Mnoho nových poznatků nám umožnilo získat o novém typu zájezdového autobusu Karosa Iliade RTX jeho zapůjčení do praktického provozu laskavostí výrobce, tj. firmy Karosa Vysoké Mýto a.s., konstatuje
Reklama
Mnoho nových poznatků nám umožnilo získat o novém typu zájezdového autobusu Karosa Iliade RTX jeho zapůjčení do praktického provozu laskavostí výrobce, tj. firmy Karosa Vysoké Mýto a.s., konstatuje
Mnoho nových poznatků nám umožnilo získat o novém typu zájezdového autobusu Karosa Iliade RTX jeho zapůjčení do praktického provozu laskavostí výrobce, tj. firmy Karosa Vysoké Mýto a.s., konstatuje ředitel osobní dopravy ČSAD Havířov Dalibor Drlík.
Jako jeden z budoucích majitelů tohoto luxusního autobusu pro zájezdovou dopravu jsme měli možnost si v praxi ověřit jeho kvalitu a zjistit i jeho slabé stránky.
Autobus byl naší firmě zapůjčen v období od 3. do 17.3.2003. V týdnu od 3.3. byl nasazen na dálkové lince Havířov-Brno, kde vzbudil značný ohlas a příznivou reakci ze strany cestujících. Po té byl předveden některým vybraným CK, přičemž byla zahájena jednání o využití tohoto autobusu. Tímto zapůjčeným autobusem byl operativně po dohodě s příslušnou CK zabezpečen zájezd do francouzských Alp. Lyžařský zájezd byl původně plánován s autobusem Karosa LC 956 s přívěsným vozíkem pro přepravu zavazadel zejména lyží. Použitím autobusu Karosa Iliade s ohledem na jeho objemné zavazadlové prostory nebylo nutno přívěsný vozík použít a 47 cestujících včetně lyží a dalších zavazadel bylo pohodlně naloženo a přepraveno. Velký zavazadlový prostor je tedy jednou ze silných stránek tohoto autobusu. Při uskutečnění zájezdu do horské oblasti Alp v náročném terénu při celkové hmotnosti plně naloženého autobusu téměř 20 tun, dosáhla průměrná spotřeba výše 26 l/100 km při ujetí celkových 3 100 km. V horských oblastech se projevila jako částečná nevýhoda nižší výkon motoru, kterým byl autobus vybaven (266 kW) a tudíž i relativně vyšší spotřeba PHM, která v těchto horských úsecích dosahovala v průměru cca 44 l/100 km. Od námi objednaného provedení autobusu se silnějším motorem o výkonu 317 kW očekáváme lepší dynamiku jízdy a to v i v náročnějším terénu při nižší spotřebě PHM. Rovněž automatická převodovka, kterou byl autobus vybaven se v horském terénu při plném zatížení vozidla jevila jako méně vyhovující, v dálničním provozu jsou však její vlastnosti velmi dobré. Zkušební autobus byl vybaven sedadly pro 51 cestujících, což mělo za následek poměrně stísněný prostor mezi sedadly. S ohledem na tuto skutečnost jsme se rozhodli pro provedení se 49 sedadly, které nabízí vyšší komfort pro cestující. Po dobu zájezdu se vyskytly určité nedostatky a to především časté závady na mechanismu sklápění sedadel. Tato, i když se zdá banální závada, však může do značné míry zkomplikovat cestování jak samotným cestujícím, tak i řidičům, kteří se snažili tyto závady na místě sami odstraňovat. Další komplikaci zejména v zimním období je nemožnost vytápění vnitřního prostoru vozidla při vypnutém motoru. Toto řešení snižuje komfort zejména v zimním období a na druhé straně zvyšuje spotřebu PHM.
Jsem přesvědčen, že drobné nedostatky, které lze autobusu Karosa Iliade vytknoutm, jsou převáženy jeho nespornými kvalitami a moderním řešením jak v exteriéru, tak v interiéru vozidla. Řidiči ocenili především jeho dobrou ovladatelnost a jízdní vlastnosti včetně kvalitního pérování a odhlučnění vozidla, kdy hluk motoru proniká do jeho interiéru jen ve velmi omezené míře. Velké zavazadlové prostory umožňují bezproblémovou přepravu velkého množství zavazadel, avšak pouze do limitu maximálně užitečné a celkové hmotnosti vozidla, což je 18 000 kg. Komfortně vybavený interiér včetně toalety, ložnice pro řidiče, video soupravy se 2 monitory, vařiče a ledničky s odpovídajícím mrazícím výkonem, včetně výkonné klimatizace nabízí požadovanou úroveň kultury cestování zejména v dálkové mezinárodní dopravě.
Kvalitní a komfortní autobus má samozřejmě vyšší pořizovací náklady, které musí být promítnuty do nabídkové ceny pro potenciální zákazníky, která bude minimálně o 30 % vyšší než u klasického autobusu Karosa řady 950. Provozní náklady zejména náklady na údržbu a opravy by ovšem měly být nižší než u klasických autobusů starších typů. I v současných složitých ekonomických podmínkách však vede dlouhodobě cesta k zákazníkovi prostřednictvím vyšší nabízené kvality a lepších služeb, byť za relativně vyšší ceny.
ředitel osobní dopravy ČSAD Havířov Dalibor Drlík (Dopravák 7/2003, redakčně kráceno)