Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)

byl předveden a zapůjčen k vyzkoušení dopravním médiím. Seminízkopodlažní "půl Citaro půl Integro" do Česka přivezli techničtí experti přímo z oddělení vývoje ze Stuttgartu A.Türk a H. Zehender. Autobus dále putuje do Rakouska a dalších evropských zemí. Fotoreportáž. Tisková zpráva. Technická specifikace.
byl předveden a zapůjčen k vyzkoušení dopravním médiím. Seminízkopodlažní "půl Citaro půl Integro" do Česka přivezli techničtí experti přímo z oddělení vývoje ze Stuttgartu A.Türk a H. Zehender. Autobus dále putuje do Rakouska a dalších evropských zemí. Fotoreportáž. Tisková zpráva. Technická specifikace.
Nový Mercedes-Benz Citaro LE Ü má inovovaný facelift jako Nová generace autobusu Mercedes-Benz Citaro. (CZ+EN). V zadní části vysoké části autobusu nalezneme například světla vycházející z modelu Travego. Předváděcí vozidlo simuluje obsazení cestujícími množstvím desetikilových sáčků s pískem na podlaze. Přední polovina sedadel je pohodlně dostupná z nižší podlahy na navýšeném soklu, zadní část se zvedá jako "kino" - lze předpokládat velkou popularitu u mládeže. Zajímavý je předpis v SRN - pokud alespoň jeden cestující stojí, musí řidič nížit rychlost na 60 km/h. Řidiči je k dispozici velmi jednoduchá a přehledná přístrojová deska s displejem. Volba informací na displeji je jednoduše volitelná. Filosofií přístupu k pracovišti je poskytovat informace nutné a varování, pokud je něco v nepořádku. Ovládání autobusu je intuitivní, zastávková brzda, zapalování, blinkry a stěrače jsou na očekávatelných místech, umístění klaksonu nikoli ve středu volantu, ale na ovladači stěrače může způsobit u čerstvého řidiče nechtěné zatroubení. Příjemná je automatika u řazení, autobus reaguje pružně a plynule, pravdou je, že terén na Kutnohorsku nevykazuje žádné extrémy. Řízení je lehce ovladatelné.

Mercedes-Benz Citaro LE městský se vloni představil na výstavě Coach Progress v Letňanech - záběr z interiéru zde neblokují "píseční cestující" - viz COACH PROGRESS 2005 - ''velká auta'' .

Autobus podle informací má podobnou cenu ve srovnatelné výbavě jako plně nízkopodlažní Citaro. Motivací k pořízení takového vozidla v českých podmínkách mohou podle výrobce být:
  • Výhody proti nízkopodlažnímu vozidlu:
    - vyšší komfort pro cestující v zadní polovině (lepší odpružení, sedačky ve směru jízdy)
    - výhodnější pro údržbu v oblasti hnacího ústrojí (tím pádem nížší provozní náklady)
  • Výhody proti vysokopodlažnímu vozidlu:
    - vyšší kapacita
    - způsobilé pro tělesně postižené
    - flexibilní pro nasazení v městské i linkové dopravě

Technické údaje Citaro LE.xls

Z tiskové zprávy:
  • Příměstský autobus dle konstrukčního principu „Low Entry“ pro přepravu až 85 cestujících
  • Dvě nápravy, dvoje dveře a nová sedadla pro linkové autobusy Inter-Star Eco
  • Schválen jako školní autobus, výbava odpovídá směrnici EU 2001/85/ES
Nový testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü je opatřen lakem v perleťově modré metalické barvě, a to včetně nárazníků, střešního krytu, vnějších zpětných zrcátek, držáků zrcátek a ozdobných krytů kol. Boční skla i zadní sklo jsou jednoduše zasklené, tepelně izolované a šedě tónované. Cestující nastupuje vpředu do vnitřního prostoru přes pneumaticky ovládané, jednokřídlé, dvojitě zasklené a zeleně tónované dveře s otáčením ven a uprostřed skrze dvoukřídlé dveře s otáčením ven. Volitelná signalizační světla u obou nástupních dveří (vpředu: vlevo za nástupními dveřmi; uprostřed: integrovaná do obou dveřních křídel) upozorňují včas na uzavírání dveří. Výška nástupu u předních dveří je 320 mm a uprostřed činí 340 mm. Výška podlahy v nízkopodlažním úseku je 370 mm a narůstá v zadní části díky dvěma nízkým stupínkům o výšce cca 2 x 200 mm na maximálně 770 mm. Vnitřní prostor autobusu je vybaven podle směrnice EU 2001/85/ES (třída 2) - přidržovací tyče, držadla na dveřích a držadla na sedačkách, okrajové stropní profily opatřené reflexním červeným lakem, signalizační tlačítka opatřená ultramarínově modrými kryty mají reflexní červenou barvu.

