* Hradec Králové se konečně dočká odpovídajícího autobusového nádraží. * Hradecký dopravní podnik koupil tři nové autobusy za 19 milionů Kč *
* Hradec Králové se konečně dočká odpovídajícího autobusového nádraží. * Hradecký dopravní podnik koupil tři nové autobusy za 19 milionů Kč *

První autobus vyjede z nádraží za necelý rok.

Výstavba začala úpravou podloží a vrtáním děr

Hradecký deník - 6.10.2006

Hradec Králové - Krajské město se konečně dočká odpovídajícího autobusového nádraží. Jeho výstavba už začala. Spolu s kompletní rekonstrukcí Riegrova náměstí před budovou nedalekého nádraží ČD bude stát 470 milionů korun.

Ostuda Hradce

Cestující to vítají. " Současný stav je neudržitelný. Takové velké město, a nemá autobusové nádraží. Nejhorší je, že autobusy odjíždějí ze dvou míst, od nádraží a od Koruny. Lidé často nevědí, kam jít, a musí se ptát řidičů," řekla nám Miroslava Tichá z Boharyně. " Doufám, že nádraží už brzy bude. Člověk pořád shání, z kterého nástupiště autobus pojede, zvláště ti, co někam jezdí jen jednou za čas. Je to tady komplikované i tím, že blízko jsou také stanoviště městské hromadné dopravy. Lidé odjinud z toho musí být zmateni," je přesvědčená Monika Kotrčová z Libčan. Také Ivaně Kuchařové z Pardubic, která autobusem cestuje každý den do Hradce do školy a zpět, vadí především nepřehlednost stávajícího uspořádání odjezdů. " Autobus má třeba přijet na dvojku a nakonec jede ze čtyřky, protože tady je jich tolik, že se sem ani nevejde. Nové autobusové nádraží je jednoznačně potřeba, jen je škoda, že ho neužiju. Studium končím už letos," vysvětlila.

Dojde i na náměstí

O autobusovém nádraží se v Hradci mluví už někdy od sedmdesátých let minulého století, ovšem dosud nestojí. Jasnější kontury začal záměr získávat až v minulých letech.

" Terminál má být podle smlouvy postaven do konce srpna příštího roku a za 14 měsíců poté bude dokončena i rekonstrukce Riegrova náměstí," řekl nám náměstek primátora Josef Malíř.

Nebezpečné sklepy

Terminál autobusové dopravy vzniká v prostoru mezi plotišťským nadjezdem a Nádražní ulicí, kde jej podle návrhu Metroprojektu a architekta Patrika Kotase staví firma Strabag. V minulém týdnu se dodavatel pustil do vrtání 45 jedenácti až patnáctimetrových děr pro hlubinné základy. Předtím však musel ještě kvůli nebezpečí propadnutí zasypat terénní prohlubně, například sklepy, které zde zůstaly po dřívější zástavbě.

MARTIN ČERNÝ Hradecký deník - 6.10.2006

Hradecký dopravní podnik koupil tři nové autobusy za 19 milionů Kč

(čtk) Dopravní podnik města Hradce Králové (DPMHK) nasadí v nejbližších dnech do provozu tři nové nízkopodlažní autobusy Citelis, které koupil od firmy Karosa za 19 milionů korun. Autobusy jsou první částí dodávky celkem 24 autobusů, které podnik od Karosy koupí do konce roku 2008. Hodnota celého kontraktu je 178,5 milionu korun. ČTK to řekl ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Nákupem nových vozů hradecký přepravce pokračuje v trendu minulých tří let, kdy dohromady koupil 23 autobusů a dva trolejbusy za více než 150 milionů korun. Všechny nové vozy jsou nízkopodlažního typu, který umožňuje rychlejší a pohodlnější přepravu cestujících.

Nyní koupené tři autobusy, které jsou vybavené i zařízením pro nevidomé a slabozraké, nahradí tři klasické kloubové autobusy. Ze současných 133 autobusů a trolejbusů tak je 64 procent nízkopodlažního typu, což podnik řadí na jedno z čelních míst v ČR.

Vedle nákupu autobusů byl poslední velkou investicí podniku nákup systému placení jízdného prostřednictvím čipových karet. Systém za téměř 17 milionů korun podnik spustil v lednu. Firma je také investorem autobusového nádraží za 283 milionů korun, jehož stavba začala letos v srpnu a hotová by měla být v srpnu příštího roku.

Výnosy podniku, který ročně přepraví přes 30 milionů cestujících, se pohybují kolem 300 milionů korun ročně. Přes 100 milionů korun z toho činí tržby z jízdného, přes 120 milionů korun dotace města na provoz hromadné dopravy a zbytek si podnik vydělá dalšími činnostmi. Hospodaření firmy každoročně končí v zisku v řádu stovek tisíc až milionů korun.