SOR Libchavy změnila vedení a strukturu
Řadu částečně nízkopodlažních autobusů SOR C pro příměstský a meziměstský provoz nahradí nová řada SOR IC, low-entry varianty budou označeny jako SOR ICN. Foto SOR Libchavy

Generálním ředitelem firmy byl jmenován Jiří Paroulek a výrobce autobusů má nově pět jednatelů. Pan Jaroslav Trnka v SOR dál zůstává, jako člen dozorčí rady. 
Generálním ředitelem firmy byl jmenován Jiří Paroulek a výrobce autobusů má nově pět jednatelů. Pan Jaroslav Trnka v SOR dál zůstává, jako člen dozorčí rady. 
Český výrobce SOR Libchavy spol. s r. o. přistoupil k 1. 6. 2021 k organizačním změnám v řízení společnosti. Pozici generálního ředitele opustil jeden ze spoluzakladatelů firmy Ing. Jaroslav Trnka, který se přesunul do funkce člena dozorčí rady. Generálním ředitelem se stal nově Ing. Jiří Paroulek, zároveň došlo ke změně organizační struktury, která nově fakticky odpovídá způsobu řízení známému z akciových společností. Firma změny oznámila na svých webových stránkách.

Společnost SOR Libchavy působí na trhu s autobusy takřka 30 let. Svůj první autobus dokončila v roce 1993, tedy před 28 lety. Z malého producenta specializujícího se zpočátku především na produkci autobusů s menší přepravní kapacitou (tzv. midibusů) se stal postupně jeden z nejvýznamnějších hráčů na poli autobusů především pro městskou a linkovou dopravu nejen v České republice, přičemž nabídka pokrývá autobusy délek od 8,5 m do 18,75 m. Kromě autobusů vyrábí SOR také elektrobusy a trolejbusy.

V letošním roce přistoupila firma k významné změně v řízení společnosti. Jeden ze spoluzakladatelů firmy, Ing. Jaroslav Trnka, opustil funkci generálního ředitele, avšak „svůj“ SOR neopouští úplně. „Pan Trnka je podepsán pod neuvěřitelným podnikatelským příběhem, kdy se mu společně s kolegy podařilo vybudovat prakticky z ničeho zcela novou značku autobusů, která se na trhu úspěšně etablovala. I po prodeji spoluvlastnického podílu zůstal nadále aktivní jako generální ředitel firmy a podílel se na určování jejího dalšího směřování. Tuto kontinuitu chceme nadále zachovat, a proto bude Ing. Trnka působit dál v dozorčí radě naší společnosti,“ uvedl Mgr. Ing. Jiří Nováček, předseda dozorčí rady SORu.

Do funkce generálního ředitele byl jmenován Ing. Jiří Paroulek, jenž je zároveň jedním z jednatelů. Jiří Paroulek působil více jak 20 let ve vedoucích manažerských pozicích dodavatelů automobilového průmyslu „Do SORu přicházím s cílem posílit jeho pozici nejen na českém a slovenském trhu. Rád bych se zaměřil na prohloubení kooperace na našich tradičních exportních trzích a na prohloubení vývoje nízkoemisních a bezemisních vozidel,“ uvedl Jiří Paroulek po svém nástupu do struktur SORu.

Jeho nástup ale není jedinou změnou ve vedení firmy. Zatímco dosud měl SOR Libchavy tři jednatele, od 1. 6. 2021 má společnost nově pět jednatelů.  Smyslem této změny je zvýšení pružnosti rozhodovacích procesů v různých oblastech chodu firmy i vzhledem k pokračující expanzi firmy v měnících se podmínkách, které jsou na výrobce vozidel hromadné dopravy kladeny, a to především v souvislosti s klimatickými závazky. Kromě zmíněného Ing. Jiřího Paroulka jsou dalšími jednateli firmy: Ing. Filip Murgaš, PhD., Ing. Martin Shejbal, Mgr. Hana Krejčí, PhD.  a Ing. Vítězslav Tymr.

Trh vozidel veřejné dopravy se neustále proměňuje. Legislativa bude v rámci EU již brzy přímo vynucovat, aby byl určitý podíl vozidel hromadné dopravy nízkoemisní a bezemisní. Ačkoli SOR je na poli evropské elektromobility i výroby nízkoemisních vozidel dlouhodobě aktivní, je nutné trendy dále sledovat a nabídku tomuto přizpůsobovat. Organizační změny ve společnosti nám jistě pomůžou lépe reagovat na požadavky našich zákazníků,“ vysvětlil Mgr. Ing. Jiří Nováček, předseda dozorčí rady.

Pro letošní rok chystá SOR novinku v podobě představení nové řady vozidel pro meziměstskou a příměstskou dopravu. „Nová řada vozidel ponese označení SOR IC, low-entry varianty budou označeny jako SOR ICN. Stejně jako současná generace našich autobusů je i modelová nová řada koncipována tak, aby byla minimalizována spotřeba paliva. Už v minulosti se nám tak podařilo docílit stavu, kdy měl náš klasický dieselový autobus naprosto srovnatelné parametry spotřeby jako hybridní autobusy. Šlo nejen o významný příspěvek pro peněženky provozovatelů, ale také o významný příspěvek v oblasti ochrany životního prostředí. Nová modelová řada našich vozidel bude v tomto směru na své úspěšné předchůdce navazovat,“ prozradil plánovanou novinku jednatel a obchodní ředitel společnosti Ing. Filip Murgaš, PhD.

O firmě:
Společnost SOR Libchavy byla privatizována v roce 1991 skupinou devíti společníků, která v roce 1993 vstoupila na trh s prvním novým autobusem délkové kategorie 7,5 m. Dnes je společnost součástí Energetického a průmyslového holdingu (EP Industries). Ročně firma vyrobí okolo 500 autobusů, které kromě České republiky a Slovenska exportuje také na další trhy, zejména do Německa a Polska. Její autobusy však nalezneme také v Estonsku, Bulharsku, Srbsku či v Dánsku. Zajímavostí je provoz autobusů značky SOR na Faerských ostrovech. Od roku 2008 nabízí společnost také trolejbusy a od roku 2010 doplnily nabídku rovněž elektrobusy. Největším provozovatelem autobusů značky SOR je Dopravní podnik hlavního města Prahy, v jehož flotile jezdí více než 1 100 autobusů.