Ne všechna 'ertéóčka' v zimě spí.

Na trase po nové dálnici D11 z Hradce Králové do Poděbrad Škoda 706 RTO společnosti GFI.
Na trase po nové dálnici D11 z Hradce Králové do Poděbrad Škoda 706 RTO společnosti GFI.
Protože se do BUSportálu informace dostala až těsně před jízdou, nemohli jsme čtenáře na projížďku 28.12. včas pozvat - snad příště. Organizátory požádáme o záběry i postřehy z cesty. Můžete si zatím přečíst PALUBNI ZPRAVODAJ ve formátu "pdf", ze kterého jsme vybrali:

GFIbus a jeho cesta k nám

Mnoho z vás se mě ptá, jak se vlastně přihodilo, že firma PB Com, spol. s r.o. vlastní autobus Škoda 706 RTO v barvách Maltské softwarové společnosti GFI. Odpověď na část této otázky je snadná, PB Com, spol. s r.o. totiž zastupuje firmu GFI na českém a slovenském trhu. Druhá část otázky, totiž proč právě autobus Škoda 706 RTO, je komplikovanější, nicméně ne nepochopitelná.
Ve firmě PB Com, spol. s r.o. mám kromě spousty jiných věcí na starosti také marketing. Ti z vás, kteří mě již delší dobu znají, mají v tomto okamžiku jasno – moje hobby spočívající v automobilových veteránech zde našlo příležitost k realizaci projektu, který by pro soukromou osobu byl naprosto nedostupný. A tak po dlouhé peripetii nakonec vlastníme firemní autobus, který slouží nejen propagaci firmy na různých oficiálních akcích (např. jako stánek na výstavě INVEX 2006) i při neoficiálních příležitostech, ale také k dobročinným účelům a pro radost dětem. Tím také zůstal zachován jeho původní účel, respektive účel, kterém sloužil nejdelší část svého autobusového života. Po vyřazení z podnikového fondu Závodů vítězného února, kde vozil pravděpodobně především rekreanty tehdejší organizace ROH (pozn. pro mladší čtenáře – ROH – organizace Revolučního odborového hnutí), byl z vlastních prostředků zakoupen třemi nadšenci, členy TJ Sokol Malšovice, pro potřeby této sportovní organizace. Více než dvacet let pak sloužil v zeleno-bílé kombinaci a vozil převážně mladé fotbalisty z Malšovic na utkání do blízkých i vzdálenějších cílů čímž se stal naprosto neodmyslitelným maskotem, který už zdálky ohlašoval příjezd Malšovických. Během těch let vozil několik generací sportovců, kteří na něj ve svých historkách rádi vzpomínají, stejně jako na řidiče Antonína Bramboru, jednoho ze tří nadšenců, kteří autobus pro klub původně zakoupili.
Během let provozu v malšovickém Sokole došlo na autobusu k mnoha úpravám a opravám, jejichž cílem bylo vždy udržet autobus v provozuschopném stavu za finančních podmínek, které nikdy nebyly příliš příznivé. Na nový nebylo, a tak nezbývalo než investovat spoustu hodin práce do oprav, které často probíhaly prakticky v polních podmínkách. Jednou z takových oprav byla mimo jiné výměna motoru přímo na hřišti v Malšovicích (motor váží 800kg) nebo přestrojení do jiné karoserie po tom, co se zjistilo, že původní rám autobusu je prasklý. Autobus jsme tedy po zhruba čtyřměsíčním přemlouvání převzali v březnu tohoto roku od TJ Sokol Malšovice ve stavu, který by byl mezi veteránisty označen jako dobové úpravy. Tyto jsme při pozdější renovaci respektovali, a to vysvětluje osazení linkové karoserie sedadly z typu LUX či novější nápravy RÁBA a licenční karoserii JELCZ. Podobné úpravy nebyly v tehdejším Československu vůbec neobvyklé, docházelo k nim při generálních opravách zcela běžně. Naším cílem bylo pokud možno zachovat původní stav autobusu tak, jak převážnou dobu jezdil. K tomu přispěl mimo jiné i náš designér Ing. Jiří Petřek, autor grafického návrhu maximálně respektujícího původní dobový vzhled a ladné křivky karoserie.
Renovace GFIbusu do dnešní podoby trvala několik měsíců, postupné dolaďování po oficiální premiéře na výletě do Police nad Metují dne 13. 8. 2006 trvá dodnes a dle doposud shromážděných poznatků se pravděpodobně bude jednat o nikdy nekončící práci. Důležité ovšem je, že autobus žije dál, zůstal v Hradci Králové a kromě propagace značky GFI a firmy PB Com, spol. s r.o. může dělat radost dětem i dospělým.

Informace BUSportálu poskytl Martin Říha GFi Česká republika a Slovensko (zastoupená PB Com, spol. s r.o.)