*Bodový systém zřejmě změní jízdní řády autobusů * Hromadná doprava má nouzi o řidiče - Řada šoférů jihlavského Dopravního podniku nedosáhne ani na letní dovolenou *
*Bodový systém zřejmě změní jízdní řády autobusů * Hromadná doprava má nouzi o řidiče - Řada šoférů jihlavského Dopravního podniku nedosáhne ani na letní dovolenou *

Bodový systém zřejmě změní jízdní řády autobusů

Nová pravidla pro to, jak se chovat na silnici se zřejmě dotknou i těch, kdo se silničního provozu zúčastňují jako cestující. Doprava se zpomalila, shodují se přepravci, a proto už mnozí počítají se změnami v autobusových jízdních řádech.

10.7. 2006 www.novinky.cz

"Určitě se jízdní řády budou muset upravovat. Cesta, která dřív trvala padesát minut, se bude protahovat zhruba na hodinu," uvedl dispečer středočeské ČSAD Michal Orenčák.

"Je pravda, že spousta řidičů nyní jezdí raději pomaleji, takže se občas stane, že přijedeme o 10 minut později. Je tedy možné, že se nějakým úpravám jízdních řádů nevyhneme," uvedl dispečer liberecké ČSAD.

Podobné poznatky mají i další dopravci. I malé zpoždění může přinést nečekané komplikace cestujícím.

Ne všechny spoje na sebe při zpoždění čekají

"Jel jsem z Prahy na Benecko. Odjeli jsme včas, ale v Jilemnici, kde se přestupuje, už jsme měli čtvrthodinovou sekeru, takže spoj na Benecko odjel a další jel až za tři hodiny. Všiml jsem si, že spoje, které provozuje ČSAD Semily na sebe i při zpoždění čekají, s jinými dopravci však asi takováto spolupráce neexistuje," popsal svůj čerstvý zážitek jeden ze čtenářů Práva.

Některé firmy se ani tak neobávají změn v jízdních řádech, jako odchodu profesionálních řidičů. "Bodový systém působí jako strašák. Kvalitních řidičů je už teď málo. Obávám se, že jich ještě ubude," řekl Právu ředitel břeclavské dopravní společnosti Bors František Zugar.

I když vesměs autobusoví řidiči zásady nového zákona chválí, denně ho ale musí porušovat. "Zákon zakazuje zastavit na autobusové zastávce. To bereme jako folklór. Naši řidiči na zastávkách zastavují, i když tím porušují zákon. Není to náš problém, je to nesmysl v tomto zákoně," připomněl kritizovanou pasáž nové normy vedoucí provozu osobní dopravy ČSAD Frýdek - Místek Dalibor Drlík.

Hromadná doprava má nouzi o řidiče - Řada šoférů jihlavského Dopravního podniku nedosáhne ani na letní dovolenou

Jana Pechová - pravo.novinky.cz 8.7.2006 - Profese řidiče aspiruje na zápis do červené knihy ohrožených druhů. S velkým nedostatkem šoférů bojují zejména společnosti, provozující autobusové linky či dálkovou nákladní dopravu.

Nedostatečný počet řidičů trápí i jihlavský Dopravní podnik. Kvůli podstavu bude mít letos o prázdninách řada jeho řidičů místo dovolené smůlu. Pohled dopředu však žádnou optimistickou vizi nepřináší. Jihlavský Dopravní podnik aktuálně zaměstnává 92 řidičů, z toho tři v důchodovém věku. Denně jich vyjíždí na trasy městské hromadné dopravy i objednané zájezdy sedm desítek. Aby se stačili rozumně prostřídat, potřebovala by jich firma 104. Jenže kandidáti na tyto pozice zoufale chybějí.

„Oproti loňsku dostanou dovolenou v létě jen dvě třetiny lidí,“ popsal výmluvný důsledek personální situace vedoucí provozu firmy Zbyněk Fexa. Jak doplnil, v posledních letech se situace už jen stabilně zhoršuje. O profesi řidiče, potažmo řidiče hromadné dopravy, není potřebný zájem. „Kladou se na ně stále přísnější nároky. Například psychologickým testem projdou dva lidé z deseti, další pohoří na zdravotním vyšetření. Když k tomu přičtete práci ve stále houstnoucím městském provozu, občas konfliktní pasažéry a nástup do směn takový, že za chvíli ztratíte pojem o tom, který je den v týdnu, tak to zase moc k divení není,“ vysvětlil šéf šoférů.

Generální ředitel žďárské dopravní společnosti ZDAR Richard Latislav potvrdil zkušenosti téměř stejné. Nejvýmluvnější byla ostatně jeho reakce na otázku, zda má firma problémy s počtem řidičů. „Chcete jezdit? Bereme i ženy,“ pohotově opáčil. Jak doplnil, ruku v ruce s poklesem zájmu o toto povolání jdou přísné předpisy, které zkracováním pracovního času vyvolávají potřebu ještě většího počtu řidičů.

„Dřív armáda chrlila mraky řidičů, kteří sháněli uplatnění. Dnes se naopak vojsko ještě pídí po lidech z civilu,“ upozornil. Nezájem o toto povolání vidí hlavně v nešikovné pracovní době, která obsahuje spoustu „mrtvého“ času.

„Ráno vstáváte ve čtyři, jezdíte do osmi, dobu do jedné strávíte v cizím městě u kafe, a když se v jednu vydáte nazpět, domů se dostanete v šest. To všechno za zhruba 15,5 tisíce korun,“ upozornil ředitel společnosti. A jak dodal, strojem u nás - alespoň zatím - řidiče nahradit bohužel nelze.

Žďárský dopravce řeší situaci vlastním výcvikem řidičů, v Jihlavě se zablýsklo na lepší časy projektem úřadu práce, společnosti ICOM transport a Autoškoly Musil, podporovaným z evropského sociálního fondu. Ten slibuje do dvou let proškolit a zajistit praxi stovce nových řidičů.

Jak ale Právo zjistilo, ačkoli zájem o projekt je značný, dosavadních 30 přihlášených se vesměs teprve uchází o řidičské oprávnění na nákladní auto. Žádný řidič náklaďáku, který by se chtěl přeškolit na autobus, se zatím neozval.