Z Dopravních novin 31/2006: MAN uvádí nový motor D26 a řadu dalších novinek
Neoplan Cityliner. Foto Milan Frydryšek, Dopravní noviny.

Novinka pro IAA Hannover - autobus Neoplan Cityliner.
Novinka pro IAA Hannover - autobus Neoplan Cityliner.
BUSportál děkuje Dopravním novinám za poskytnuté fotografie.

Dvě světové novinky autobus Neoplan Cityliner a nákladní vozidlo MAN TGM 4×4 – si připravil německý výrobce nákladních vozidel a autobusů MAN Nutzfahrzeuge na svou červnovou tiskovou konferenci v rakouském St. Wolfgangu. Na akci před 61. ročníkem veletrhu IAA, který se uskuteční v září v Hannoveru, dále v premiéře představil motor D26 Common Rail a řadu nových bezpečnostních prvků a zveřejnil informace o tom, jak se vyrovnává s limity nových přísných emisních norem. Pro prezentaci novinek si mnichovský výrobce nemohl vybrat vhodnější dobu. V loňském roce zaznamenala celá skupina MAN Nutzfahrzeuge Group s 33 400 zaměstnanci rekordní odbyt celkem prodala více než 68 tisíc nákladních vozidel a šest tisíc autobusů. Rekordní byl i její provozní výsledek, který ve srovnání s rokem 2004 vzrost o 147 na 469 milionů při celkovém obratu 7,4 miliardy €. Na evropském trhu značka MAN loni v kategorii nákladních vozidel s celkovou hmotností nad šest tun obsadila podíl 15,6 procenta a v kategorii autobusů 12,9 procenta. A podle předsedy správní rady Antona Weinmanna očekává MAN další nárůst obratu a zlepšení provozního výsledku i v letošním roce.

Euro 4 a 5: MAN sází na technologii EGR

Na rozdíl od většiny ostatních výrobců nákladních vozidel se společnost MAN rozhodla nejít při plnění přísných limitů nových norem cestou selektivní katalytické redukce (SCR) za použití látky AdBlue. Naopak vsadila na recirkulaci výfukových plynů (EGR) s pomocí filtru MAN PM-KAT®. MAN je v současnosti podle firemních informací jediný výrobce, který nabízí kompletní řadu motorů Euro 4 s technologií EGR až do výkonu 353 kW (480 k). Toto řešení přináší uživatelům vozidel, obzvláště lehké a střední řady TGL a TGM, podle představitelů MAN řadu výhod například zhruba o 150 kilogramů nižší hmotnost motoru (ve srovnání s technologií SCR), provoz bez jakékoli dodatečné látky (a tedy nezávislost na čerpacích stanicích s AdBlue) a uvolnění prostoru v rámu (potřebného pro nádrž na AdBlue). Pro vozidla řady TGA, která jsou určena především pro dálkovou dopravu, MAN sice nabízí i motory Euro 5 využívající technologie SCR, ale technologii EGR pokládá za základ i pro splnění limitů norem Euro 5 a 6 či amerických limitů podle nařízení EPA 2007 a EPA 2010.

Nový motor D26

Novým motorem D26 se vstřikováním common rail navázal mnichovský výrobce na motor D28 CR z roku 2003, který byl jako první vybaven vstřikováním common rail druhé generace, a na motor D20 CR, který uvedl na trh v roce 2004 spolu s bezúdržbovým filtrem MAN PM-KAT®. Nový přeplňovaný 12,4litrový řadový šestivá-lec D26 MAN vyrábí ve výkonové verzi 338 kW/ / 460 k (pouze pro autobusy MAN a Neoplan), 353 kW / 480 kW a 397 kW / 540 k (pouze pro řadu TGA). Je určen především pro vozidla, která jezdí v náročném terénu, dosahují v průměru vysoké rychlosti, zajišťují dálkovou nákladní či zájezdovou dopravu nebo přepravu nadměrných nákladů. Bude tedy instalován především do tahačů TGA určených jak pro mezinárodní dopravu, tak i pro jízdu v soupravě s nízkoložným návěsem při přepravách těžké stavební techniky či do těžkých sklápěcích vozidel. Maximálního točivého momentu 2100, 2300 nebo 2500 Nm nový motor dosahuje v rozmezí otáček od 1050 do 1400 min-1. Dostatečný točivý moment je podle výrobce dostupný dokonce již při volnoběžných otáčkách, což dovoluje pomalou jízdu v náročném terénu.