Vozidlo je vybaveno 41 místy k sezení pro cestující (plus místo pro řidiče), ke stání je k dispozici 44 míst. V nízkopodlažní oblasti se po obou stranách od středové uličky nacházejí vždy čtyři dvojsedačky orientované po směru jízdy. Ve zvýšené zadní části vozidla je vždy pět dvojsedaček po levé a pravé straně od středové uličky po směru jízdy. V zadní části vozidla se nachází lavice sedadel s pěti jednotlivými sedačkami. Všechny dvojsedačky nové řady pro linkové autobusy Inter-Star Eco mají nové podstavce pro pohodlnější nastupování a vystupování cestujících a plně polstrované pohodlné anatomické sedadlo s opěradlem ve střední (= standardní) výšce.

Proti středním vstupním dveřím lze pohodlně a bezpečně odstavit invalidní vozíčky na levé straně prostorné plošiny ke stání vybavené kolejničkami v podlaze a se speciálními upevňovacími prvky pro vozíčky. Používání autobusu usnadňují navíc cestujícím s omezenou pohyblivostí prvky jako tlačítko zastávky na znamení pro vozíčkáře na boční stěně plochy ke stání, tlačítko pro otevření dveří pohodlně dosažitelné pro vozíčkáře a v neposlední řadě mechanická rampa pro invalidní vozíky (délka: 905 mm, šířka: 980 mm) u středních nástupních dveří.

Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü je vybaven naležato vestavěným sériovým šestiválcovým motorem OM 457 hLA se zdvihovým objemem dvanáct litrů, výkonem 220 kW (299 PS) při 2000 ot./min a maximálním točivým momentem 1250 Nm při 1100 ot./min. Vůz splňuje směrnici o výfukových plynech Euro 4 díky dieselové technologii BlueTec, která se doposud osvědčila již u více než 16 000 nákladních automobilů Mercedes-Benz. Palivová nádrž je umístěna za přední nápravou a má objem cca 350 l (vlevo: 235 l, vpravo: 115 l). Nádrž na AdBlue má objem cca 45 l – zpravidla to postačuje na tři až pět plných nádrží dieselu. Otvor pro doplňování AdBlue zabezpečený proti záměně je uživatelsky přívětivě umístěn na pravé straně autobusu hned vedle plnicího otvoru paliva. Automatická šestistupňová převodovka ZF 6 HP 592 s integrovaným retardérem je ovládána prostřednictvím šestitlačítkového přepínače. Retardér je umístěn na brzdovém pedálu, ale samozřejmě jej lze ovládat prostřednictvím pětistupňové ruční páčky napravo od volantu. Pneumaticky odpružené vozidlo disponuje sériově ABS a ASR. ASR lze v testovacím autobuse mimořádně vypnout tlačítkem na přístrojové desce.

12,04 m dlouhý testovací autobus Low Entry je 2,55 m široký a v zadní části má výšku cca 3,318 m. Rozchod kol činí 6035 mm, přípustná maximální celková hmotnost je 18 t. Nezávislé zavěšení předních kol, hypoidní náprava HO6 s jednoduchým převodem a celkovým převodem i = 5,875 s hnací nápravou vzadu, vzduchovým odpružením vpředu i vzadu, kotoučovými brzdami Knorr s ABS a ASR a pneumatikami Continental o rozměrech 275/70 R 22,5 na vycentrovaných ráfcích o velikosti 7,5 x 22,5 série Standard. Stabilizátory na přední i zadní nápravě přispívají k vysokému jízdnímu komfortu. Testovací autobus je vybaven elektronickou regulací úrovně (ENR = Elektronische Niveau-Regulierung) s kompenzací vtlačení pneumatik a zařízením pro kneeling, které umožňuje snížení karoserie na jedné straně u předních nástupních dveří na 250 mm. Zdvihací zařízení umožňuje kromě toho nadzdvihnutí karoserie ve spodním rozsahu rychlosti do 15 km/h až o 70 mm – to je např. důležité při najíždění na trajekt.

