TRANSPORT, VOLVO BUS CORPORATION, COST - TU0603
komplexně představily na semináři Metrobus - šance pro Střední Evropu při výstavě Coach Progress v Letňanech. Pohledy výrobců, dopravce, instituce i vysoké školy. PREZENTACE: VEOLIA TRANSPORT, VOLVO BUS CORPORATION, COST - TU0603
Z pěti vystoupení máme v současnosti k dispozici 3 prezentace. Zbývající prezentace Daimler Buses (Mercedes-Benz) je v jednání, prezentace DFJP UP byla natolik specificky zaměřená, že nepředpokládáme její zveřejňování. Vážným zájemcům o problematiku poskytneme kontakt na přednášejícího.




BUSportál velmi těší, že právě on přinesl první větší informaci početnému publiku nejen z řad dopravních profesionálů, samospráv, ale i studentů a fanoušků veřejné dopravy. Podporu akci projevilo i Ministerstvo dopravy - zahájení patřilo náměstku ministra Petru Šlegrovi a a Martinu Robešovi v zastoupení náměstka ministra Aleše Kutáka z Ministerstva životního prostředí. Úvodní slova shrnula problematiku dopravy jako fenoménu ekonomického i ekologického a přihlásila se k nutnosti nalézat komplexní řešení, která by maximálně zohledňovala oba aspekty bez ohledu na to, zda jde o dopravu kolejovou či silniční. Posílení úlohy hromadné dopravy v takové kvalitě, která by přesvědčila uživatele osobních aut o jejím použití, se vyplatí v konečném důsledku všem.

Systémy BRT jsou dlouhodobě podporovány a realizovány společností VOLVO. Ta představila jak základní filosofii systému, tak konkrétní projekty v Latinské Americe i v Evropě. Populární dvoukloubový autobus byl letos představen naživo kromě UITP v Helsinkách i v Maďarsku a je zde již reálný předpoklad jeho využití. Pozdější, ale velmi razantní nástup do technologie zaznamenáváme u společnosti Mercedes-Benz (Daimler Buses). Systémy Metrobus v různých formách jsou oblíbené i v Německu. V letošním roce se rozbíhá i sériová výroba vozu CapaCity. Pohled dopravce je neméně zajímavý. Svůj potenciál v této oblasti má Veolia Transport, která může zužitkovat celosvětové zkušenosti provozování této dopravy i u nás. Společnost je evidentně připravena k implementaci systému v konkrétních lokalitách v České republice.

Bylo potěšující se dozvědět, že i Česká republika se podílí prostřednictvím CDV na celoevropských procesech a přihlásila se aktivně do projektu COST. "Buses with high level of service", jak jsou BRT systémy nazvány, mají svoje výhody i úskalí, ale je dobré vědět, že i u nás se problematika mapuje a řeší. Zajímavé byly příklady implementací na nejrůznějších úrovních od prostého oddělení jízdního pruhu čarou a obsluhou tradičními vozidly (popovodňové "metrobusy" byly i v Praze) po vysoce sofistikované systémy s vysokokapacitními vozidly, infrastrukturou zastávek, parkovišti a návaznostmi na systém ostatní dopravy.

Zajímavý byl i pohled konstruktérů a vývojářů. Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice spolu s výrobcem autobusů SOR Libchavy velice důkladně zkoumá a modeluje vlastnosti vysokokapacitních vícečlánkových vozidel. Z prezentace je patrné, že v případě poptávky po tomto způsobu dopravy je zde reálná možnost uvidět v budoucnu na našich silnicích kromě vozů světových výrobců i vysokokapacitní vícečlánkový cenově zajímavý autobus české výroby.
Redakce děkuje SDT, Dopraváku, Dopravním novinám, newsletteru časopisu Technik a spřáteleným webům za účinnou pomoc při propagaci akce, přednášejícím za důvěru a návštěvníkům za pozornost a zájem. Velký dík patří i výstavě Coach Progress.
Děkujeme i za důvěru neznámému editorovi Wikipedie, který tak věřil v úspěch akce, že týden před jejím uskutečněním pochvalně referoval o jejím průběhu - měl ostatně pravdu.
Těšíme se na další autobusovou akci s futuristickým nádechem a na nějaký velkokapacitní autobus v životní velikosti na půdě České republiky.

Vysokokapacitní inteligentní autobusové systémy se poprvé v Česku
Petr Šlegr (MD), Martin Robeš (MŽP), Radko Manda (Volvo), Ivo Novotný (Veolia Transport), Jan Aichinger (Daimler Buses), Jan Spousta (CDV), Miroslav Tesař (DFJP UP)
Vysokokapacitní inteligentní autobusové systémy se poprvé v Česku
Prezentace Volvo.
Vysokokapacitní inteligentní autobusové systémy se poprvé v Česku
Prezentace Veolia Transport.
Vysokokapacitní inteligentní autobusové systémy se poprvé v Česku
Prezentace Mercedes-Benz.
Vysokokapacitní inteligentní autobusové systémy se poprvé v Česku
Prezentace CDV - COST TU 0603.
Vysokokapacitní inteligentní autobusové systémy se poprvé v Česku
Prezentace DFJP UP.