Na návštěvě v SOR Libchavy - dynamicky se rozvíjejícím autobusovém výrobci.

Druhý největší český výrobce autobusů nabízí nejrozsáhlejší sortiment autobusů od městských po zájezdové.
Druhý největší český výrobce autobusů nabízí nejrozsáhlejší sortiment autobusů od městských po zájezdové.
V letošním roce se společnost chystá vyrobit rekordních 400 autobusů se 400 zaměstnanci a obratem půldruhé miliardy korun. Vstup společnosti J & T přinesl velké investice do nových prostor, kde se buduje např. lakovna, obráběcí centra a přípravny. Jen bezemisní spalovna odpadů stála 10 milionů korun. Investice budou pokračovat vytvořením centra poprodejních služeb a servisních služeb, centrálního skladu, školicího centra ...

Filozofií společnosti je stále vstřícná cenová politika a kontakt a spolupráce se zákazníky. Narozdíl od vysokomýtské Karosy, která se v rámci skupiny Irisbus ostře specializuje na omezený sortiment linkových autobusů ve velkých objemech, vyrábí se v Libchavech celé spektrum autobusů - nově plně nízkopodlažní (sériová výroba je plánovaná od druhé poloviny roku 2007), tradičně seminízkopodlažní i klasické různých délek a výbavy podle přání dopravce. Pokud přijde nějaký inspirativní impuls pro nový typ vozidla, je konstrukce schopna připravit návrhy pro výrobu prototypu během měsíců.

Zákazníky společnosti kromě Česka a Slovenska jsou především srbští, ruští, pobaltští a moldavští dopravci. Tradičním partnerem SORu je Belgie, v minulém roce SOR vystavoval i na belgickém veletrhu BUSWORLD. Na Sibiři se osvědčují autobusy v úpravě Arktik. V CNG verzi autobusy vybavuje motorem a zásobníky plynu EKOBUS. Licenční "sorky" se navíc vyráběji v Maďarsku (Kravtex) a Polsku (Solbus) v celkovém objemu dalších cca 650 vozidel.

Argumentem pro autobusy SOR je především jejich nízká hmotnost a tím i ekonomika spotřeby. Rozdíl 2 tun hmotnosti u vozidla může znamenat minimální rozdíl 12 % ve spotřebě pohonných hmot. I proto není vyrovnána silueta střechy seminízkopodlažních autobusů - vyrovnání by zvýšilo spotřebu materiálu i hmotnost. Cestující i dopravci si na "hrbaté" autobusy bez problémů zvykli. Méně hmotný autobus má i lehčí motor, převodovku, nápravy i menší kola. Motory Iveco pro SOR italský výrobce vybavuje softwarem přesně podle požadavků společnosti. Autobusy jsou vyráběny z odolných nerezových, plastových a hliníkových materiálů. "Spotřebu PHM nabízených autobusů v provedení EURO 4 nelze dosud vzhledem ke krátké době provozu určit s dostatečnou přesností, měření spotřeby dle norem EHK však již prokázalo, že spotřeba PHM u autobusů SOR v provedení EURO 4 bude pravděpodobně o cca 14 % nižší než v provedení EURO 3. V provedení EURO 4 je u nabízených autobusů k redukci škodlivin ve výfukových plynech využit systém SCR - selektivní katalytické redukce - se vstřikováním močoviny do výfukového potrubí s následnou reakcí v katalyzátoru - spotřeba močoviny představuje 4 - 5 % spotřeby PHM, " doplňuje Michal Kubasa ze společnosti SOR Libchavy.
SOR Libchavy, nacházející se v blízkosti města Ústí nad Orlicí, je firmou s tradicí strojírenské výroby. Do roku 1990 zde probíhala výroba zemědělské techniky a řady dalších strojů. "Sdružení opravárenství a rozvoje" - to je původní význam značky SOR. V roce 1991 byla privatizací s přímým prodejem založena společnost SOR Libchavy, spol. s r.o. Došlo ke změně orientace výrobního programu směrem k dopravní a stavební technice. V krátké době byly vyvinuty, odzkoušeny a uvedeny na trh stavební vozy - maringotky, ve dvou velikostních řadách 3,5 a 5 m. Převážná čast produkce byla exportována do sousední SRN. Na pozadí této produkce probíhal vývoj autobusů a zahájením jejich výroby v roce 1995 se začaly psát dějiny nové automobilky v České republice.
Na BUSportálu jste si mohli mj. o SOR Libchavy přečíst:

Autobusy SOR ARKTIK ve speciální úpravě pro podnební podmínky do -50 stupňů C

Nízkopodlažní autobusy SOR - novinka z Libchav.

Z předváděcího dne u druhého největšího výrobce autobusů v ČR SOR Libchavy.

Oblíbili jste si na BUSportálu:Autobusy SOR - stále častější na našich silnicích.


Na návštěvě v SOR Libchavy - dynamicky se rozvíjejícím autobusovém výrobci.
Na návštěvě v SOR Libchavy - dynamicky se rozvíjejícím autobusovém výrobci.
Na návštěvě v SOR Libchavy - dynamicky se rozvíjejícím autobusovém výrobci.
Na návštěvě v SOR Libchavy - dynamicky se rozvíjejícím autobusovém výrobci.
Na návštěvě v SOR Libchavy - dynamicky se rozvíjejícím autobusovém výrobci.
Na návštěvě v SOR Libchavy - dynamicky se rozvíjejícím autobusovém výrobci.
Na návštěvě v SOR Libchavy - dynamicky se rozvíjejícím autobusovém výrobci.
Na návštěvě v SOR Libchavy - dynamicky se rozvíjejícím autobusovém výrobci.
Na návštěvě v SOR Libchavy - dynamicky se rozvíjejícím autobusovém výrobci.
Na návštěvě v SOR Libchavy - dynamicky se rozvíjejícím autobusovém výrobci.
Na návštěvě v SOR Libchavy - dynamicky se rozvíjejícím autobusovém výrobci.