MFD: Trolejbus postaví z modelu BN12, přezdívaného „velbloud“, který našel využití hlavně v městské dopravě, SOR Libchavy.
MFD: Trolejbus postaví z modelu BN12, přezdívaného „velbloud“, který našel využití hlavně v městské dopravě, SOR Libchavy.
1.6.2007: Grafické studie trolejbusu SOR.
Libchavy - Jedinému českému výrobci trolejbusů, plzeňské Škodě Electric, přibude konkurence.

Do podnikání s tímto poměrně málo rozšířeným dopravním prostředkem se pouští druhý největší výrobce autobusů v tuzemsku, společnost SOR Libchavy. „Máme před dokončením první prototyp a jednáme o dodávkách do jedné ze zemí bývalého Sovětského svazu,“ potvrdil jednatel SOR Libchavy Petr Hájek. Jak karoserie, tak výbava bude plně česká. „Na výzbroji spolupracujeme s řadou českých firem,“ uvedl Hájek.

Jméno země, se kterou se jedná, SOR tají, k podpisu smlouvy by mohlo dojít už za několik týdnů. Trolejbus postaví z městského modelu BN12, přezdívaného „velbloud“, který našel využití hlavně v městské dopravě. „Půjde o levný model, pak chceme přijít i s lepšími a dražšími modely pro náročnější trhy,“ uvedl ředitel firmy Jaroslav Trnka.

Pro SOR jsou trolejbusy další možností, jak zvýšit své prodeje. Od poloviny roku začne sama vyrábět autobusy na zemní plyn. Odbyt firmy v posledních letech prudce roste, v prvním čtvrtletí dokonce podle počtu registrací nových autobusů v tuzemsku firma předehnala vysokomýtské Iveco (bývalou Karosu).

Firma loni zvýšila obrat o 60 %, na 1,5 miliardy, letos chce vyrobit 450 autobusů. Společnost založili bývalí zaměstnanci Karosy, nejprve začínala s výrobou maringotek. Zakladatelé loni firmu prodali investiční skupině J&T, ale zůstali dál ve vedení firmy.

Levnější provoz než tramvaje

Trolejbusy se v Česku dříve vyráběly ve Škodě Ostrov, kde však majitelé továrnu zavřeli. Jediným výrobcem u nás je Škoda Electric, která nedávno získala velkou zakázku na trolejbusy v Lotyšsku. Vyrábí je z karoserií Irisbus Iveco, které vznikají ve Francii.

Loni Škoda vyrobila 43 trolejbusů, letos plánuje 65 vozů. „Zákazníky jsou hlavně česká a slovenská města,“ uvedla mluvčí Škody Radka Pistoriusová.

„Trolejbusy jsou dražší než autobusy, ale mají podstatně delší životnost. Provozní náklady jsou v Česku při stávající ceně elektřiny a nafty srovnatelné s autobusy, navíc jsou náklady na údržbu sítě,“ uvedla Dana Braunová z časopisu Busportal.cz.

Podle Hany Pohanové, mluvčí brněnského Dopravního podniku, který je v Česku největším provozovatelem trolejbusů, stojí kilometr jízdy trolejbusu 49,48 koruny, autobusu 42,32 Kč a tramvaje 56,31 Kč. Jeden nový trolejbus přijde na zhruba devět milionů korun. Jejich výhodou je však to, že nezatěžují města výfukovými zplodinami. Mají také větší zrychlení než autobusy.

Trolejbusy poprvé vyjely na silnice na konci 19. století v Berlíně, od té doby zažily několik krizí, kdy téměř vyhynuly, dopravci je znovuobjevili po ropné krizi v 70. letech. Někde zažívají vzestup, jinde se naopak tratě ruší. Například v Rakousku nedávno zrušili trolejbusy v Innsbrucku, ale naopak nově je zavedli v Salcburku nebo v americké Filadelfii.

V Česku jezdí trolejbusy u třinácti dopravců.

Autor: JAN SŮRA, MFD 31.12.2007

http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=126&r=ekonomikah&c=755123
BUSportál těší, že článek obsahuje v podstatě jedinou zřetelnou chybu, a to je křestní jméno redaktorky BUSportálu. Jinak bylo pro redakci radostí pomoci ke vzniku fundovaného materiálu. Nejsme sice s libchavským trolejbusem první, neboť respektujeme přání SOR i MFD, ale zase se budeme snažit o podrobnější informace, které máme od společnosti SOR přislíbené.

BUSmonitor květen: V Česku vzniká druhý výrobce trolejbusů.
Autobus SOR BN12 na linkách PID provozuje pražský Connex.