Iveco Crossway jako univerzál na mnoho způsobů
Na první pohled jde o známý Iveco Crossway LE Line 12,05 metru pro meziměstskou dopravu. Vybaven je kompletně pro provoz na lince. Foto KAR group

KAR group dodala Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice zajímavý autobus. Dvanáctimetrový Crossway je vybaven pro použití v příměstské dopravě, během pár minut se změní na autoškolu.
KAR group dodala Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice zajímavý autobus. Dvanáctimetrový Crossway je vybaven pro použití v příměstské dopravě, během pár minut se změní na autoškolu.
Společnost KAR Group pro Dopravní společnost Zlín - Otrokovice (DSZO) dodala netradiční autobus. Na první pohled jde o známý Iveco Crossway LE Line 12,05 metru. Autobus byl však už během výroby upraven pro potřeby autoškoly. Nejedná se tedy o dodatečnou přestavbu, ale tovární stavbu autobusu pro výuku nových řidičů. "Zákazník měl mnoho požadavků, vývoj autobusu nebyl jednoduchý, koncepce nízkopodlažní přední části přinesla nejednu komplikaci, ale nakonec se věc podařila," uvádí dealer Iveco Bus společnost KAR group.

Autobus je jedinečný především pro svou univerzálnost. Pokud neslouží v autoškole, může vyjet na linku nebo odvést děti na výlet.

Mise AUTOŠKOLA

V souladu s legislativou je autobus vybavený druhými pedály a sedačkou pro instruktora. Bylo však nutné sedačku umístit výše, proto není přišroubovaná přímo v podlaze, ale na tzv. pódiu. Aby byl poskytnut maximální komfort během výuky, je možno sedačku podélně posouvat v ližinách, má nastavitelný sklon opěradla, levou i pravou loketní opěrku a je vybavena 3bodovým bezpečnostním pásem. Požadavkem bylo, aby bylo sedačku možné do 10 min. vyjmout a udělat tak z výukového speciálu zpět běžný autobus. Sedačku i s pódiem je možné uvolnit z předních čepů po odšroubování dvou šroubů, které jsou na zadní straně pódia. Poté je možné pódium se sedačkou vytáhnout předními dveřmi. Celá operace nezabere více než pár minut.

Aby měl instruktor přehled o dění okolo vozidla, má k dispozici nejen svoje zpětná zrcátka, ale i kamery, jejíchž obraz je zobrazen na dvou displejích před instruktorem. Na dalším displeji je pohled z couvací kamery.

Mise PRAVIDELNÁ LINKA

Aby autobus mohl sloužit na pravidelných linkách, je vybavený kompletním informačním a odbavovacím systémem pro cestující, jako jsou přední, boční a zadní vnější infopanel, vnitřní LCD displej a akustické hlášení zastávek. Součástí výbavy vozidla je rovněž informační systém pro nevidomé s hlášením vně vozidla. Odbavování cestujících je možné jak u řidiče, tak i prostřednictvím označovačů jízdenek u dveří. Manévrování s autobusem usnadňuje řidiči couvací kamera s displejem a zadní couvací senzory. Prostor před předním panelem můře řidič sledovat v doplňkovém zrcátku.

Pro cestující slouží také 4 okruhy signalizace k řidiči, a to žádost o zastavení v zastávce, výstup kočárku, resp. invalidního vozíku, výstup tělesně postižených osob a signalizace nouze. U obou dveří jsou dále tlačítka pro samoobslužné otevírání cestujícími (samozřejmě, až po odblokování dveří řidičem). Aby byl zachován přehled o dění v prostoru dveří, je sledován kamerou a osvětlen z vnitřní i vnější strany. Před zavřením dveří se ozve akustická signalizace a nade dveřmi se rozsvítí světelná signalizace červené barvy. Kdyby i přesto došlo ke kontaktu dveří s cestujícím, dveře se automaticky otevřou.

Pro případ použití autobusu na nočních linkách, kdy je zvýšené riziko poškození interiéru autobusu, jsou zadní strany opěradel sedadel cestujících opatřeny plastovými kryty proti vandalismu. Na vnitřní straně oken jsou nalepeny fólie, které ochrání okna před vrypy nebo poleptáním kyselinami.

Mise NEPRAVIDELNÁ DOPRAVA – ZÁJEZD

Přestože DSZO plánuje autobus primárně využívat pro příměstskou dopravu, nevychází z provedení městského, ale meziměstského. Jsou však použité přední dveře široké 1200 mm pro snadnou výměnu cestujících. Pro dopravu na delší vzdálenosti se hodí nejvyšší rychlost 100 km/h. Autobus ji dosáhne díky 9 litrovému motoru řady FPT CURSOR s výkonem 265 kW. O plynulou jízdu se mj. stará také automatická převodovka s měničem.

Autobus je koncipován tak, aby nabídl, na poměry kategorie Low Entry, mimořádný komfort pro cestující. Je použito elektronicky řízené pérování s možností naklonění vozu k zastávce, tzv. kneeling, nebo zvýšení světlé výšky vozu pro překonání např. terénních zlomů.

Do autobusu se může pohodlně usadit 37 cestujících, všichni sedí po směru jízdy. Je zde místo také pro dva invalidní vozíky nebo kočárky. Maximální počet stojících osob je 33. Sedačky pro cestující jsou vybaveny sklopnými opěradly, sklopnou loketní opěrkou na straně do uličky i 3bodovými bezpečnostními pásy na všech sedadlech. Nad sedadly jsou zavazadlové koše.  Termální komfort zajišťuje automatická celo-vozová klimatizace, automaticky řízené topení, pět USB zásuvek pro dobíjení telefonů a wifi pro cestující. Mlžení bočních oken zabraňuje dvojité zasklení. Na zadním panelu jsou držáky pro instalaci ski boxu. Je-li potřeba za autobus připojit např. cyklovlek, žádný problém, i na to se pamatovalo. Vůz je vybaven tažným zařízením.



Iveco Crossway jako univerzál na mnoho způsobů
Autobus je vybavený druhými pedály a sedačkou pro instruktora, kterou je i s pódiem možné uvolnit z předních čepů po odšroubování dvou šroubů. Foto KAR group