Na návštěvě ve Škoda Electric u příležitosti expedice prvních tří trolejbusů
Při příchodu k areálu v Doudlevcích vyjel jeden modrobílý ''Riga'' na uvítanou k testovací jízdě.

ze 150 pro lotyšskou Rigu. Od polotovaru Irisbus až k záběrům v plzeňských ulicích. Upravená montážní hala v Plzni - Doudlevcích.
ze 150 pro lotyšskou Rigu. Od polotovaru Irisbus až k záběrům v plzeňských ulicích. Upravená montážní hala v Plzni - Doudlevcích.
První záběry jsme uveřejnili 11.10.2007 viz: Připravujeme: První tři trolejbusy ŠKODA 24 Tr, určené pro Rigu vyexpedovala ŠKODA ELECTRIC a.s. 11.10.2007.
Trolejbusy budou k lotyšskému zákazníkovi (Rigas Satiksme = Dopravní podnik města Rigy) dopraveny převozem na podvalníku do německého přístavu Lübeck a odtud pak lodí do Rigy. Jedná se o nízkopodlažní dvounápravové trolejbusy se střídavým pohonem ŠKODA 24 Tr (12 m) v karoserii Citelis Irisbus Iveco, s klimatizací pro řidiče i cestující, rampou pro invalidy a automatickými sběrači. Trolejbusy jsou výhradně na elektrický pohon - bez dieselagregátu a uvezou 28 sedících a 58 stojících cestujících.

Dodávky trolejbusů se uskuteční v letech 2007 – 2011. V letošním roce ŠKODA ELECTRIC dodá třicet trolejbusů. Tyto trolejbusy ŠKODA ELECTRIC vyrábí ve spolupráci s firmou IRISBUS IVECO v karosériích nízkopodlažního autobusu Citelis.

Město Riga provozuje téměř 300 trolejbusů značky ŠKODA, první byly dodány v roce 1955, v roce 1998 vyrobila ŠKODA pro Rigu třicet trolejbusů 14 Tr v rámci tendru Světové banky. Poslední dodávky se uskutečnily v roce 2001 – šest trolejbusů ŠKODA 15 Tr. Celkem jezdí v rize 252 tramvají, 318 trolejbusů a 482 autobusů. Z fotogalerie je zřejmé, že mezi dodávkami Škody 2001 a nyní byl vozový park trolejbusů obnovován vozy Solaris Trollino. O to více těší velká zakázka pro Škodovku - je to opravdu impozantní návrat.

Výjimečnou zakázku na 150 nízkopodlažních trolejbusů získala ŠKODA ELECTRIC v lednu letošního roku. Dlouhodobý kontrakt za 1,54 miliardy Kč představuje pro firmu návrat na tradiční trhy. Množstvím objednaných trolejbusů je to jeden z nejvýznamnějších kontraktů v oboru trolejbusů v Evropě v posledních letech. Úspěch v tendru v Rize potvrdila ŠKODA ELECTRIC získáním dalšího evropského kontraktu, v Rumunsku. Dopravnímu podniku města Temešvár RATT (Regia Autonoma de Transport Timisoara) dodá 50 trolejbusů ŠKODA 24 Tr za více než 500 mil. Kč.

Kromě zakázky pro Rigu v letošním roce ŠKODA ELECTRIC realizuje dodávky trolejbusů pro města v České republice a na Slovensku. Kromě Plzně, Prešova a Zlína, kde již trolejbusy nové koncepce 24 nebo 25 Tr jezdí, se nových kloubových 25Tr po delší odmlce dočkají i v Brně. Celkem v letošním roce firma dodá 80 trolejbusů, v příštím roce se počet zvýší až na 130. Kromě toho výroba probíhá i v akvizici Škody v maďarském Ganzu (17 kloubových trolejbusů).

ŠKODA ELECTRIC v souvislosti se zvyšujícím se počtem zakázek a tedy i vyrobených trolejbusů rekonstruovala pracoviště montáže trolejbusů investicí ve výši několika milionů korun. Po úpravách vznikla větší plocha: počet za sebou řazených montážních stanovišť se bude pohybovat od šesti do desíti, počet ale lze měnit podle typu a stupně výbavy vyráběných trolejbusů, zjednodušily se a zefektivnily přesuny materiálu mezi sklady a výrobními pracovišti. Montážní hala je nově přístupná třemi novými velkými vjezdy s rolovacími vraty, což výrazně usnadnilo vjezdy a výjezdy vozidel včetně hotových trolejbusů.

Velké zakázky si vyžádaly i personální posílení, které nebylo v současnosti vůbec snadné. Práce na trolejbusech je natolik odborná, že společnost trvá na tom, aby zaměstnanci montáže měli minimálně výuční list. To vyžaduje i u malého počtu slovenských agenturních zaměstnanců.

Na návštěvě ve Škoda Electric u příležitosti expedice prvních tří trolejbusů
Bezmotorový polotovar Irisbus Iveco Citelis.
Na návštěvě ve Škoda Electric u příležitosti expedice prvních tří trolejbusů
Bezmotorový polotovar Irisbus Iveco Citelis.
Na návštěvě ve Škoda Electric u příležitosti expedice prvních tří trolejbusů
Z modernizované a rošířené montážní haly ŠEL.
Na návštěvě ve Škoda Electric u příležitosti expedice prvních tří trolejbusů
Věra Břicháčková (ŠEL) při montáži trolejbusu pro Rigu.
Na návštěvě ve Škoda Electric u příležitosti expedice prvních tří trolejbusů
Celkový pohled na modernizovanou halu.
Na návštěvě ve Škoda Electric u příležitosti expedice prvních tří trolejbusů
Na návštěvě ve Škoda Electric u příležitosti expedice prvních tří trolejbusů
Interiér trolejbusu připraveného k expedici.
Na návštěvě ve Škoda Electric u příležitosti expedice prvních tří trolejbusů
Tři první vozy.
Na návštěvě ve Škoda Electric u příležitosti expedice prvních tří trolejbusů
Na návštěvě ve Škoda Electric u příležitosti expedice prvních tří trolejbusů