BUS Portál sleduje pokus Českých drah nabídnout alternativu populárnímu autobusovému spojení Praha Brno a kontaktoval autobusové dopravce na této trase. Pavel Knor z firmy ČEBUS žádné změny na této
BUS Portál sleduje pokus Českých drah nabídnout alternativu populárnímu autobusovému spojení Praha Brno a kontaktoval autobusové dopravce na této trase. Pavel Knor z firmy ČEBUS žádné změny na této
BUS Portál sleduje pokus Českých drah nabídnout alternativu populárnímu autobusovému spojení Praha Brno a kontaktoval autobusové dopravce na této trase. Pavel Knor z firmy ČEBUS žádné změny na této pravidelné lince od počátku června nezaznamenal. "Samotný pokus Českých drah přilákat na trasu Praha - Brno cestující do vlaků v podstatě pod cenou (ČD mají jasně vykalkulovanou cenu za kilometr) považujeme přinejmenším za nefér. Pokud by takto postupoval soukromý podnikatel na svoje náklady, je to jiné. Takhle tento nákladný experiment dotují daňoví poplatníci včetně konkurenčních podnikatelů. Naštěstí naší cílovou skupinou jsou cestující, kteří chtějí být včas a operativně přepravováni. Počty cestujících samozřejmě pečlivě sledujeme a žádné změny nenastaly, " doplňuje Petr Sýkora z Českého národního expresu. S tím souhlasí i Karel Kalivoda z brněnského Tourbusu a dodává: "Na trase Praha-Brno České dráhy zvolily takovou cenovou politiku, že dochází paradoxně k tomu, že cena do stanice bližší než je cílová, je ve stejném vlaku pro stejnou kategorii zákazníka vyšší. Z toho plyne, že cenu za jízdenku z Brna až do Prahy nebo zpět nelze považovat za tzv. cenou obvyklou a měla by zajímat přinejmenším finanční úřad z pohledu dodanění rozdílu mezi tržbou získanou z pokladen a tržbou vypočtenou právě z cen obvyklých. Navíc cestující do těchto nácestných zastávek, do kterých je jízdné z Prahy dražší než jízdenka až do Brna, velmi rychle začnou využívat zakoupení jízdenky až do Brna a prostě jen dříve vystoupí, čemuž nejde nijak zabránit. Potom se okruh zákazníků, kterým na jízdné přispívají všichni daňoví poplatníci, ještě více rozšíří. Možná by se o takovouto cenovou politiku mohl zajímat i Úřad pro hospodářskou soutěž nebo kontrolní orgány sledující nakládáni se státními dotacemi. Pokud hodnotíme trasu Praha-Brno my, pak po slabším začátku letošního roku, kdy se cestovalo obecně méně, se v květnu a zejména v inkriminovaném červnu počty cestujících vrátily na srovnatelnou loňskou úroveň, takže o nějakém masívním odlivu cestujících k Českým drahám nelze v současnosti hovořit. "
(dabra)