K nezanedbatelným přednostem nového motoru v provedení Euro 4 podle výrobce patří také jeho spolehlivost, nižší hmotnost (zhruba o 70 kg méně než u motoru D28 CR a až o 300 kg méně než srovnatelné motory konkurenčních výrobců), až o dvě procenta nižší spotřeba než u motoru D28 CR a servisní interval do 120 tisíc km (stejná vzdálenost platí i pro verzi Euro 5 u vozidel řady TGA). Stejně jako v případě motoru D20 CR je i životnost nového motoru D26 minimálně 1,5 milionu kilometrů.

Hybridní pohony pro městské autobusy a distribuční vozidla

Vývojoví pracovníci MAN Nutzfahrzeuge se zabývají také vývojem vozidel s hybridním pohonem. Například koncept EDA pro hybridní pohon autobusů vznětovým a elektrickým motorem testují již několik let. Nové testovací vozidlo MAN představí i v září na veletrhu IAA. Pohonný celek umožňuje například akumulaci běžně nevyužívané brzdné energie, vypnutí motoru při zastavení vozidla a následný rozjezd pouze na elektromotor či prudké zvýšení výkonu (funkce booster). První výsledky ukazují, že v závislosti na typu vozidla lze očekávat až desetiprocentní úsporu nafty.

Na vývoji hybridních pohonů pro městské autobusy spolupracuje MAN také se společností Siemens. Výsledek spolupráce dvě dokončená vozidla MAN Lion´s City s hybridním pohonem by měly obě společnosti představit již na počátku příštího roku. Celý projekt si vyžádá investici zhruba čtyř milionů €. V současné době MAN testuje také dvě distribuční vozidla s hybridním pohonem. Jedno z nich MAN TGL využívající konceptu EDA výrobce představil i při tiskové konferenci v St. Wolfgangu; najelo již více než pět tisíc kilometrů s více než stovkou řidičů od začátečníků až po zkušené profesionály. Další cestou k ekologicky šetrným řešením je využití vodíku. Letos 1. června MAN předal berlínskému dopravnímu podniku první dva dvanáctimetrové autobusy Lion´s City s pohonem na vodík. Do roku 2009 by jich již v Berlíně mělo jezdit čtrnáct.

Důraz na zvyšování bezpečnosti

Ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu výrazně napomáhají i nové elektronické systémy. K těm dnes již známějším patří například stabilizační systém ESP, adaptabilní tempomat ACC udržující stejnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla či výstražný systém LGS upozorňující na vybočení vozidla ze směru jízdy (zvukovým signálem v tahačích a vibracemi sedadla řidiče v autobusech). K zatím méně známým patří ultrasonický výstražný systém UGS, který řidiče zvukovým signálem upozorní na osobu či předmět, který se dostane do tzv. mrtvého úhlu řidiče, systém průběžné regulace tlumičů CDC u nákladních vozidel nebo systém komfortního řízeného pérování CDS u autobusů.

Skupina NEOMAN Bus

Představení nabídky skupiny NEOMAN Bus Group v St. Wolfgangu dominovala prezentace držitele ocenění Coach of the Year 2006 luxusního autobusu NEOPLAN Starliner. Novinka nastoluje nový standard, nejen co se týče cestovního pohodlí, ale i bezpečnostních prvků. Jako světovou novinku výrobce v září na IAA představí nový NEOPLAN Cityliner. Model je v jeho výrobním programu již od roku 1971, nově však přichází na trh zcela inovován v souladu s linií, kterou výrobce nastavil modelem Starliner. V St. Wolfgangu MAN představil také nový členem rodiny MAN Lion´s – model Lion´s Coach C.
Celý článek Milana Frydryška naleznete v Dopravních novinách 31/2006 i ZDE

Z Dopravních novin 31/2006: MAN uvádí nový motor D26 a řadu dalších novinek
Neoplan Cityliner.Foto Neoman.
Z Dopravních novin 31/2006: MAN uvádí nový motor D26 a řadu dalších novinek
Neoplan Cityliner.Foto Neoman.
Z Dopravních novin 31/2006: MAN uvádí nový motor D26 a řadu dalších novinek
Neoplan Cityliner.Foto Neoman.
Z Dopravních novin 31/2006: MAN uvádí nový motor D26 a řadu dalších novinek
Neoplan Cityliner.Foto Neoman.
Z Dopravních novin 31/2006: MAN uvádí nový motor D26 a řadu dalších novinek
Neoplan Cityliner.Foto Neoman.
Z Dopravních novin 31/2006: MAN uvádí nový motor D26 a řadu dalších novinek
Neoplan Cityliner.Foto Neoman.
Z Dopravních novin 31/2006: MAN uvádí nový motor D26 a řadu dalších novinek
Neoplan Cityliner.Foto Neoman.
Z Dopravních novin 31/2006: MAN uvádí nový motor D26 a řadu dalších novinek
Neoplan Cityliner.Foto Neoman.