Zařízení pro palubní diagnostiku chyb jsou vestavěna sériově. V testovacím autobusu jsou doplněny o datové rozhraní FMS (FMS = Fleet Management System). FMS autobusů je výhodou zejména pro provozovatele smíšených vozových parků autobusů, jelikož nahrazuje specifická řešení jednotlivých výrobců pro vyčtení nejdůležitějších provozních údajů o vozidle jako jsou otáčky motoru, rychlost vozidla, brzdy, řízení dveří atd. jsou nahrazeny společným standardem. K tomu jsou v testovacím autobusu zařízení určená k montáži vysílače/přijímače jízdního impulzu IBIS (v nulovém bodě) a řídicí jednotkou světelných signálů, zesilovač impulzů a dodatečná zásuvka 24 V pod přístrojovou deskou. Pro zásobování spotřebičů na palubě autobusu elektrickým proudem jsou k dispozici dvě baterie Varta Super Heavy Duty nenáročné na údržbu s výkonem 2 x 225 Ah jakož i zásuvka na nabíječku na baterie v prostoru pro baterii („Zásuvka Nato“).

Topné, chladicí a klimatizační zařízení pochází od firmy Webasto. Střešní klimatizace je regulovatelná odděleně pro místo řidiče a pro prostor cestujících a disponuje integrovaným topením ve střešním kanálu. Topný výkon je 38 kW, chladicí výkon 32 kW. Současně bylo možné v nových vozidlech zdvojnásobit životnost filtrů klimatizace resp. topného zařízení. Jako dodatečné topné těleso bylo vestavěno Thermo 300 od firmy Webasto. Vedle bezprůvanových vzduchových trysek umístěných v servisních sadách umístěných na úložných prostorech pro zavazadla nad sedadly pro cestující se o dodatečný přívod čerstvého vzduchu starají elektricky ovládaná střešní okna. Osvětlení je v prostoru pro cestující řešeno prostřednictvím dvou ztlumitelných světelných pásů vždy s třemi zářivkami u stropu nad střední uličkou. Pro zábavu cestujících je k dispozici rádio a CD přehrávač typu Blaupunkt Coach CRD 41.

Stanoviště řidiče je ergonomicky uzpůsobeno. Vedle nového a již sériově vestavěného předního skla Opticool jej před slunečním zářením a oslněním chrání neprůhledná roletka. Zeleně tónovaná boční okna na levé straně jsou všechna vyhřívaná. Vnější zpětná zrcátka jsou elektricky polohovatelná a vyhřívaná, vnitřní zrcátko uprostřed přední části vozidla lze manuálně nastavit. Pneumaticky odpružené sedadlo řidiče Grammer s opěrkami rukou po obou stranách, tříbodovým bezpečnostním pásem a oporou bederních obratlů je mechanicky nastavitelné, otočné a vybavené vyhříváním sedadla. Elektrický tachometr měří do 125 km/h, motor se však díky vestavěnému omezovači rychlosti zablokuje již při rychlosti 95 km/h. Na displeji je vedle otáčkoměru integrovaný ukazatel teploty motorového a převodového oleje jakož i ukazatel venkovní teploty. Jako kontrolní přístroj je vestavěn modulární tachograf ES MTCO 1324.

Nalevo od řidiče se nachází konzola k odložení potřeb řidiče, do níž byla rovněž integrována ovládací jednotka rádia a CD přehrávače a dlouhý ohebný mikrofon pro hlášení. Do dveří kabiny řidiče na pravé straně je integrovaná pokladna osvětlená nastavitelným halogenovým světlem s mincovníkem Krauth a zásuvkou na bankovky. K dispozici je rovněž příprava k montáži tiskárny a znehodnocovače jízdenek. Rovněž se zde nachází přihrádka pro tašku řidiče jakož i další prostorná přihrádka na různé potřeby. K montáži dodatečného rozhlasového přístroje v uzavíratelném 19-palcovém pouzdru v přední části vozidla nad místem řidiče je k dispozici transformátor napětí (24 V/12 V).

Velkoryse dimenzované LED ukazatele cíle jízdy „Topcom“ od firmy Gorba v přední části, na pravé straně a v zadní části testovacího autobusu Citaro LE Ü uvádějí pomocí oranžových svítících písmen a s velkým rozlišením informace o průběhu jízdy. V nárazníku jsou integrované halogenové mlhovky. K dalším nadstandardům testovacího autobusu Citaro LE Ü patří také výstražné světlo školního autobusu s pohodlným ovládáním pomocí tlačítka resp. s vypínáním pomocí levého směrového světla jakož i dodatečné osvětlení stopy vozidla v zadní části a boční LED obrysová světla.
TZ DaimlerChrysler

Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)
Testovací autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue)