Rozhovor s redaktorkou BUSportálu při příležitosti 10 miliónů otevřených stran

v novém formátu od roku 2005 a pětiletého působení v redakci BUSportálu.
v novém formátu od roku 2005 a pětiletého působení v redakci BUSportálu.
"Po škole (plzeňská technika) jsem nastoupila do ČSAD Plzeň do výpočetního střediska a pracovala na agendě nákladní doprava, kde nešlo neslyšet o osobní dopravě od kolegů - turnus alias vzorovka, zetpvéčko alias stazka (též v nákladní dopravě), příplatky za brašnu, osobokilometry :-) atd... Léta jsem jezdila autobusem na režijní průkazku, což bylo sympatické. Na autobusy a BUSportál jsem byla před 5 lety tak trochu připravena. Nejvíce jsem se s autobusem sžila při absolvování autoškoly na "D" a otevřením možnosti občas autobusy jezdit. Na rozdíl od kamiónů v těchto velkých vozech shledávám i jistý ženský princip - slouží lidem - cestujícím."
Otázky jste položili Vy, čtenáři, a také jsem si je položila sama. Koneckonců na vlastní otázky se odpovídá nejlépe.
Jak se z programátora může stát redaktor ?
Vyjadřovat se písemně bylo moje hobby. Psala jsem do krajské MFD zpravodajsky o kultuře - folkloru a vážné hudbě, glosy a fejetony do celostátní MFD i a do Neviditelného psa. Vedení společnosti to vlastně jen využilo při obsazování příslušné pozice.
Jaké byly začátky ?
Naštěstí jsem netušila, co mne vlastně čeká. I v původním formátu jsem se rozvoji intenzivně věnovala i proto, abych se vymanila z původní profese programátora, a také i mne to bavilo. Našli se i partneři, kteří projekt od začátku podporovali. V novém formátu, který se díky vedení provozovatele a kolegům spustil od roku 2005, už je všechno lepší a perspektivní.
Má nějaký vliv na práci v redakci dopravního média, že jste žena ?
Určitě. Žen v dopravních médiích je velmi málo. Osobně znám pouze Jarmilu Chromou, která úspěšně vede redakci Dopraváku, novin ADSSF. Pozice ženy v dopravě je příjemná. Pokud svoji práci beru vážně a snažím se být uctivým odborníkem, nalézám vstřícnost u výrobců autobusů a dopravců, trošku horší je skóre mezi kolegy dopravními novináři. Tam při desítce novinářů v oboru jsou i ti 2 "chytří" povážlivý počet. O to více si vážím spolupráce a respektu těch ostatních.
Pociťujete vliv nějaké konkurence ?
Až na jedinou vyjímku s podobným obsahem jako BUSportál pociťuji ostatní média jako doplňující a inspirativní. S mnoha těsně spolupracuji v rámci jak mediálního partnerství, tak i jako přispěvatel. Konkurence je hnací silou a motivací. Můj opatrný pocit je, že proti BUSportálu to v současnosti nemá vzhledem k jeho rychlosti a záběru vůbec snadné. Trh s reklamou, a o tu tady jde jako o ekonomický základ fungování jakéhokoli internetového média, je svým způsobem daný a Česká republika je malá. Infobus v Polsku to má obchodně určitě snazší a naopak slovenský BUSportál zase daleko těžší.
Co považujete za hlavní přednosti BUSportálu ?
Hlavním bohatstvím BUSportálu jsou jeho čtenáři a inzerenti (většina z oboru silniční dopravy), léta budované kontakty a prameny a jejich důvěra a konec konců i analytické myšlení z doby programování, které je neocenitelné při hledání souvislostí. I u převzatých materiálů se redakce snaží získávat doplňující informace a upozorňovat na ně. BUSportál má i kvalitní tým spolupracovníků - profesionálů i fandů, kteří pomáhají vytvářet výkonnou redakci. Velkou výhodou je i všeobecný respekt u celostátních médií. Pozici českého BUSportálu posiluje i slovenská mutace. A možná někdy boduje i čeština, která se nebojí souvětí, neotřelých slov i špetky ironického nadhledu.
Trápí něco BUSportál ?
Redakce se potýká neustále s nedostatečnou kapacitou a zahlcením prací na jiných projektech na straně programátorské podpory, takže jakékoli změny a novinky ve formátu jsou velmi obtížně realizovatelné.
Co plánujete do budoucna ?
BUSportál se rozhodl zúročit bohatství informací i kontaktů při pořádání seminářů o nových technologiích v autobusové dopravě. Prvním takovým projektem je seminář "Metrobus - šance pro Střední Evropu" 1.11. v Letňanech. Pokud bude vstřícně přijat, bude redakce v pořádání seminářů pokračovat. Také se snažím BUSportál více internacionalizovat.
Co prozradíte ze svého soukromí ?
Dvě hodné dospělé děti, tolerantní manžel umělec - motorista. Závislost na internetu kompenzuji vytvářením nekooordinovaného lesa, do kterého chodím na vycházky se psíkem. Kvůli zdravotním komplikacím omezuji činnosti, které mne netěší. Držím se rady lékařů omezit stres a mít dobrou náladu.
:-) "... co mne obzvlášť těší, je označení jako "autobusová guru" (už před nějakou dobou) v diskusi na K-reportu a čerstvá klasifikace jako "autobusová lady Thatcherová" od významné osobnosti české i mezinárodní silniční dopravy při setkání na veletrhu BUSWORLD ...."

Rozhovor s redaktorkou BUSportálu při příležitosti 10 miliónů otevřených stran